سرویس: سیاسی » انتخابات 08:00 - یکشنبه 13 فروردین 1396

ازآمار جالب داوطلبان ورود به شوراها

از ثبت‌نام پیرمرد 84 ساله تا شهری با اولین داوطلب زن برای ورود به شورا

با پایان یافتن فرصت ثبت نام در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آمارهای جالب توجهی در شهرهای استان اصفهان اعلام شده است.

به گزارش اصفهان شرق، یکی از معدود فرصت‌ها برای حضور جوانان و مردم عادی در مناصب سیاسی و اجتماعی شرکت کردن و انتخاب شدن در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است و صد البته این بهترین فرصت برای آموزش جامعه پذیری سیاسی و انتقال ارزش‌های انقلاب به نسل‌های دیگر است.

اما آنچه در عمل شاهد آن هستیم به خصوص در شهرهای بزرگ، حضور شخصیت‌های پرطمطراق، بازیگران، ورزشکاران، بازنشستگان و از همه قابل تأمل‌تر حضور طلبکارانه آقازاده‌ها با ژست‌های متفکرانه جهت ثبت‌نام در این انتخابات است.

بهتر است به جای همه این‌ها زمینه‌ای ایجاد می‌شد تا حداقل بخشی از جوانان متخصص و تحصیل کرده‌ای که از بطن مردم هستند نیز می‌توانستند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند؛ اما آنچه مشهود است این است که اعتماد به جوانان و استفاده از ظرفیت مردم صرفاً برای ایام محدود انتخابات است و بعد از آن این قشر تاثیرگذار جامعه به باد فراموشی سپرده می‌شوند.

در این میان و پس از پایان مهلت قانونی ثبت‌نام، 10 هزار و 833 نفر در کل استان برای شرکت در این انتخابات نام‌نویسی کردند که نسبت به دوره گذشته رشدی 37 درصدی را نشان می‌دهد.

حضور بانوان در این دوره عرصه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان اصفهان به وضوح مشهود است که به نظر می‌رسد این حضور بانوان زمینه‌ساز پویایی اقشار مختلف به ویژه بانوان را در عرصه مدیریت‌های شهری در استان اصفهان بیش از پیش پررنگ سازد.

حضور قشر جوان نیز با توجه به اینکه عمده قشر تحصیل کرده جامعه جوان هستند و اکثریت جمعیت کشور را جوانان تشکیل داده‌اند، می‌توانند باعث شود که نسل مدیریتی انقلابی کشور به نوعی در شوراهای اسلامی شهر و روستا به نوعی تغییر کند و ارزش‌های انقلابی که بدان اشاره شد، در سطوح مدیریتی کلان‌شهری به جوانان با استعداد و نخبه با قابلیت‌های بالا واگذار شود.

در این گزارش قصد داریم تا با نگاهی گذرا به آمار ثبت‌نام کنندگان در سراسر شهرستان‌های استان اصفهان به بررسی جامعه آماری افراد شرکت کننده از حیث جنسیت و سن افراد شرکت کننده بپردازیم.

*شهرستان  اصفهان

افزایش 67 درصدی آمار داوطلبان ورود به شورای اسلامی شهر و روستا در شهرستان اصفهان نشان از شدت رقابت در بین داوطلبان دارد و این تعداد داوطلب، نوید یک انتخابات پرشور را در این شهرستان می‌دهد.

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجموعاً 2 هزار و 412 نفر با مراجعه به حوزه‌های ثبت‌نام در فرمانداری اصفهان و بخشداری‌های شش‌گانه تابعه، نام‌نویسی کردند که از این تعداد 2 هزار و 181 نفر آقا و 231 نفر خانم هستند.

از مجموع داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان، مجموعاً یک هزار و 242 نفر به منظور شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای ۱۴ گانه شهرستان ثبت‌نام کردند، از این تعداد یک هزار و 56 نفر آقا و 186 نفر خانم هستند و از این تعداد داوطلب، 848 نفر جهت شرکت در انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز نام‌نویسی کردند.

همچنین مجموعاً یک هزار و 170 نفر با مراجعه به بخشداری‌های شش‌گانه شهرستان جهت شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان نام‌نویسی کردند که از این تعداد، یک هزار و 125 نفر آقا و 45 نفر خانم هستند.

نکته جالب توجه در این بین حضور داوطلب 84 ساله در فرمانداری اصفهان بود که  وی مسن‌ترین ثبت‌نام کننده در این انتخابات بود و در عین حال نیز جوان 25 ساله نیز کم سن ترین  فرد انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در شهرستان اصفهان لقب گرفت.

*شهرستان فریدن

بیشترین ثبت‌نام کاندیدا در حوزه شهری با 17 کاندیدا متعلق است به شهر داران و روستای اسکندری با ثبت‌نام 14 کاندیدا بیشترین ثبت‌نامی در حوزه روستایی را دارد. جوان‌ترین کاندیداها دو جوان متولد سال 1368 از شهر دامنه و پیرترین کاندیدا از بخش مرکزی با بیش از 75 سال سن است و  10 زن در این دوره از انتخابات شهرستان فریدن ثبت‌نام کردند که دو نفر از حوزه شهری و 8 نفر دیگر از حوزه روستایی هستند.

*شهرستان چادگان

نکته جالب توجه دیگر در این شهرستان ثبت‌نام  4 نفر از بانوان از شهر زیارتی رزوه برای اولین باردرطی چند دوره از شوراها است که در شهر زیارتی رزوه رقم خورد.

*شهرستان فریدون‌شهر

تعداد کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و مناطق عشایری شهرستان فریدون‌شهر با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام  به 286 نفر رسید که از این تعداد 237 کاندید برای شوراهای روستایی و عشایری، 29 کاندید برای شورای شهر فریدون‌شهر و 200 کاندیدا برای شورای شهر برف انبار ثبت‌نام کرده‌اند.

نکته جالب توجه اینکه روستاهای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در شهرستان فریدون‌شهر 48 روستا عنوان شده است که طبق آمار کاندیداهای ثبت‌نامی، تعداد ثبت‌نام کنندگان برای 16 روستا کمتر از حدنصاب بوده و بنابراین 16 روستا فاقد شورای مستقل در پنجمین دوره شوراهای اسلامی خواهند بود.

کاندیداهای زن ثبت‌نام کننده در این دوره انتخابات برای شهر فریدون‌شهر سه نفر، برای شهر برف انبار دو نفر و برای شوراهای روستایی چهار نفر بوده است و میزان تحصیلات ثبت‌نام کنندگان شامل 181 نفر با سواد خواندن-نوشتن، 31 نفر دیپلم، 17 نفر فوق‌دیپلم، 50 نفر لیسانس و هفت نفر فوق‌لیسانس است و از میان 286 ثبت‌نام کننده برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی تعداد 54 نفر در دوره قبل حضور داشته‌اند.

*شهرستان نطنز

406 داوطلب در انتخابات شوراهای نطنز ثبت‌نام کردند 114 نفر در انتخابات شورای 4 شهر نطنز، بادرود، خالدآباد و طرق رود ثبت‌نام کردند که در این میان شهر بادرود با 47 داوطلب بیشترین سهم ثبت‌نام شهرها را به نام خود ثبت کرد و حوزه روستایی مجموعاً 292 نفر ثبت‌نام کردند که بیشترین فراوانی تحصیلی در شهرها لیسانس و در روستاها سواد خواندن و نوشتن بود.

نکته جالب توجه دیگر اینکه اجتماع علاقه‌مندان به ثبت‌نام و طرفداران آن‌ها در ساعات پایانی ثبت‌نام و حضور کارکنان اورژانس 115 نطنز با آمبولانس جهت ثبت‌نام از نکات حاشیه‌ای و جالب لحظات آخر ثبت‌نام در نطنز بود.

*شهرستان خمینی‌شهر

264 داوطلب حضور در عرصه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان خمینی‌شهر با حضور در فرمانداری و تکمیل مدارک، ثبت‌نام خود را نهایی کردند که داوطلبان ثبت‌نام شده در این شهرستان 25 تا 65 سال سن دارند و  در این میان 238 نفر در حوزه شهری و 26 داوطلب در حوزه روستایی ثبت‌نام کردند.

نکته جالب آن است که  اعضای شوراها در این دوره از انتخابات در شهر درچه از 7 نفر به 5 عضو، در شهر خمینی‌شهر از 13 به 9 نفر کاهش دارند و در شهرهای کوشک، اصغرآباد 5 عضو باید انتخاب شوند، در روستای قلعه امیریه از 3 عضو به 5 نفر افزایش دارد و روستای تیرانچی همچون دوره گذشته بر 5 عضو باقی است.

در مورد بانوان ثبت‌نام کننده نیز باید گفت  29 نفر در حوزه شهری و یک نفر در حوزه روستایی ثبت‌نام شده‌اند و در مجموع داوطلبان ثبت‌نام شده در این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا در شهرستان نسبت به دوره قبل 65 درصد افزایش داشته است.

*شهرستان آران و بیدگل

تعداد ثبت‌نام کنندگان در پایان فرایند نام‌نویسی در شهرستان آران و بیدگل به 266 نفر رسیده  که از این تعداد 144 نفر در شهرها و 122 نفر برای انتخابات شورای روستا نام‌نویسی کرده‌اند که آمار ثبت‌نام کنندگان از نام‌نویسی 252 نفر مرد و 14 نفر زن در این دوره انتخابات حکایت دارد.

نکته جالب توجه این است که مسن‌ترین فردی که برای نامزدی در انتخابات شوراهای شهر و روستای آران و بیدگل ثبت‌نام کرده 64 سال و جوان‌ترین آنان 26 سال سن دارد.

*شهرستان نائین

از این تعداد 78 نفر ثبت‌نام مربوط به شوراهای اسلامی شهرهای این شهرستان (نائین، انارک و بافران) است و از مجموع 288 نفر ثبت‌نام کننده 269 نفر مرد و 19 نفر زن بوده‌اند.

*شهرستان خور و بیابانک

158 نفر در این شهرستان در انتخابات داوطلب شده‌اند که از این میان 35 نفر داوطلب در حوزه شهری و 123 نفر در حوزه روستایی داوطلب شده‌اند.

به گزارش فارس با پایان زمان ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در مجموع 10 هزار و 833 نفر در کل استان اصفهان برای شرکت در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در کل کشور  همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.