اصفهان شرق

انتخاب باید بر اساس معیار صحیح صورت پذیرد/ تقوا این است که مراقب حرف و عمل خود باشیم

کدخبر: 130360
1396/01/18 در ساعت 14:48

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه های نماز جمعه این هفته در ادامه مباحث ازدواج به هم کفو بودن در ازدواج اشاره کرد و گفت: از مهمترین معیارهای انتخاب همسر کفؤ همدیگر بودن است، یعنی بتوان تناسب، همتایی و هماهنگی را رعایت کرد.

حجت الاسلام سید حسین هاشمی اظهار کرد: زندگی مشترک، یک پدیده مرکب است که اجزاء اصلی و اساسی آن زن و مرد هستند و هر قدر بین این دو عنصر هماهنگی، همفکری، تناسب و سنخیت روحی و اخلاقی و جسمی باشد، این ترکیب استوارتر و محکم تر خواهد بود.

وی افزود: دو انسانی که در کنار هم قرار می‌گیرند و می‌خواهند یک عمر با هم زندگی کنند و در همه امور شریک باشند حتما باید هماهنگ و همسنخ بوده تا زندگی توام با سرزندگی داشته باشند.

خطیب نماز جمعه شهر محمدآباد تاکید کرد: انسان مومن اگر با همسر بی‌ایمان ازدواج کرده و نتواند او را متدین کند، دائما بینشان نزاع و زد و خورد است و محصول چنین زندگی هایی آشوب زدگی است.

وی در فرازی دیگر از خطبه ها با تبریک میلاد با سعادت امام جواد علیه السلام و سیزدهم رجب میلاد با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام، به بیان روایتی از امام جواد پرداخت و گفت: انسان مومن برای موفقیت و پیشرفت مادی و معنوی به سه چیز احتیاج دارد؛ یکی توفیق الهی است و تا انسان مدد الهی شامل حالش نشود نمی‌تواند موفق باشد.

وی با اشاره به وعظ دورنی و پذیرش نصیحت به عنوان دومین و سومین عامل پیشرفت اظهار کرد: فطرت انسان تا بر ساختار الهی خویش باقی باشد و در مسیری که خداوند متعال برای آن مشخص کرده است حرکت کند موفقیت او امکان پذیر است.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به در پیش بودن انتخابات بیان کرد: مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخابِ خوب هم داشته باشند. یك انتخاب خوب و یك انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال بلکه تاثیرش طی ده ها سال باقی می ماند، پس باید معیارها را شناخت و خوب فکر کرد.

وی یکی از معیارهای انتخاب را تقوی و عبودیت عنوان کرد و گفت: تقوا این است که ما مراقب حرفمان، کارمان و رفتارمان باشیم زیرا کوچکترین اعمال ما ثبت می‌شود و قطعا در مدیریت باید اصل بر اصلاح رابطه مدیر با خداوند باشد.

حجت الاسلام هاشمی خاطر نشان کرد: انسان با تقوی وقتی مسؤلیت پیدا کرد از مقام خود و امکاناتی که در اختیار اوست سوء استفاده نکرده و مسؤلیت را یک طعمه و ابزاری برای رسیدن به مصالح شخصی خود قرار نمی‌دهد.
مشروح خطبه ها:

خطبه اول
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه‌های نماز جمعه بعد از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، در ادامه بحث ازدواج به یکی دیگر از معیارهای انتخاب همسر پرداختند و بیان داشتند: از مهمترین معیارهای انتخاب همسر کفؤ همدیگر بودن است. یعنی: تناسب، همتایی، هماهنگی، همشانی و همطرازی بین دختر و پسر و به اصطلاح با هم جور در آمدن زن و شوهر.
ایشان ادامه داد؛ ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان و دو خانواده است. زندگی مشترک، یک پدیده مرکب است که اجزاء اصلی و اساسی آن زن و مرد می‌باشند. هر قدر بین این دو عنصر هماهنگی، همفکری، تناسب و سنخیت روحی و اخلاقی و جسمی باشد، این ترکیب استوارتر، محکم‌تر و پر ثمرتر خواهد بود و هرچه این تناسب و هماهنگی کمتر باشد، زندگی سست تر، تلخ‌تر، کم ثمرتر و ناپایدار تر خواهد بود.
علت عمده بیشتر ناهنجاریها و آشوبزدگیهای زندگی خانواده‌ها عدم تناسب و ناهماهنگی بین زن و شوهر است.
خطیب جمعه شهر محمدآباد افزود، دو انسانی که در کنار هم قرار می‌گیرند و می‌خواهند یک عمر با هم زندگی کنند و در همه امور شریک باشند و تصمیمهای مشترک بگیرند و فرزندانی به وجود آورند و تربیت کنند و به سعادت برسانند، حتما باید هماهنگ و همنخ هم باشند.
متأسفانه در مسأله انتخاب همسر معمولا به خوب بودن عرفی اکتفاء می‌شود و به کفوهم بودن دختر و پسر کمتر توجه می‌کنند و حال آن که محور معیارهای انتخاب همسر، همین همتایی است.
هاشمی ادامه داد، در جامعه ما کمتر انسانی پیدا می‌شود که قابل ازدواج و همسری نباشد، همه دختران و پسران الا عده‌ای کم، قابلیت ازدواج را دارند؛ اما باید سنجید که کدام دختر برای کدام پسر مناسب است.
خطیب جمعه شهر محمدآباد در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت؛ پسر و دختری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید همتایی دینی و ایمانی داشته باشند. مردی از پیامبر اکرم پرسید: با چه کسی ازدواج کنیم؟ در جواب فرمودند: «الاکفاء» او پرسید: «کفؤها چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: «المومنون بعضهم اکفاء بعض». امام صادق علیه السلام درباره حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها می‌فرمایند: «اگر خداوند امیرالمومنین علی علیه السلام را خلق نکرده بود همتایی روی کره زمین از زمان حضرت آدم تا آخر برای حضرت فاطمه وجود نداشت».
انسان مومن اگر با همسر بی‌ایمان ازدواج کند و نتواند او را متدین نماید، یا باید همرنگ او شده و بی دین شود و یا در برابر او مقاومت کند و دائما نزاع و زد و خورد داشته باشند؛ که هر دو خسارت بزرگی است و فرزندانی هم که محصول چنین زندگیهای آشوب زده‌ای باشند به سعادت نمی‌رسند.
هاشمی افزود از علتهایی که در اسلام برای ازدواج نکردن با انسان بی‌دین بیان شده این است که زن از ادب و عقیده و رفتار همسرش تأثیر می‌پذیرد و مرد زنش را مجبور و وادار به عقیده خودش می‌کند. مرد هم در این باره وضعی شبیه زن دارد. یعنی او هم ممکن است از عقیده و روحیه زنش تأثیر بپذیرد و زنش او را وادار به کارهای خلاف شرع کند.

خطبه دوم

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی و تبریک میلاد با سعادت امام جواد علیه السلام و سیزدهم رجب میلاد با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام، به بیان روایتی از امام جواد پرداختند. حضرت می‌فرماید: انسان مومن برای موفقیت و پیشرفت مادی و معنوی به سه چیز احتیاج دارد؛ یکی توفیق الهی است. تا انسان مدد الهی شامل حالش نشود نمی‌تواند موفق باشد؛ دومین چیز واعظ درونی است. فطرت انسان تا بر ساختار الهی خویش باقی باشد و در مسیری که خداوند متعال برای آن مشخص کرده است حرکت کند موفقیت او امکان پذیر است . وجدان بیدار و موعظه‌گر برای انسان راه گشا است. سومین چیز پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت می‌کند.
هاشمی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات بیان داشت: مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخابِ خوب هم داشته باشند. یك انتخاب خوب، یك انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای كشور باقی می‌ماند. برای انتخابِ خوب باید فكر كرد، باید معیارها را شناخت.

امام جمعه هاشمی هاشمی, [۰۷.۰۴.۱۷ ۱۰:۰۵]
خطیب جمعه شهر محمدآباد ادامه داد: یکی از معیار‌ها تقوی و عبودیت است. تقوا این است که ما مراقب حرفمان، مراقب کارمان، مراقب جهتگیریمان، مراقب رفتارمان باشیم. کوچکترین اعمال ما ثبت می‌شود. در مدیریت باید اصل بر اصلاح رابطه مدیر با خداوند باشد. سنت الهی‏ این‌گونه است که هر اندازه رابطه میان انسان و خدا اصلاح شود به‏ همان اندازه رابطه انسان با عالم اصلاح می‏شود و انسان به هر مرتبه‏ای که در اصطلاح رابطه خود دست یابد به تناسب‏ همان مرتبه به توان اداره کردن می‏رسد و به اندازه تقوای الهیش توان‏ اداره می‏یابد. این توان تابع مراتب قرب الهی و بندگی حق است. میان «عبودیت» و«ربوبیت» رابطه‏ای مستقیم وجود دارد. انسان‏ به میزانی که در مسیر عبودیت گام برمی‏دارد در ساحت ربوبیت بالا می‏رود، هر چه از خود می‏گذرد به توانایی‏های بیشتری می‏رسد و مالک امور می‏شود.
خداوند نمتعال در سوره مزمل خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: « يَأَيهُّا الْمُزَّمِّلُ قُمِ الَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً إِنَّا سَنُلْقِى عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيل». چون کتاب الهی بر تو نازل شده و وظیفه سنگینی بر عهده تو گذاشته شده است، لازم است مقدار زیادی از شب را بیدار باشی و به عبادت الهی بپردازی تا موفق شوی مسؤلیت خود را به نحو احسن انجام دهی. كسانی باید سر كار بیایند كه مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توكل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند.
هاشمی ادامه داد: انسان با تقوی وقتی مسؤلیت پیدا کرد از مقام خود و امکاناتی که در اختیار اوست سوء استفاده نمی‌کند. مسؤلیت را یک طعمه نمی‌داند و آن را ابزاری برای رسیدن به مصالح شخصی خود قرار نمی‌دهد. انسان با تقوی بیت المال مسلمین را حیف و میل نمی‌کند و از ریخت و پاش حذر می‌کند. مدیر خدا ترس در همه امور خدا را در نظر می‌گیرد و کاری بر خلاف رضای الهی انجام نمی‌دهد.