سرویس: اجتماعی 18:00 - جمعه 18 فروردین 1396

متخصص گوش، گلو و بینی عنوان کرد؛

موثرترین راه‌های مقابله با آلرژی‌های بهاری

آلرژی واکنش افزایش حساسیت بدن به شماری از مواد پیرامون به نام آلرژن است که متداول‌ترین آن‌ها گرده‌های گل و گیاهان در فصل بهار است.

به گزارش اصفهان شرق، محمد رضا عمرانی متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه برخی از یاخته‌های انتهایی راه هوایی انسان بویژه بینی و چشم دارای واسطه‌های التهابی درون خود هستند؛ گفت: کیسه‌های کوچکی از مواد ایجاد کننده التهاب درون این یاخته هاست که در برخورد با برخی مواد حساسیت زا واسطه‌های التهابی را آزاد می‌کنند که پیامد آن را به صورت قرمزی چشم، آبریزش بینی و سوزش و خارش در گلو مشاهده می‌کنیم.
وی با اشاره به این که میان گوش و بینی یک راه باریک کوچک برای هوادار شدن گوش وجود دارد، افزود: اکثر افراد واکنش به مواد حساسیت زا را مانند یک خارش ته گوش احساس می‌کنند و این پرخونی می‌تواند در بینی به گرفتگی منجر شود.
وی علائمی مانند سوزش گلو، خارش ته گوش، آبریزش بینی و سرخی چشم را از جمله نشانه‌های آشنای حساسیت‌های فصلی بهار دانست و عنوان کرد: اغلب این واکنش‌ها در برخورد با مواد حساسیت زا مانند گرده‌های گل و گیاه در فصل بهار رخ می‌دهد که ساده‌ترین و بهترین روش مقابله با آن پرهیز از برخورد با این مواد آلرژن است.
این متخصص گوش، گلو و بینی ادامه داد: افرادی که در برخورد با مواد آلرژن دچار حساسیت می‌شوند، باید از پوشش مناسب یعنی ماسک در برابر این مواد استفاده کنند و تا حد امکان در معرض این مواد قرار نگیرند.
عمرانی اضافه کرد: شستشوی بافتی که دچار التهاب شده با آب سرد تا حد زیادی به رفع واکنش‌های ایجاد شده کمک می‌کند و اگر نشانه‌های حساسیت به اندازه‌ای است که بدن واکنش بیش از اندازه نشان داده و برای فرد آزار دهنده است باید به پزشک برای درمان مراجعه کرد.
به گفته این متخصص گوش، گلو و بینی، واکنش افزایش حساسیت به اندازه‌ای خطرناک است که موجب باد کردن راه هوایی و در موارد انگشت شمار نیز سبب خفگی و مرگ بیمار می‌شود، بنابراین در مواردی که افزایش حساسیت همراه با تنگی نفس، تغییر صدا، آبریزشی که سبب مختل شدن کارکرد بهینه بینی باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.
وی تصریح کرد: یکی از راه‌های درمان آلرژی فراهم کردن توان لازم در دستگاه ایمنی افراد است تا به مواد آلرژیک واکنش‌های حساسیتی نشان ندهند که متاسفانه این روش یعنی ایمنی درمانی به نتایجی که همیشه پاسخگو باشد، نرسیده است و نیاز به بهبود دارد.
عمرانی با اشاره به اینکه دارو درمانی نیز از جمله روش هایی است که برای درمان آلرژی از آن استفاده می‌شود، یادآور شد: پرهیز از مواد آلرژن همیشه شدنی نیست و در برخی موارد که افراد مجبور هستند در محیط هایی قرار گیرند که با این نوع مواد سر و کار دارند، باید از دارو برای پیشگیری از حساسیت استفاده کنند که آن هم باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.