سرویس: اجتماعی 11:45 - پنجشنبه 24 فروردین 1396

یک متخصص طب سنتی بیان کرد؛

چرا با خوردن برخی از انواع چای، ترش می‌کنیم؟

به گفته یک متخصص طب سنتی، «چای می‌تواند هم ریفلاکس معده به مری را تشدید کند و هم در جلوگیری از ریفلاکس موثر باشد»؛ اما چگونه ممکن است این نوشیدنی هر دو اثر متضادی را ایجاد کند؟

 

به گزارش اصفهان شرق، دکتر مجید انوشیروانی گفت: چای مرغوب، تقویت کننده معده و محکم کننده دهانه آن است و اگر به آن مواد آروماتیک (عطردهنده) افزوده نشود و دیردم، دبش، گس و قدری تلخ‌مزه باشد، دهانه معده را محکم کرده، از طریق افزایش تونوسیته عضلات صاف اسفنکتر تحتانی مری، جلوی ریفلاکس را می گیرد.

این متخصص طب مکمل افزود: اگر جنس چای از همین چای‌های معطر و زوددم متداولی باشد که اغلب طعم گس و تلخ ندارند، برعکس، نوشیدن آن می تواند موجب شل شدن دهانه معده و بروز ریفلاکس شود. بنابراین، افرادی که با مصرف چای، اصطلاحاً ترش می کنند، باید بدانند چایی که مصرف می‌کنند احتمالاً از چای های اسانسدار نامرغوب است و به دلیل رنگ دهی سریع، دم کشیدن آن کوتاه است.

دکتر انوشیروانی با اشاره به موثر بودن مدت دم کشیدن چای در عملکرد دارویی آن اظهار کرد: چای بهاره گیلان، چای سبز و حتی چای سفید هم اگر به اندازه کافی دم نکشند ترکیبات تانن آنها آزاد نمی شود و لذا نمی تواند کمکی به تقویت معده و دهانه آن بکند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد، افزودن برخی گیاهان معطر به چای، بخصوص گل محمدی تازه و خوشبو، می تواند موجب تقویت و تشدید اثرات مفید چای شود و در کاهش ریفلاکس و ترش کردن مفید باشد.

دکتر انوشیروانی یادآوری کرد : مواد غذایی محرک ، فرآوری شده و داغ مانند چای داغ ،سوسیس ،کالباس ،فلفل و … به عنوان تشدید کننده رفلاکس است و باید از آن پرهیز کرد .

وی گفت:  بیمارانی که علامت همراه هشدار دهنده دارند مانند سابقه سرطان خانوادگی ، کاهش وزن ، سکسه مقاوم ، گیر کردن غذا موقع بلع حتما به پزشک مراجعه کنند.سوزش پشت جناغ سینه و سردل بر اثر برگشت اسید که به بیماری رفلاکس معده به مری شناخته میشود با مصرف عسل طبیعی می توان تا حدودی بهبود بخشید.

انتهای پیام/سلامت آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.