اصفهان شرق

راه اندازی سبزی خشک کن با هدف رسیدن به اشتغال پایدار/ عدم حمایت مسئولان ادامه کار تولید را دشوار می کند

کدخبر: 130226
1396/01/16 در ساعت 01:39

به گزارش اصفهان شرق، دهستان شاهتور از توابع بخش جلگه یکی از دهستان های بزرگ و فعال در زمینه کار اقتصادی است که نامش سال هاست به دلیل فعالیت های خوب مردان پرتوانش بر سر زبان ها به خیر برده می شود.

بیشتر مردم این دهستان به کار کشاورزی مشغول هستند و تنوع آب و هوایی با همراهی آب رودخانه که گاه و بیگاه زاینده رود را سیراب می کند، توانسته است فرصت مناسب برای کارآفرینی فراهم کند.

زمین های حاصل خیز این دهستان قابلیت های مناسبی را برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در خشک کردن سبزیجات و صادر کردن به استان های دیگر فراهم کرده است.

اقدام عملیاتی برخی خانواده های شاهتوری در جهت کسب روزی حلال با راه اندازی دستگاه های سبزی خشک کن طی سال اخیر به ثمر نشست.

حدود ۳ سال است که گروهی از خانواده های روستای شاهتور به ابتکاری در راستای اقتصاد مقاومتی دست زده اند که در شرق اصفهان به ندرت در دیگر جاها دیده میشود.

حدود  ۲۵خشک کن در شاهتور وجود دارد که فقط یکی از این خشک کن ها به صورت مکانیزه است. به وضوح میتوان همت مردان و زنان شاهتوری را با این اقدام به موقع به دیگران معرفی کرد.

در این خصوص حمایت بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی می تواند تولید، درآمدزایی و توسعه این بخش را شتاب دهد.

فرصت را غنیمت شمردیم و پس از تعطیلات نوروز 96، به سراغ کارآفرینانی رفتیم که به دنبال تحقق فرمایشات گهربار امام خامنه ای مدظله العالی حرکت کرده اند تا بتوانند دستی را به دست توانمند اقتصاد مقاومتی گره بزنند.

*راه اندازی سبزی خشک کن برای کسب روزی حلال

محمد رضا منتظری، کارآفرین خشک کردن سبزیجات و گیاهان دهستان شاهتور در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق با اشاره انگیزه بسیارش برای تولید گیاهان و سبزیجات خشک گفت: از سال ۹۲ خشک کردن  گیاهان و سبزیجات دارویی را با کمک اساتید که از قبل دوره دیده بودند شروع کردم و تا بتوانم به صورت وسیع کار خود را ادامه داده و مثمر ثمر شوم.

وی افزود: با کشت انواع سبزیجات مثل  نعناع، تره، جعفری و شبت و توصیه های دوستان، دستگاهی برای خشک کردن خریداری کردم و طی 2 سال با خریداری دستگاه های خشک کن و تشویق دیگر خانوده ها شاهد رشد سبزی خشک کن ها در دهستان بودیم و همه تلاش ما در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در دهستان طی دوره خشکسالی اخیر شرق اصفهان بود.

منتظری با اشاره به اینکه برای موفقیت در این کار باید اراده قوی و مطالعه برای پیشبرد کار داشت، اذعان کرد: با جمع آوری اطلاعات در مورد خواص سبزی های خشک و همچنین مطالعه برای توسعه کار، امروز شاهد موفقیت بیشتر هستیم.

*کاشت گل محمدی از اهداف آینده ماست

وی با اشاره به کشت گیاهان دارویی در مزرعه اش افزود: در زمان ترسالی مبادرت به کشت سبزیجاتی نظیر نعناع و شبت داشتم که با توجه به موج خشکسالی به دنبال تغییر این کشت به کشت گل محمدی هستم.

این کارآفرین فعال، مقاومت درختچه گل محمدی به کم آبی را یکی از دلایل کشت این محصول عنوان کرد و گفت: آب یکی از عوامل موثر در برداشت گل به شمار می رود و در این خصوص کاشت گل محمدی به دلیل مقاومت بسیار به کم آبی، محصولی ایده آل خواهد بود و همچنین در زمان برداشت می توان اشتغال زایی فصلی مناسبی برای جوانان جویای کار در دهستان فراهم آورد.

*هدف ما ایجاد اشتغال پایدار است

وی در بخش دیگر گفتگو با اشاره به خرید سبزیجات از مزارع به منظور خشک کردن، اظهار کرد: نعناع، شبت و اسفناج را از مزارع منطقه خریداری کرده و برخی گیاهانی که خواص دارویی دارند از استان های همجوار تهیه می کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به گیاهان خودرو در بخش جلگه گفت: بیش از ۱۵۰ نوع گیاه دارویی از جمله بو مادران،  بابونه، کاسنی محلی، پونه، آویشن و غیره در منطقه به صورت خودرو می رویند و بر همین اساس، برخی از گیاهان دارویی منطقه در حال شناسایی است تا بتوان در صنایع کارگاهی از آن بهره برد.

منتظری با بیان اینکه اشتغالزایی هدف عمده ما در راه اندازی خشک کن ها به شمار می رود، گفت:  در زمستان ۸کارگر، فصل تابستان ۱۵ کارگر و همچنین در فصل برداشت شبت و شبلیله اشتغالزایی خوبی برای جوانان داریم که این از عمده اهداف ما به شمار می آید.

خشک کننده سبزیجات و گیاهان دارویی با بیان اینکه من با اشتیاق مایل به آموزش جوانان در راستای حرفه ی خودم هستم، اظهار کرد: انجام این کار نیازمند مطالعه و دقت است و من با اشتیاق فراوان، جوانانی را که مایل به راه اندازی کارگاه های خشک کن  و یا کشت گیاهان دارویی باشند، راهنمایی خواهم کرد.

*عدم حمایت مسئولان ادامه کار را دشوار می کند

وی عدم حمایت مسئولان در زمینه تولید را از عوامل روی نیاوردن قشر جوان به کار دانست و گفت: جوانان زمانی که هزاران مشکل و گره را در مسیر راه اندازی کار مشاهده می کنند، سختی بیکاری را ترجیح می دهند و یا رو به مشاغل اداری و پشت میز نشینی خواهند آورد و همه این موارد از عدم حمایت مسئولان نشئت می گیرد.

*بدون برند کاری از پیش نمی رود

منتظری با اشاره به خشک کردن سبزیجات در کارگاه محلی گفت: روزانه ۵۰۰کیلو تا۱ تن از گیاهان و سبزیجات  در این کارگاه خشک  می شود و با توجه به اینکه کارگاه در روستا احداث شده است، سازمان غذا و دارو نشان سلامت را با محصولات کارگاه ما نداده و در گرفتن مجوز سلامت مشکلاتی را در تولید داریم .

وی ادامه داد: مجوز سلامت، علامت پروانه ساخت و پروانه، مجوز ورود به بازار است و تا زمانی که این مشکل حل نشود، ما نمی توانیم تولیدات خودمان را با برند وارد بازار کنیم و مجبوریم تولیدات کارگاه را با قیمت پایین تر در اختیار کارگاه هایی که برند و سلامت دارند، قرار دهیم.

منتظری با بیان اینکه  صادرات این محصولات به کشورهای دیگر می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند، تاکید کرد: امیدوارم با حمایت مسئولان و رفع موانع تولید ما هم بازویی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور باشیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، تلاش می کنم و با تمام توان برای کمک به اقتصاد کشور در راستای رونق به تولید داخلی حرکت خود را ادامه خواهم داد.

کلام پایانی:

نیاز است که بعد از گذشت چندین سال از بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی وارد میدان عمل و کار جدّی شد و کمر همت به پیشرفت کشور عزیزمان ببندیم و به روستا و روستاییان به عنوان یکی از اصلی ترین ستون های اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم. هنر آن است که از فرصت ها به معنای حقیقی کلمه استفاده و تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/ غلامرضا قدرتی شاهتوری