سرویس: اجتماعی » علمی 15:04 - چهارشنبه 23 فروردین 1396

دبیر علمی کنفرانس «اینترنت اشیا» مطرح کرد

میزبانی اصفهان از یک همایش علمی متفاوت/ ارسال 120 مقاله به نخستین کنفرانس ملی «اینترنت اشیا»

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی «اینترنت اشیا» گفت: 120 مقاله به دبیرخانه ای کنفرانس ارسال شده که طی فرآیند داوری تنها نیمی از مقالات پذیرفته شد.

به گزارش اصفهان شرق، سید امیر حسن منجمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین کنفرانس ملی «اینترنت اشیا» اظهار کرد: اینترنت اشیا یک فناوری در حال ظهور و گسترش بوده که شامل دو حوزه تحقیقات و کاربرد است و پیش‌بینی می‌شود گردش مالی بازار آن تا سال 2020 به بیش از 300 میلیارد دلار در سال برسد.

وی بیان اینکه اینترنت اشیا برای هر موجود و شی‌ء قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی را فراهم می‌کند، افزود: با فراگیری این فناوری هر وسیله‌ای می‌تواند به اینترنت متصل شود و با یک تحول فضای بسیاری را برای تبادل اطلاعات فراهم کند.

دبیر نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا تصریح کرد: دانشگاه اصفهان در علوم کامپیوتر رتبه سوم کشور را داراست و سرمایه‌گذاری چند ساله در این حوزه داشته و برای جذب سرمایه‌گذار تلاش کرده است.

منجمی یادآور شد: علاوه بر ارزش‌های نظری و تئوری که نسبت به موضوع اینترنت اشیا وجود دارد، جنبه‌های علمی نیز حائز اهمیت است و اکنون کمتر شرکتی وجود دارد که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این موضوع می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در اینترنت اشیا از کشورهای دیگر چندان عقب نیستیم امکان صادرات خوبی هم در این خصوص وجود دارد که با حمایت مسؤولان امر می‌تواند وجهه علمی شهر اصفهان را به خوبی به تصویر بکشد.

دبیر کنفرانس ملی اینترنت اشیا اذعان کرد: از نظر تئوری در این حوزه عقب نیستیم ولی در وادی عمل اگرچه در جهان عقب هستیم ولی می‌توانیم جز کشورهای پیشرو در منطقه خودمان باشیم.

منجمی تأکید کرد: اگرچه برنامه‌ای برای آگاهی عموم مردم نسبت به موضوع اینترنت اشیا نداشته‌ایم اما کارکنان بخش IT شرکت‌ها بانک‌ها و ادارات دولتی را در این کنفرانس دعوت کرده‌ایم تا در جریان این فناوری نوین قرار بگیرند.

وی ابراز کرد: آزمایشگاه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شده که البته هنوز به صورت کامل تجهیز نشده است ولی سعی شده تا مرکزیتی در این موضوع در دانشگاه اصفهان شکل بگیرد.

دبیر اولین کنفرانس ملی اینترنت اشیا با اشاره به اینکه در دنیای پر رقابت امروز افزایش بازدهی مهم است، خاطر نشان کرد: اینترنت اشیا می‌تواند به کسب و کارهای مختلف برای افزایش بازدهی کمک کند.

بهروز شاهقلی هم در این نشست اظهار کرد: اینترنت اشیا در حوزه مدیریت شهری و شهر هوشمند، درمان، کشاورزی، انتقال انرژی، خدمات ریلی و … کاربرد دارد و با اضافه کردن یک قابلیت به اشیا می‌تواند یک صنعت را بهتر مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌ها مبحث ارتباط باید توسط ابزارها و تجهیزات شکل گیرد، افزود: امنیت تجهیزات این حوزه هم بحث مهمی است که با توجه به ارتباط با بیرون چالش‌هایی را به همراه دارد که لازم است با پروتکل‌ها و مکانیسم‌های امنیتی به صورت قوی‌تر شکل گیرد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا با اشاره به اینکه اینترنت اشیا انقلابی در حوزه کسب و کارهای رایج ایجاد کرده است، یادآور شد: در این کنفرانس 120 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که طی فرآیند داوری تنها نیمی از مقالات پذیرفته شد که کمتر از 20 مقاله به صورت ارائه سخنرانی کنفرانس مطرح می‌شود و مابقی تنها در قالب پوستر به چاپ خواهند رسید.

شاهقلی به کارگاه‌های آموزشی این کنفرانس هم اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تحلیل داده‌ها در حاشیه کنفرانس برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عمده کسب و کارهای امروز در حوزه IT شکل می‌گیرد، تأکید کرد: در آینده نزدیک مشاغل فراوانی در این حوزه به وجود می‌آید و ایده‌ها در زمینه نرم‌افزارها مهم جلوه کرده و برمبنای قابلیت ارتباطی که به اشیا اضافه می‌شود شکل می‌گیرد.

محمد سعید احسانی نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود اینکه سمینار اینترنت اشیا در سال‌های گذشته هم برگزار شده بود ولی جوانان دانشگاه اصفهان در برگزاری این کنفرانس ملی مشوق و بسیار پیگیر بودند.

وی با بیان اینکه این موضوع برای اولین بار در خاورمیانه در ایران مطرح شده است، یادآور شد: با طرح این موضوع حتی پیشنهاد شد تا مرکز IOT در خاورمیانه در ایران و اصفهان شکل بگیرد.

جانشین دبیر اجرایی کنفرانس ملی اینترنت اشیا تأکید کرد: سابقه دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان به سال 67 می‌رسد و علاوه بر چهار گرایش رشته کامپیوتر در این دانشکده یک رشته علوم کامپیوتر هم وجود دارد و حضور گروه هوش مصنوعی در این دانشکده سبب شده تا دانشگاه اصفهان در طرح اینترنت اشیا جز اولین‌ها در کشور باشد.

احسانی یادآور شد: برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید از هوش انفرادی ایرانیان استفاده کنیم و با خطر پذیری در حوزه فناوری‌های نوین عقب ماندگی خود را در این حوزه جبران کنیم.

 نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا به میزبانی دانشگاه اصفهان قرار است 30 و 31 فروردین ماه سال جاری برگزار شود که پردازش هوشمند و کلان داده‌ها، اقتصاد و کارآفرینی اینترنت اشیا، محیط‌های هوشمند، سخت‌افزارها و سیستم‌های عامل اینترنت اشیا و خدمات و کاربردهای آن از محورهای اصلی این کنفرانس خواهد بود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.