سرویس: اجتماعی 12:09 - دوشنبه 21 فروردین 1396

هشدار فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال به خانواده ها؛

سینوزیت کودکان را جدی بگیرید

دکتر ناطقیان گفت: خانواده نسبت به تغییر رنگ ترشحات بینی کودک توجه داشته باشند و اگر مشاهده شد که کودکی توانایی خارج کردن عفونت خارجی را ندارد به پزشک مراجعه کنند.

فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اهمیت پیشگیری از عفونت سینوس در کودکان گفت: نخستین اقدامی کە برای کودک باید انجام داد این است کە اگر کودکمان قبلا به سرما خوردگی مبتلا شده است، نسبت به تغییر رنگ ترشحات بینی او توجه داشته باشیم و اگرمشاهده کردیم که کودکی توانایی خارج کردن عفونت خارجی را ندارد به پزشک مراجعه کنیم.

دکتر علیرضا ناطقیان افزود: علائم احتمالی در افراد مبتلا به سینوس چرکی عبارتند از: ترشح سبز و یا زرد از بینی با درد بر روی گونه ها یا پیشانی و همه این موارد باید مورد توجه مادر قرار گیرد تا بتوان اقدام پیشگیرانه ای را انجام داد.

وی با اشاره به اقدام به موقع برای رفع بیماری اظهار کرد: برای رفع علائم سینوزیت از بخور آب گرم حتما استفاده کنید و اتاق کودک را همیشه خنک و مرطوب نگه دارید و توجه داشته باشید که اتاق نباید بیش از اندازه گرم باشد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال راجع به سینوزیت کودکان گفت: عفونت گونه و پیشانی جزئی از سینوس ها است و سینوس ها گروهی از حفره های پر از هوا هستند که در اطراف چشمها و بینی قرار می گیرند که در این رابطه شستشوی بینی باید با قطره و یا سرمهای نمکی به طور منظم درطی درمان انجام شود.

وی مدت درمان سینوزیت را حداقل 10 روز عنوان کرد و گفت: مورد حاد این بیماری به 14 روز هم کشیده می شود و سینوزیت های مزمن 6 هفته باید درمان آنتی بیوتیکی شود تا بهبود پیدا کند.

ناطقیان اذعان کرد: سینوزیت مزمن از بیماری های شایع و مزمن دوران کودکی بوده که می‌تواند عوارض بسیاری بر جای بگذارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها اختلالات آلرژیک است.

وی گفت: نقش اختلالات آلرژیک در سینوزیت مزمن در حال حاضر به طور کامل مشخص نیست و تاکنون نیز مطالعه جامعی در این باب در کشور انجام نشده است.

این پزشک متخصص با اشاره به گروه های درگیر این بیماری افزود: فراوانی ابتلابه سینوزیت در گروه سنی ۹ – ۵ سال، جنس مذکر و در فصل پاییز بیشتر بوده و به نظر می‌رسد تشخیص و درمان این بیماری‌ها می‌تواند در پیشگیری از ایجاد سینوزیت مزمن مفید باشد.

سینوزیت به معنای التهاب سینوس‌هاست و سینوس‌ها حفره‌هایی هوایی هستند که در داخل جمجمه قرار داشته و مهم‌ترین کارشان ایجاد مخاط سالم، تمیز و فرستادن آنها به داخل بینی است که اگر این مخاط دچار التهاب شوند، اصطلاحا به آن سینوزیت گفته می‌شود.

علائم این بیماری بر اساس این که حاد باشد یا تحت حاد و مزمن، متفاوت است، به همین دلیل هیچ گاه نباید در این بیماری به دنبال یک علامت مشخص گشت.

در سینوزیت حاد، بیمار سردرد گنگی دارد که بر اساس نوع سینوسی که گرفتار شده است، سردرد در جاهای مختلفی ایجاد می‌شود و در اغلب اوقات سردردها، یکطرفه و معمولا در ناحیه پیشانی و حتی پشت کره چشم است. ترشح از بینی، گرفتگی بینی، احتقان بینی و گاهی در موارد پیشرفته، تورم صورت از دیگر علائم آن است.

در سینوزیت مزمن و تحت حاد، بر خلاف سینوزیت حاد، بیمار می‌تواند ترشح پشت حلق داشته باشد.

انتهای پیام/ فرشته وکیلی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.