اصفهان شرق

مراحل واگذاری زمین برای تولید و اشتغال، سرمایه گریز است/ افتتاح نیروگاه خورشیدی جرقویه سفلی در آینده نزدیک

کدخبر: 130638
1396/01/23 در ساعت 22:38

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی، عصر امروز اولین جلسه کمیته تولید و اشتغال با حضور روسای ادارات و نهاد های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، فنی و حرفه ای، امور مالیاتی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، حوزه مقاومت بسیج، شهردران، دهیاران و شوراهای اسلامی در سالن جلسات بخشداری جرقویه سفلی برگزار شد.

بخشدار جرقویه سفلی با قرائت فرازی از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در رابطه با نام گذاری سال و تاکید معظم له بر ضرورت برنامه ریزی برای نیل به هدف؛ گفت: شعار سال با جلسه محقق نمی شود، بلکه تولید و اشتغال در سایه عمل ایجاد خواهد شد و این جلسه به منظور هماهنگی و برنامه ریزی برای نیل به این هدف مهم است.

حسن جعفری هرندی اظهار کرد: اجرای اقتصاد مقاومت با راه اندازی تولید و ایجاد اشتغال وظیفه قانونی و شرعی همه مردم و مسوولان است؛  زیرا رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان شخص اول مملکت این دستور را داده اند و رئیس جمهور پس از آن بخشنامه ای در این راستا صادر کرده است و بر همین اساس وظیفه قانونی ماست. از طرفی معظم له به عنوان ولی فقیه و همچنین مرجع تقلید این موضوع را مطرح کرده اند و ما باید به عنوان یک وظیفه شرعی در جهت تحقق این دو امر مهم یعنی تولید و اشتغال نهایت تلاش خود را به کار بندیم.

وی با بیان این که به علت وجود 5 میلیون بیکار، مهمترین معضل کشور در حال حاضر اشتغال است؛ افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی همه زیرساخت ها و امکانات رفاهی مورد نیازدر تمامی شهرها و روستاهای ما فراهم و زمینه برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال وجود دارد و اعضای این کمیته باید نهایت تلاش و برنامه ریزی خود را برای تولید و اشتغال به کار گیرند.

بخشدار بخش جرقویه سفلی با بر شمردن برخی موانع و مشکلات ایجاد اشتغال ازجمله طولانی بودن مراحل واگذاری زمین گفت: متاسفانه سیاست های واگذاری سرمایه گریز است و برای حل این مشکل، در جریان سفر دکتر یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به منطقه مقرر شد تعدادی از پلاک های بزرگ در ناحیه صنعتی که در سال های قبل واگذار شده ولی کاری روی آن صورت نگرفته، خلع ید و تفکیک و به متقاضیان جدید واگذار شود تا مشکل دریافت زمین که از طریق منابع طبیعی و امور اراضی 2 سال طول می کشد، دوهفته ای حل شود. لذا افراد متقاضی ایجاد کارگاه های زود بازده را معرفی تا پیگیری لازم انجام شود و بتوانند نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به حضور معاون بنیاد برکت در بخش و هماهنگی های صورت گرفته برای ایجاد اشتغال اذعان کرد: بر اساس هماهنگی های به عمل آمده افرادی که قصد سرمایه گذاری داشته اند ولی به علت عدم تامین مالی پروژه خود را نیمه کاره رها کرده اند در صورت تمایل می توانند با مشارکت این بنیاد نسبت به تکمیل و راه اندازی واحد تولیی خود اقدام و بنیاد پس از 5 سال سهم خود را واگذار می کند.

جعفری هرندی پیرامون یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد اشتغال در منطقه با توجه وجود تعداد زیاد واحدهای بازیافت در جرقویه گفت: در سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد محلی که برای ساماندهی مراکز بازیافت در نظر گرفته شده بود در قالب اولین شهرک خصوصی صنعت بازیافت فعالیت خود را آغاز کنند و بخشی جدیدی به عنوان فاز 3 ناحیه صنعتی جرقویه سفلی به صورت تک خوشه ای اضافه شود که قرار است کار مطالعاتی آن را بنیاد ملی نخبگان انجام دهد و پیشنهاد ما ایجاد صنایع مرتبط با بازیافت است تا پس از تفکیک مواد بازیافت در شهرک بازیافت به عنوان مواد اولیه تولید محصولات این فاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای حل مشکلات ناحیه صنعتی جرقویه گفت: در سال های اخیر از طرف شرکت شهرک ها اقداماتی برای زیبا سازی محیط صورت گرفته که ناکافی است و مقرر شد از خرداد ماه  سال جاری فعالیت های جدیدی صورت بگیرد و با ایجاد ورودی و خروجی های مناسب و سر در ورودی مناسب، این مجموعه از وضعیت موجود خارج شود و پیشنهاد شده به نام علامه میرجهانی که از علمای بزرگ بوده نام گذاری شود تا ان شاء الله با این اقدامات این منطقه رونق بگیرد و با ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی متعدد نقش موثری در ایجاد اشتغال برای اهالی داشته باشد.

نماینده ارشد دولت در جرقویه سفلی افزود: اگر 83 واحد اولیه پیش بینی شده در این محل فعال بودند حدود 2500 نفر الان شغل داشتند، اما به دلیل گرفتن زمین و حتی وام توسط برخی افراد و عدم سرمایه گذاری در حال حاضر کمتر از صد نفر بیمه شده دارد که پیگیری لازم برای خلع ید و واگذاری به افراد متقاضی جدید از طریق شرکت شهرک ها در حال انجام است.

اعطای تسهیلات ویژه مناطق محروم با اولویت روستاها در زمینه شیلات، منابع طبیعی، گلخانه و اعلام آمادگی محیط زیست برای واگذاری پارک ملی کلاه قاضی به یک شرکت تعاونی بومی برای رونق فعالیت گردشگری از دیگر مواردی بود که بخشدار جرقویه سفلی از شوراهای اسلامی خواست اطلاع رسانی لازم را معمول و نسبت به معرفی متقاضیان اقدام نمایند.

جانمایی و پیگیری برای راه اندازی شهرک خصوصی پوشاک در شهر نصرآباد موضوع مرتبط دیگری بود که بخشدار جرقویه به آن اشاره کرد که در صورت تحقق نقش مهمی در تولید و اشتغال خواهد داشت. ضمن این که از زحمات و پیگیری های حجت الاسلام دشتی امام جمعه نصرآباد بابت پیگیری موضوع مشاغل خانگی و تلاش برای ایجاد اشتغال با بهره گیری از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی و جاذبه های زندگی عشایری در نصرآباد تقدیر نمود.

مهمترین پروژه ای که در هفته اول ردیبهشت در جرقویه سفلی به بهره برداری خواهد رسید نیروگاه خورشیدی است که نماینده ارشد دولت در این بخش پیرامون آن گفت: نیروگاه خورشیدی با توان تولید 10 مگاوات برق در اراضی روستای سیان از جمله اقداماتی است که صورت گرفته و در هفته اول اردیبهشت با حضور وزیر محترم نیرو و  همچنین وزیر  تعاون، کار و رفاه  اجتماعی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح و برق تولیدی آن در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت، که این میزان تولید  نیاز جرقویه به برق را تامین خواهد کرد و قرار است یک نیروگاه 50 مگا واتی نیز در آینده احداث شود که با راه اندازی آن جرقویه علاوه بر تامین نیاز برق خود می تواند صادرات برق هم داشته باشد. این پروژه توسط شرکت الغدیر با مشارکت یک شرکت خارجی یونانی انگلیسی اجرا و تکمیل و آماده افتتاح شده است.

بخشدار جرقویه سفلی در پایان با تشکر از حضور اعضا و اقدامات موثر برخی از دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی، کمیته امداد و امور مالیاتی و بسیج افزود: جلسات کمیته تولید و اشتغال به صورت ماهانه برگزار خواهد شد و دو کمیته کاری ذیل این مجموعه تحت عنوان گردشگری و همچنین هماهنگی پرداخت تسهیلات اشتغال تشکیل خواهدشد و در آینده نزدیک جلسه مشترکی با بخش جرقویه علیا در این زمینه خواهیم داشت.

انتهای پیام/ ولی الله عرب مختاری