سرویس: اجتماعی » ماهواره 10:36 - یکشنبه 13 فروردین 1396

کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد آن چه می‌گویند؟

نبود امنیت در شبکه‌های اجتماعی تا واپس‌ماندگی فرهنگی

این گزارش میدانی که به وسیله ارتباط با مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی، بویژه تلگرام و اینستاگرام گرد آمده قصد دارد در مورد تاثیرات فرهنگی این شبکه‌ها تحقیق کند.

به گزارش اصفهان شرق، شاید حدود 20 سال پیش بود که عبارت «عصر ارتباطات» به عنوان نامی بر دنیای جدید مطرح شد.

آن زمان هنوز نه خبری از تلفن همراه به این گستردگی بود و نه نقش اینترنت این قدر در زندگی همگان برجسته شده بود. امروز نفوذ ارتباطات در زندگی همه به قدری عمیق شده که خیلی‌ها نمی‌توانند یک روز را بدون گوشی تلفن همراه و سر زدن به اینترنت بگذرانند. با این حال این وضعیت، نیازمند هشیاری و آگاهی است تا تهدیداتی که با آن به وجود می‌آید، انسان‌ها را دچار مشکل نکند.

این گزارش میدانی که به وسیله ارتباط با مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی، خصوصا تلگرام و اینستاگرام گرد آمده قصد دارد در مورد تاثیرات فرهنگی این شبکه‌ها تحقیق کند. از چند تن از کاربران شبکه‌های اجتماعی سوالاتی پرسیده و پاسخ‌های آنان گردآوری شده است.

*****

چرا وارد شبکههای اجتماعی شدید؟

* در ابتدا هدف من اقتصادی و کمی ارتباطی بود. در واقع قبلا ارتباط گرفتن از طریق واتس‌آپ که هم صوت و هم متن را پشتیبانی می‌کرد، هزینه کم‌تری داشت. حالا هم که تلگرام آمده و امکان فرستادن فایل های مختلف را فراهم کرده و حتی ای‌میل را هم از رده خارج کرده است.

* من فکر می‌کنم اولین هدف هر فرد برای نصب اپلیکیشن‌ها کنجکاوی است. می‌خواهیم ببینیم چیزی که آن قدر در موردش صحبت می‌شود، چیست و چه امکاناتی دارد.

* ایسنتاگرام را به این دلیل نصب کردم که کلا عکاسی برای همه لذتی دارد و اینستا هم زمینه‌ای فراهم می‌کند تا افراد بتوانند درباره عکس و سوژه‌‌ات نظر بدهند. ضمن این که دیدن عکس‌هایی که بقیه گرفتند هم لذت خودش را دارد.

چرا این شبکهها این قدر گسترده شده است؟

* حتی زنان خانه‌دار فامیل هم که هیچ سر از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در نمی‌آورند، به سادگی از اپلیکیشن‌های شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند.

* آدم‌ها در زندگی همیشه دنبال بهینه‌کردن هزینه‌ها هستند. یعنی می‌خواهند با هزینه بسیار کم، منفعتی بالاتر داشته باشند. حال با توجه به اتصال دائمی گوشی تلفن همراه به اینترنت و استفاده‌های مختلف پژوهشی و کاری از اینترنت، حجم اینترنتی در حال مصرف و هزینه‌ای در حال پرداخت است. حال اگر نرم‌افزاری وجود داشته باشد که بر بستر اینترنت امکان تماس رایگان با تمام دنیا را فراهم کند، صرفه اقتصادی بر این است که از این نرم‌افزار استفاده کنیم. البته به شخصه، من این نرم‌افزار را روی تبلتم دارم که عصای دست پژوهش و کارم است. تلگرام هم دارم و از اینستاگرام هم استفاده می‌کنم البته فعالیتم در این فضا کمتر است.

چقدر از امنیت شبکههای اجتماعی آگاهی دارید؟

* اطلاعات دقیقی از امنیت تلگرام و واتس‌آپ ندارم، اما به دلیل این که این اپلیکیشن‌ها برای ثبت نام حتما نیاز به یک شماره تلفن دارند، فکر نمی‌کنم چندان امن باشند. مثلا وی‌چت که امکانی مثل shake داشت، به نظر خیلی ناامن می‌آمد، البته باز هم مطمئن نیستم. خود من هیچ وقت عکس یا مطلب شخصی در این اپلیکیشن‌ها نگذاشته‌ام. تجربه سال‌ها استفاده از اینترنت مرا به این نتیجه رسانده که در هر شرایطی جانب احتیاط را نگه دارم.

* در مورد نرم‌افزارهای پیام‌رسان هم، من همه‌اش را روی گوشی‌ام نصب دارم. از نظر امنیت تقریبا با هم فرقی ندارند، اما تایید می‌کنم که وایبر اسرائیلی‌ست و امنیت اطلاعاتش هم صفر.

* کلا روی امنیت فضاهای مجازی نمی‌شود حساب باز کرد.

تاثیرات فرهنگی شبکه های اجتماعی چیست؟

* ما در جامعه ایران در بعضی مقاطع دچار واپسماندگی فرهنگی هستیم. یعنی تکنولوژی جدید می‌آید اما فرهنگ استفاده از آن نیست و متاسفانه کارشناسان فرهنگی کشور همیشه عقب هستند. ما اصولاً در این مسائل همیشه منفعلانه عمل کردیم. نسل جوان و نوجوان ما یعنی چه دهه شصت و چه دهه هفتادی‌ها با همه وجود به این نرم‌افزارها ورود پیدا کرده و کوچک‌ترین جنبه‌های امنیت شخصی و اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. یعنی از همه قابلیت‌های این نرم افزارها که مطمئناً خیلی از آنها با فرهنگ و عرف ما سازگار نیست، استفاده می‌کنند.

چگونه باید از آسیبهای شبکههای اجتماعی جلوگیری کرد؟

* به همه می‌گویم اعتدال در هر چیزی برایتان اصل باشد؛ نه افراط و نه تفریط. اگر به نظرتان مفید است، استفاده کنید اما نه آن قدری که از کار و زندگی بیافتید. اگر هم می‌بینید تأثیری خوبی در زندگی، فعالیت، کار و درس نگذاشته، بدون هیچ نگرانی خارج کنید.

* به نظر من پیش فرض همه باید نسبت به این نرم‌افزارها و قابلیت‌هایش، دید بی‌اعتمادی باشد. این دید باعث می‌شود که هر چیزی را به اشتراک نگذارند. مخصوصاً با قابلیت‌های عصر جدید در ویرایش و تغییر در عکس و تصاویر می‌توان تصاویر به اشتراک گذاشته را در پروفایل‌های دیگر و جاهای نامناسب استفاده کرد.

انتهای پیام/ خطب شکن

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.