سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 08:00 - یکشنبه 27 فروردین 1396

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی:

دولت در اصلاح ساختارها ناکام بوده است/ محافظه‌کاری مانع از سیاست‌گذاری مناسب شده است

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه دولت به حل بسیاری از مشکلات ساختاری گفت: مسائل ساختاری همچنان در چالش‌های کشور، نقش اول را دارد و هنوز هیچ‌یک حل‌ نشده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر در برنامه مناظره بررسی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم اظهار داشت: جمع‌بندی حامیان دولت این است که شرایط در سال 92 مناسب نبوده و دولت پس از چهار سال توانسته برخی شاخص‌ها را مثبت کند و ثبات ایجاد کند.

وی افزود: استراتژی‌های دولت‌ها باید در ذیل سیاست‌های کلی نظام باشد.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز داشت: 20 سال پیش این بحث‌ها و شکاف‌های نظری بین تفکر اقتدارگرایی دولتی و تفکر نظام بازار و اقتصاد آزاد وجود داشت، اما حال باید استراتژی اقتصادی دولت در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: پس از جنگ و تصدی مرحوم هاشمی در مقام ریاست جمهوری، اقتصاد نئوکلاسیک با تمرکز بر رونق اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

به گفته عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر نباید دولت‌ها نظریه‌پردازی کنند، چرا که دولت مسؤول اجرا است و باید سیاست‌های کلی را اجرا کند.

فولادگر در انتقاد به برخی قیاس‌های موافقان دولت بین تورم فعلی و تورم پایان دولت دهم خاطرنشان کرد: در آمارهای اقتصادی باید روند را دنبال کرد و از قیاس نقاط خاص پرهیز کرد.

وی همچنین تصریح کرد: بنده در زمان دولت نهم و دهم نیز منتقد بودم و از برنامه‌های اقتصادی دولت روحانی دفاع کردم اما اکنون به اجرای این برنامه‌ها انتقاد دارم.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی اعلام داشت: تورم 40 درصدی و رشد منفی 5.8 درصدی در یک مقطع بود و در سال پایانی دولت دهم حاکم شد که دلیل آن ساختاری، مدیریتی و تحریمی بود و نباید به‌ صورت نقطه‌ای آن را مقایسه کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق‌های قبلی خود در مجلس در ادوار قبلی گفت: در آن زمان هم گفته می‌شد 30 درصد مشکلات مربوط به تحریم است و حال بسیاری به این نتیجه رسیدند.

عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برجام و نتایج آن نیز نشان می‌دهد که مسائل ساختاری و مدیریتی هنوز مشکل اول کشور است.

فولادگر با انتقاد از عدم توجه دولت به حل بسیاری از مشکلات ساختاری اذعان کرد: مسائل ساختاری همچنان در چالش‌های کشور، نقش اول را دارد و هنوز هیچ‌یک حل‌نشده‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: قرار بوده متکی به نفت نباشیم و صندوق ملی توسعه محل پس‌انداز آتی باشد اما محقق نشده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی، تورم، رونق و رکود و اصل 44 را مسائل مهم دولت دانست و تأکید کرد: دولت در مهار تورم با استفاده از کنترل حجم نقدینگی و پایه پولی به رکود دامن زد؛ نزدیک به دو سال همه را منتظر برجام گذاشت؛ بعد از آن پسابرجام مطرح شد و عملاً این دوره چهار سال طول کشید، اما هنوز مسائل بانکی حل نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید در این فرصت زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی و بهبود فضای کسب‌ و کار ایجاد می‌شد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت معتقد است رشد مثبت وجود دارد؛ رکود تمام‌ شده و دو عدد اعلام کرده‌اند که 7.2 و 11.5 درصد است.

فولادگر در ادامه افزود: این دو نرخ هر دو بر پایه نفت است؛ کشاورزی عملکرد مثبتی داشته، صنعت 2 درصد است و ساختمان منفی 16 درصد بوده که مستقیم 500 شغل را پوشش می‌دهد.

وی با طرح سؤالی ادامه داد: آیا سال بعد می‌توانیم باز هم نفت را دو برابر تولید و فروش کنیم؟ سقف تولید همین عدد است و سال بعد رشد در این حد نخواهد بود.

به گفته رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی، در بحث اصل 44 دولت روند را اصلاح کرد اما رفع موانع تولید و بهبود کسب‌ و کار هنوز درست اجرا نشده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هنوز اقتدارگرایی دولتی در سیاست‌های اصل 44 ادامه دارد و منتقدان دیروز نحوه اجرای اصل 44، هم‌اکنون در دولت مسؤولیت گرفته‌اند اما انتقادات مذکور را اصلاح نکرده‌اند.

عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از محافظه‌کاری دولت تأکید کرد: دولت در اصلاح هدفمندی کند و محافظه‌کارانه عمل کرد و با وجود اینکه اختیارات کافی از سوی مجلس به آن ارائه شد؛ روش دولت قبل را ادامه داد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.