سرویس: سیاسی » بین الملل 12:55 - جمعه 25 فروردین 1396

الاخبار گزارش داد؛

عربستان در جستجوی میانجی برای آشتی با ایران

نگاهی به مجموعه ناکامی‌های عربستان و در صدر آنان جنگ فرسایشی در یمن نشان می دهد این کشور به منظور توقف این وضعیت و یافتن برون رفتی از این جنگ در جستجوی میانجی و آشتی با ایران برآمده است.

به گزارش اصفهان شرق، مجموعه ناکامی های سیاسی و اقتصادی عربستان که موجب پایان سلطه و نفوذ آن بر کشورهای عربی و اسلامی شد، ریاض را واداشته کویت و عمان را به تماس با ایران به منظور آشتی با خود ترغیب کند.

بهای سنگین اقتصادی و انسانی عربستان در یمن

با گذشت دو سال از جنگ یمن، عربستان بدون تحقق اهداف مورد نظر خود در باتلاق یمن گرفتار شده و بهای سنگینی اقتصادی و انسانی را متحمل شده است.

هزینه سنگین جنگ یمن موجب هرچه وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی سعودی و کسر بودجه این کشور شد تا جایی که بنابر گزارش های رسمی، کسر بودجه این کشور در آستانه یکصد میلیارد دلار قرار دارد و به موازات آن بسیاری از پروژه های اقتصادی متوقف و کارکنان شرکت ها تعدیل شده اند و برخی خبرها حاکی از فروش سهام سرمایه گذاران خارجی در شرکت نفت دولتی آرامکو است تا از این طریق تا حدی بحران مالی روزافزون جبران شود.

در این میان کاهش بهای نفت نیز بر مشکلات اقتصادی عربستان را دو چندان کرد.

کاهش نفوذ عربستان در جهان عرب و اسلام

ناکامی عربستان در یمن و جنگ فرسایشی پرهزینه در آنجا موجب شد نفوذ و سلطه حاکمان سعودی بر کشورهای اسلامی و عربی کاهش یابد؛ به ویژه اینکه این شکست با پیروزی دولت سوریه در ناکام گذاشتن اهداف جنگ تروریستی در این کشور همزمان شد، آن هم در حالی که سران سعودی با هماهنگی و همکاری آمریکا و غرب و نیز ترکیه و سایر کشورهایی که علیه سوریه توطئه کردند، هزینه مالی این جنگ را تامین می کردند.

عربستان در تکاپوی یافتن میانجی برای نزدیک شدن به ایران و آشتی با آن نیز ناکام ماند. ریاض سعی داشت از این طریق بتواند زمینه راه حل و برون رفت از جنگ تاریکی که در آن گرفتار شده بود، فراهم کند که نمونه آن تماس های کویت و عمان با ایران و آمادگی وزیر خارجه چین برای میانجیگری بین تهران و ریاض بود.

پرواضح است، این کشورها بدون موافقت عربستان به چنین تکاپویی دست نزده و در این خصوص باید در نظر داشت ایران هیچ گاه از دعوت به گفت وگو برای حل و فصل مشکلات و بحران ها به دور از دخالت های بیگانگان در مسائل منطقه ای و بین المللی دست برنداشت.

با این توضیحات تمام شاخص های موجود حاکی از این است که سران سعودی در برابر مقاومت ملت یمن به سمت شکست حتمی در حرکت بوده و شکست آنان موجب انفجار بحران شدیدی در داخل عربستان می شود و چه بسا بساط حکومت آنان را برچیند یا دست کم برخی امیران قربانی این اشتباهات شده و مسئول این ناکامی و شکست معرفی شوند.

انتهای پیام/ تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.