سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:00 - جمعه 18 فروردین 1396

محققان هلندی می گویند؛

میزان بالای هورمون تیروئید موجب تصلب شریان می شود

طبق یافته محققان، افراد میانسال و مسن دارای میزان بالای هورمون تیروئید با ریسک بالاتر ابتلا به سخت شدگی عروق یا تصلب شریان روبرو هستند.

به گزارش اصفهان شرق،  تصلب شریان زمانی روی می دهد که پلاک های در دیواره رگ ها تشکیل می شود. این وضعیت فاکتور پرخطر بیماری قلبی محسوب می شود.

دکتر آرجولا بانو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیماری قلبی عروق کرونر و سکته همچنان علت اصلی مرگ و میر در جهان بشمار می ایند از اینرو شناسایی فاکتورهای پرخطر دیگر در مورد سخت شدگی عروق که قابل اصلاح هم هستند بسیار مهم است.»

به گفته بانو از مرکز پزشکی اراسموس هلند، «این یافته ها بیانگر این مطلب هستند که اندازه گیری هورمون تیروئید می تواند ریسک تصلب شریان را در افراد مشخص کند و حتی از احتمال مرگ ناشی از آن در آینده پیشگیری کند.»

محققان بدین منظور ۹۸۰۰ زن و مرد هلندی را به طورمیانگین به مدت ۸ سال تحت نظر داشتند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۶۵ سال بود.

در طول مدت مطالعه، در حدود ۶۰۰ شرکت کننده به دلیل تشکیل پلاک در عروق خون شان فوت کردند. در حدود ۱۱۰۰ نفر هم برخی مشکلات مرتبط با سخت شدگی عروق خونی را تجربه کردند.

محققان دریافتند افرادی که دارای میزان بالاتر «تیروکسین آزاد» یا FT۴ بودند با ریسک بالاتر تشکیل پلاک و مشکلات بیماری قلبی مواجه بودند.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.