سرویس: غیر تولیدی » تنظیمی 03:16 - چهارشنبه 30 بهمن 1392

در نشست سه ساعته استاندار اصفهان با نمایندگان اصناف کشاورزی استان مطرح شد؛

پروژه های شرق اصفهان را در اولویت قرار دهید

استاندار اصفهان با اعلام اینکه مصوبه ملی شورای عالی سریعا به آب تبدیل نخواهد شد اما می توان به استناد آن حرکت کرد گفت: وزارت نیرو موظف است ظرف سه ماه آینده حقابه ها، سهم آب شرب، صنعت، کشاورزی و تالاب گاوخونی را مشخص کند.

به گزارش اصفهان شرق: در نشست 3 ساعته 40 نفر از کشاورزان مختلف حوزه شرق اصفهان، نظام صنفی و جمعی از مدیران با استاندار اصفهان، مشکلات این حوزه بیان و به یان دیدگاه مردم و مباحث معیشتی کشاورزان پرداخته شد.

دكتر رسول زرگرپور در این دیدار با اشاره به مشكلات كشاورزان شرق اصفهان در سال هاي اخير گفت: موضوع زاينده رود يك بحث استاني نيست بلكه يك بحث منطقه اي است.

وي با بيان اينكه آب نه تنها مطالبه ي كشاورزان بلكه مطالبه ي همه ي مردم استان است ، يادآور شد: بايد به اين موضوع به صورت منطقه اي رسيدگي شود.

زرگرپور در ادامه اظهار داشت: اعتقاد من در خصوص حوضه ي آبريز زاينده رود تصويب يك مصوبه ي ملي بود كه خوشبختانه امروز اين مصوبه به تصويب رسيده است و از اسناد رسمي كشور مي باشد.

وي با بيان اينكه اين مصوبه سريعاً تبديل به آب نخواهد شد؛ تصريح كرد: مصوبات 9 گانه شوراي عالي آب کشور در خصوص طرح احياي حوضه آبريز زاينده رود  توسط معاون اول رئيس جمهور  و 9 وزير كشور به امضا رسيده است و مي توان با استناد به آن حركت كرد.
استاندار اصفهان افزود: تقريبا به نحوي تمامي تقاضاها و مطالبات در اين مصوبات ديده شده است.

زرگرپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوي مديريت استان در خصوص حل مشكلات آب گفت: در ابتداي امر مقوله ي آب از حوزه ي امنيتي به حوزه ي مديريت بحران انتقال داده شد و در گام دوم در تمامي جلسات عنوان نموديم  كه رسيدگي به مشكلات  شرق اصفهان اولويت اول شهرستان اصفهان مي باشد.

رسول زرگرپور با بيان اينكه آب از انفال به شمار مي آيد ،گفت: در اين خصوص بايد ترتیب زماني – مكاني در نظر گرفته شود، حق آبه هاي 400 ساله كشاورزان بايد مورد توجه قرار گيرد و همگي بايد با كمك يكديگر مشكلات را حل كنيم.

استاندار اصفهان به تشريح مصوبات شوراي عالي آب پرداخت و عنوان كرد: مهمترين مبحث در اين مصوبه مديريت واحد بر حوضه ي آبريز زاينده رود مي باشد كه وزارت نيرو ملزم به اقدام در اين خصوص است.

وي با بيان اينكه طبق اين مصوبه بارگذاري جديد در حال حاضر ممنوع مي باشد، گفت: ساماندهي برداشت هاي موجود نيز بايد در دستور كار قرار گيرد.

زرگرپور به لزوم تغيير شيوه هاي آبياري و بالابردن راندمان آب اشاره كرد و گفت: تسهيلاتي نيز در اين خصوص پيش بيني خواهد شد.

استاندار اصفهان خاطر نشان كرد: وزارت نيرو بايد ظرف 3 ماه آينده حق آبه ها، سهم آبه ها ي شرب، صنعت و كشاورزي و تالاب گاوخوني را مشخص نمايد.

وي در ادامه افزود: در اين مصوبه مقرر گريده است كه طي 3 ماه آينده مباحث فني مربوط به طرح هاي آبرساني موجود بررسي گردد.

دكتر زرگرپور يادآور شد: مديريت استان به صورت علمي و كارشناسانه عمل مي كند و در اين راستا نيازمند وجود آرامش در منطقه هستيم.

استاندار اصفهان تاكيد كرد: در حال حاضر تمام تلاش ما بايد اجراي درست و سريع مصوبات شوراي عالي آب باشد.

هیئت 5 نفره برای حل مباحث آبی شرق اصفهان

وي از تشكيل  هيئت 5 نفره براي بررسي مشكلات آبي شرق اصفهان خبر داد و افزود: اين هيئت در خصوص موارد مختلف اين منطقه تصميم گيري خواهد كرد.

استاندار اصفهان افزود: اعتقاد ما بر اين است كه مبلغ در نظر گرفته شده براي خسارت خشكسالي در شأن كشاورزان نيست و طي 2 نامه براي معاون اول رئيس جمهور و وزير جهادكشاورزي اين موضوع اعلام شده است.

وي بر لزوم ايجاد شغلهاي جديد از جمله مجتمع هاي كشاورزي و دامپروري در منطقه تاكيد كرد وافزود: زيرساخت هاي اين مشاغل بايد فراهم گردد .

رسول زرگرپور در ادامه اظهار داشت: موضوعاتي از قبيل بندر خشك، واگذاري معادن جديد به اهالي همان منطقه، بيمه ي كارفرمايان بخش كشاورزي ،پساب و تغيير كاربري ها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

استاندار اصفهان در پايان خاطر نشان كرد: تمامي دستگاه هاي اجرايي موظفند طرح ها و پروه هاي شرق اصفهان را در اولويت قرار دهند.

مجید جابر از بهبود وضع معیشتی گفت

مجید جابر عضو شورای شهر ورزنه با تقدیر و تشکر از حضور استاندار در بین مردم شهر ورزنه و ابقای فرماندار اصفهان در سمت خود اظهار داشت: منطقه ورزنه با بیش از 28 هزار هکتار زمین کشاورزی که هر مترش طبق گفته اساتید دانشگاه 700 سال زمان می برد تا برای کشاورزی آماده گردد امروز در بحران معیشتی بزرگی  قرار گرفته است.

وی با ابراز خوشحالی از نظر استاندار در اولویت قرار دادن مشکلات شرق اصفهان به همه ی ارگانها گفت: امیدواریم در وضعیت معیشتی مردم اثرات مثبتی پدید آید و مردم احساس مثبت را در زندگی خود مشاهده کنند. فکری به حال تالاب گاوخونی و کارخانه غیر فعال ورزنه کنید.

برخی از کشاورزان ورزنه با اشاره به لوله آبرسانی به یزد تصریح نمودند: از دولت خواستاریم فکری در جهت مانع شدن این لوله به یزد بکنند.

امام جمعه ورزنه پا به پای مردم شرق اصفهان

در ادامه حجت الاسلام صادق زاده امام جمعه شهر ورزنه خواستار ورود همه مسئولین در راستای مرتفع شدن مشکلات مردم شده و نگاه مسئولین را برای خدا خواند و عنوان داشت: من پا به پای مردم هستم و همه ی مدیران می بایست به ماند فرماندار و استاندار پا به پای مردم حرکت کنند زیرا مشکلات خشکسالی در شرق اصفهان زلزله خاموش است که همه باید در امداد رسانی کمک کنند.

شايان ذكر است در اين جلسه ي 3 ساعته ، بتدا اصناف كشاورزي نظرات و پيشنهادات و همچنين مشكلات مربوط به حوزه ي معيشت ، كشت بهاره  و وضعيت بيمه ي كشاورزان مطرح نمودند و فرماندار اصفهان نيز در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارشي ارائه نمود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.