سرویس: دین و اندیشه 08:00 - جمعه 18 فروردین 1396

آیت‌الله العظمی مظاهری در دیدار ائمه جمعه:

ائمه جمعه ایفا کننده نقش پیامبران تبلیغی در جامعه امروز باشند/ خطابه های روحانیون عالمانه و بصیرت افزا باشد

آیت الله مظاهری با تاکید بر این که ائمه جمعه باید ایفا کننده نقش پیامبران تبلیغی در جامعه امروز باشند، تصریح کرد: خطابه مبلغ دینی باید از محتوای علمی و معنوی لازم برخوردار بوده و موجب افزایش آگاهی و پرهیزکاری مستمعین گردد.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله‌ مظاهری در  دیدار ائمه جمعه استان اصفهان که با حضور آیت‌الله طباطبایی نمایندۀ ولی فقیه در استان برگزار شد، جایگاه و نقش ائمۀ جمعه را در تعالیم قرآن و عترت، ممتاز دانسته و تصریح کرد: ائمه جمعه از خواص جامعه محسوب شده و از این جهت، مسئولیت آنان در قبال مردم و حساب آنان در پیشگاه خداوند متعال با حساب عموم جامعه تفاوت دارد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه قرآن، کتاب اخلاق و انسان‌سازی است، افزود: هدف آن کتاب نورانی از بیان تاریخ و قصص انبیاء و اقوام گوناگون، انسان‌سازی و پرورش اخلاقی آدمیان و در نهایت ساختن یک جامعۀ والای اخلاقی و انسانی است.

وی با بیان گوشه‌هایی از ابعاد عبرت‌آمیز زندگی پیامبران الهی، خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن، خداوند متعال برای تأمین و تضمین هدف بزرگ تربیت انسان و ساختن جامعه انسانی، پیامبران الهی را به عنوان برگزیدگان و خواص جامعه بشریت، معین کرده و از این جهت مسئولیت و نقش اجتماعی آن ها با عموم مردم تفاوت داشته و حتی در صورت انجام برخی از اعمال و رفتارهای مباح که برای عموم مردم گناه محسوب نمی‌شود، مؤاخذه و بازخواست خواهند شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه رسالت عموم روحانیّون و مبلّغان دین و به‌خصوص ائمّۀ جمعه و جماعات، استمرار رسالت انبیای الهی است، تصریح کرد: ائمه جمعه باید ایفاکننده نقش پیامبران تبلیغی در جامعه امروز باشند، بنابراین مسئولیت و وظیفه خطیر آن ها نیز شبیه مسئولیت انبیای تبلیغی بوده و باید دقت فراوانی در گفتار و رفتار و حرکات خود داشته باشند و از امور شبهه‌ ناک که به شئون آنان لطمه می‌زند، بپرهیزند و حتی از برخی رفتارهای مباح و حلال نیز باید اجتناب داشته باشند.

آیت‌الله‌ مظاهری در ادامه، وظیفه خطیر مبلغان و ائمه جمعه را بر پایه 2 محور کلی بیان خطابه‌های پرمحتوا و عالمانه از یک‌سو و برخورداری از روح خشیت و پارسایی از سوی دیگر، استوار دانسته و افزود: طبق تصریح قرآن کریم، بیانات یک مبلّغ دینی باید از محتوای علمی و معنوی لازم برخوردار باشد و موجب افزایش آگاهی و پرهیزکاری مستمعین شود.

وی افزود: مبلّغان دینی و به‌خصوص ائمّه جمعه باید علاوه بر رعایت تقوای الهی، روح خشیت و خداترسی را در عمق جان خویش حکم‌ فرما سازند و هیچ چیزی و هیچ کسی به جز خداوند متعال در نظر آنان نباشد.

 آیت‌الله‌ مظاهری در پایان بیانات خود با یادآوری جمله مشهور و اثرگذار امام راحل مبنی بر عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت خدا نکنید، تأکید کردند: ائمه جمعه باید توجه داشته باشند که همیشه در محضر خداوند متعال قرار داشته و علاوه بر آن، یکی از مواقعی که به‌ طور حتم در محضر اهل‌بیت(ع) و به‌خصوص حضرت ولی عصر(ع) هستند، هنگام ایراد خطبه نماز جمعه است و با این توجه، باید ادب حضور و ادب کلام را در محضر خداوند متعال و اهل‌بیت(ع) مراعات کنند تا سخن آن ها در عمق جان مردم نفوذ کند.

این مرجع تقلید، همچنین با تبریک سال نو و اعیاد رجبیه، اظهار امیدواری کرد که سال جدید، برای همه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی، سالی سرشار از برکت و توفیق الهی بوده و با برگزاری یک انتخابات پرشور و با نشاط، صلاح و سداد کشور در همه جنبه‌ها و ابعاد، بیش از پیش تأمین و تحکیم شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.