سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:25 - شنبه 19 فروردین 1396

سیاست‌های غلط دولت در حوزه آب

مرگ یک رود در غفلت دولت/ اصفهانی‌ها در حسرت اجرای مصوبات شورای عالی آب

جریان دائمی آب زاینده‌رود مهم‌ترین وعده‌ای بود که رئیس‌ جمهور فعلی کشور در جریان انتخابات و همچنین نخستین سفر استانی خود به اصفهان داد، وعده‌ای که هیچ‌گاه از حرف فراتر نرفت و دولت یازدهم هیچ عملی در راستای تحقق آن صورت نداد.

به گزارش اصفهان شرق، جریان دائمی آب زاینده‌رود مهم‌ترین وعده‌ای بود که رئیس‌ جمهور فعلی کشور در جریان انتخابات و همچنین نخستین سفر استانی خود به اصفهان داد، وعده‌ای که هیچ‌گاه از حرف فراتر نرفت و دولت یازدهم، سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو علاوه بر اینکه هیچ عملی در راستای تحقق آن صورت نداده مصوبات قبلی خود را نیز در این مسیر زیر پا گذاشتند.

*مصوبه‌ای که هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید

در سال 92 بود که شورای عالی آب با هدف تمرکز بر جریان دائم آب در حوزه زاینده‌رود، مصوبه‌ای نه ماده‌ای را منتشر ساخت که عدم‌بارگذاری مصارف جدید بر زاینده‌رود، شاه‌بیت آن بود.

حال پس از گذشت سه سال، هنوز انتقادات زیادی به اجرای این مصوبه در بالادست وجود داشته و به گفته حیدرعلی عابدی هیچ‌کس بخشنامه‌ها و قوانین شورای عالی آب را اجرا نکرده است و به همان رویه سابق طرح‌ها را ادامه دادند و برداشت‌های غیرمجاز را ادامه می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به بازدید اخیر خود و چند تن از نمایندگان استان از رودخانه زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: برای بازدید به یکی از مناطق چهارمحال و بختیاری که برداشت غیرمجاز انجام می‌شد رفتیم که در ابتدا مانع بازدید ما می‌شدند که در نهایت با کمک نیروی انتظامی موفق شدیم از محل بازدید کنیم و دیدیم که این‌ها خیال توقف برداشت منابع آب زاینده‌رود را ندارند.

*سیاست‌های غلط دولت در حوزه آب

شهرام نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت آبی کشور اظهار داشت: سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه مدیریت منابع آبی غلط بوده و در حال حاضر علاوه بر زاینده‌رود، هامون، بختگان و کارون، 348 سفره آب زیرزمینی در حالت ممنوعیت قرار گرفته که ناشی از برداشت بی‌رویه بیش از 100 میلیارد مترمکعب آب و اتلاف 85 درصد از منابع تجدیدپذیر آب کشور است.

وی در ادامه افزود: بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در حوضه‌های آبریز در کشاورزی و صنعت بدون آینده‌نگری و توسعه طولی کشاورزی از جمله 20 برابر شدن مساحت اراضی کشاورزی در حوضه زاینده‌رود در دهه 70 شمسی که پرباران بود همه را از آینده‌نگری غافل کرد.

این کارشناس آب همچنین تصریح کرد: سیاست غلط کشت همچنان در کشور ادامه دارد و کشت محصولاتی نظیر برنج در خوزستان و اصفهان، بادام‌کاری و هلوکاری در سرچشمه زاینده‌رود و آبیاری آن به‌ وسیله پمپاژ آب رودخانه به خارج از حوضه، تعادل سفره‌های آبی را بر هم زده است.

نخعی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز در بالادست زاینده‌رود ابراز داشت: برداشت‌های بالادست زاینده‌رود به حدود 300 میلیون مترمکعب در سال رسیده و موجب تضییع حقوق حق آبه داران و بر هم زدن مناسبات فرهنگی اقوام و هم‌وطنان شده است.

وی در خاتمه اذعان داشت: یک‌ طرف این نابسامانی‌ها، مردمی قرار دارند که سرخورده از سیاست‌های غلط دولت و اشتباهات مکرر آن، با تمام توان به مصرف بی‌رویه ادامه می‌دهند و در دیگر سو، دولت‌هایی که نمی‌توانند نظرات کارشناسان و ابعاد فنی آن را به دلیل مصلحت‌های سیاسی به عمل نزدیک کنند.

*بی‌توجهی دولت به مطالبه چندساله مردم حوضه زاینده‌رود

مسأله زاینده‌رود، مسأله شهری یا استانی نیست و کارشناسان محیط‌زیست نیز بارها بر تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این مسأله بی‌توجهی دولت تأکید کرده‌اند.

در صورت تداوم مشکلات آبی در زاینده‌رود، تالاب گاوخونی به کانون ریزگردهایی تبدیل می‌شود که شعاع گسترش آن تا یک هزار کیلومتر قابل افزایش است و عملاً کلیه استان‌های مرکزی کشور با این معضل روبرو خواهند شد.

از دیگر سو، مطالبه مردم و کارشناسان در رابطه با زاینده‌رود، در طی سال‌های اخیر محدود به اصفهان نبوده و به‌ عنوان یک مطالبه ملی از دولت درخواست شده است.

مردم ساکن در حوضه زاینده‌رود، برخورد منصفانه دولت در رابطه با این بحران، نظیر بحران دریاچه ارومیه را خواستار هستند از این‌ رو از یک سال پیش، طرح احیای زاینده‌رود از سراب تا پایاب به دولت ارائه شد تا با محوریت آن، دولت ستاد ملی احیای زاینده‌رود را تشکیل دهد اما این طرح نیز همانند بسیاری از وعده‌های دولت یازدهم به بایگانی دولت فرستاده شد.

*زاینده‌رود و الزامات دولت بعدی

پیام کشاورزان شرق اصفهان، شهروندان و همه ساکنان حوضه آبریز زاینده‌رود که جمعیت آن‌ها در حدود 5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود برای دولت بعد کاملاً واضح و روشن است؛ مردم این منطقه، حیات دائم زاینده‌رود و احیای هر چه سریع‌تر آن را به‌ دور از وعده‌های پوچ خواهان هستند و به گفته رئیس شورای شهر اصفهان، باز شدن آب رودخانه زاینده‌رود و حفظ جاذبه‌های شهر اصفهان خصوصاً در ایام نوروز خواسته مردم است، هر نامزد ریاست جمهوری که رأی اصفهان را می‌خواهد باید جریان دائمی آب رودخانه زاینده‌رود را تضمین کند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.