اصفهان شرق

بخش خصوصی فضا را برای گردشگری شرق اصفهان آسان می کند/ بهره برداری از فاز سوم ارگ تاریخی محمدآباد تا سه ماه آینده

کدخبر: 130491
1396/01/21 در ساعت 13:58

شهردار شهر محمدآباد در گفتگو با اصفهان شرق از افزایش 20 درصدی مسافران در نوروز ۹۶ از این شهر خبر داد و گفت: حدود 3 هزار مسافر نوروزی در شهر محمدآباد نوید بخش رونق گردشگری اسلامی در این شهر تاریخی است و امیدواریم این افزایش مسافر را در تابستان سال جاری شاهد باشیم.

مهدی نصر اصفهانی با اشاره به مرمت فاز سوم از ارگ تاریخی شهر محمد آباد برای بهره برداری در نیمه اول سال، افزود: با وجود مرمت فاز سوم، به دلیل بافت ترمیمی این فضا، گردشگران استقبال خوبی از بنای در حال مرمت کردند و ستاد نوروزی نیز در ایام نوروز به صورت شبانه روزی فعال بود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان صنعت پاک مطرح می شود، اظهار کرد: اگر زیرساخت گردشگری با توجه به ظرفیت ها و موقعیت ها در قالب آثار تاریخی صنایع دستی و آثار طبیعی داشته و فرهنگ سازی قوی نسبت به این ظرفیت به وجود آوریم قطعاً شهر و منطقه به عنوان پایگاه گردشگری به مردم شناخته می شود.

شهردار شهر محمد آباد، شناساندن گردشگری به مردم را در راس فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: مردم شهرهای کوچک و روستا ها وقتی درآمد پایداری در قالب حوزۀ گردشگری برایشان به وجود آید به سمت کلان شهرها مهاجرت نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه رشد و اقتصاد با حوزه گردشگری تحت تاثیر عوامل محلی قرار می گیرد خاطر نشان کرد: اقتصاد شهری تحت تاثیر این عوامل رونق می گیرد و گردشگردی زمانی به اوج غرور و عزت خودش می رسد که وقتی در آن محل پا می گذارد، احترام و ارتباط برقرار شده و از آنها با امکانات و اخلاق پسندیده پذیرایی کنند.

نصر اصفهانی ادامه داد: قطعا برخورد خوب از جانب فروشندگان محلی در فکر و روح گردشگر تاثیر می گذارد و به پاس این احترام، کمک به اقتصاد منطقه با خرید سوغاتی از آثار دستی و محلی را در راس برنامه های سفر خود قرار می دهند.

وی گفت: ظرفیت و امکانات گردشگری در یک شهر باید به گونه ای مطرح شود که برای هر دقیقه حضور گردشگر در شهر برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد و قطعاً صاحبان فکر و اندیشه و بخش خصوصی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه بخش هایی مثل شهرداری ها می تواند اثری ایده آل در گردشگری داشته باشد، اذعان کرد: این نهادها فقط می توانند زیر ساخت ها را فراهم کند ولی برای امنیت خاطر و روان گردشگری بخش خصوصی و مردمی تاثیر گذار است.

وی با بیان این مطلب که سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند آینده کشور را در باب توسعه گردشگری تامین کند، اظهار کرد: بخش خصوصی فعال، شرایط را برای گردشگری آسان خواهد کرد زیرا با برنامه جدید به سراغ گردشگر می آید تا گردشگر طرد نشود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات عدیده ای در حوزه کم آبی و وابسته بودن زندگی مردم شرق اصفهان به شغل کشاورزی وجود دارد، تاکید کرد: با توجه به بناهای تاریخی و صنایع دستی و کویر بسیار زیبا در منطقه شرق اصفهان می توان زمینه را برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به منطقه ایجاد کرد، لذا کلیه مسئولان و متولیان امر باید بستر مناسبی و امنیت خاطر برای سرمایه گذاری خصوصی ایجاد کنند.

نصر اصفهانی در مورد تدابیر و برنامه های آینده شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری در نظر دارد فاز سوم ارگ تاریخی محمدآباد که حدود 60% محیط را در بر می گیرد تا خرداد ماه بهره برداری کند و از ظرفیت بخش خصوصی در جهت ارتقای در رونق ارگ تاریخی محمدآباد توسط افراد واجد شرایط حمایت شود.

وی افزود: در آینده بیشتر پتانسیل خود را در حوزه آماده سازی زیر ساخت های گردشگری اعم از توسعه پارک ها، سرویس های بهداشتی، توقف گاه ها و استراحت گاه ها و شناسایی بافت های تاریخی و خانه هایی که در معرض تخریب و خطر هستند، قرار خواهیم داد تا از وضع موجود بتوان با موفقیت عبور کرده و گردشگری مفیدی برای مردم منطقه داشته باشیم.

مهندس نصر یکی از اقدامات بزرگ در سال 95 شهر محمداّباد و منطقه شرق اصفهان را برگزاری «جشنواره اینجا سرزمین من است» نامید و گفت: با توجه به حمایت گسترده مردم و منطقه، شهرداری در نظر دارد سنگ بنای جشنواره مورد نظر را، هر ساله در شهر محمدآباد برگزار کند و یکی از مطالبات مردم از شوراها و شهرداری در آینده برگزاری جشنواره در شهر محمدآباد باشد.

انتهای پیام/ فاطمه معتمدی