اصفهان شرق

شناسایی شاخصه های اعتکاف مطلوب از منظر آموزه های دینی/ طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» در مساجد اصفهان اجرا می شود

کدخبر: 130396
1396/01/19 در ساعت 14:07

به گزارش اصفهان شرق، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان صبح امروز در جمع  مسئولان و دست اندرکاران ستاد اعتکاف امسال، در ابتدای سخنان خود به فعالیتهای ستاد اعتکاف استان در سال گذشته اشاره کرد و انجام پژوهش بررسی نقاط قوت، ضعف و احصاء ظرفیت های اعتکاف، راه اندازی آزمایشی سامانه جامع ثبت نام و تدوین پیش نویس ساختار ستادهای استان، شهرستان و مسجد را از جمله این اقدامات عنوان کرد.
حجت الاسلام رحمت الله  اروجی با اشاره به اینکه پژوهش انجام گرفته در 57 مسجد منتخب استان به صورت مشاهدات میدانی و پرسشنامه انجام گرفت، خاطر نشان کرد: آمار و نتایج ارزیابی انجام شده در سال گذشته، ستاد اعتکاف استان و حتی مساجد را در برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی‌ها بسیار کمک نمود.
وی ادامه داد: برای امسال نیز با نظر اعضای محترم شورای راهبردی اعتکاف استان، پژوهش علمی با عنوان احصاء شاخصه های اعتکاف مطلوب از منظر آموزه های دینی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان همچنین از انتشار کتابچه بال پرواز ویژه معتکفین خبر داد و گفت: این کتابچه به قلم حجت الاسلام سید محمود هاشمی دهسرخی در تیراژ 80 هزار نسخه منتشر شده و در آن ضمن تبیین مناسک و آداب شرعی اعتکاف، توصیه هایی در خصوص اهمیت و ضرورت بهره مندی از نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است.
حجت الاسلام اروجی یکی دیگر از اقدامات موثر ستاد اعتکاف را، راه اندازی سامانه جامع ثبت نام معتکفین بیان کرد و گفت: در این سامانه که با همکاری یکی از پیام رسان های کاملا ایرانی طراحی و اجرا شده، مشخصات مساجد برگزار کننده اعتکاف در سطح استان به همراه ظرفیت پذیرش افراد و هزینه های دریافتی از آنان درج شده است.
وی اضافه کرد: این سامانه به گونه ای برنامه ریزی شده که علاوه بر تیم فنی و پشتیبانی سامانه و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانها، هر کدام از رابطان اعتکاف تنها می توانند صفحه کاربری مسجد خود را مدیریت کنند و از این طریق آمار و اطلاعات را تحلیل کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان به تشریح نحوه ثبت نام در سامانه اعتکاف اشاره کرد و افزود: علاقه مندان به شرکت در مراسم معنوی اعتکاف می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی akefin.com ضمن مشاهده دستورالعملهای ستاد اعتکاف و شرایط مسجد منتخب، ثبت نام نموده و پس از اتمام مراحل، کارت ورود به مراسم را نیز دریافت کنند.
وی تصریح کرد: پس از صدور کارت، پیامک تایید ثبت نام، اعلام کد رهگیری و همچنین دعوتنامه حضور در شبکه اجتماعی عاکفین به منظور ارتباط مستمر در طول سال و اطلاع از اطلاعیه های ستاد برای معتکفین ارسال می‌شود.
حجت الاسلام اروجی طرح با قرآن در زلال اعتکاف را یکی دیگر از برنامه های پیش بینی شده ستاد اعتکاف بیان کرد و گفت: این طرح با هدف تصحیح قرائت نماز و آشنایی هرچه بیشتر معتکفین با صحیح خوانی قرآن کریم در سطح مساجد برگزار کننده اعتکاف برگزار می شود.
وی در پایان دست اندرکاران را به توجه و مراعات 10 مطلب کلیدی در اجرای مراسم اعتکاف توصیه کرد؛ پرهیز از بروز اختلاف میان برگزار کنندگان اعتکاف مسجد، امر به معروف ونهی از منکر، داشتن نیت خالص و در نظر گرفتن حاجات، تدبیر حکیمانه و توسل به ساحت امیرالمومنین علی علیه السلام، پرهیز از پاتوق قرار گرفتن اعتکاف برای جناح های سیاسی و نامزدهای انتخابات شوراها، رفتار هوشمندانه و ولایی نسبت به انجام وظیفه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، دعا برای سلامتی امام زمان(عج) و طول عمر رهبر انقلاب معظم انقلاب حفظه الله تعالی تا هنگام ظهور، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم و رعایت شان و جایگاه اعتکاف از جمله توصیه های حجت الاسلام اروجی بود.
وی همچنین تاکید کرد: بدون هماهنگی ستاد، به هیچ وجه اطلاعات کامل مسجد و معتکفان، در اختیار شخصیتهای حقیقی یا حقوقی قرار نگیرد.

انتهای پیام/مباحث