اصفهان شرق

حرکت انقلابی ملت، لازمه آفرینش انقلاب اسلامی در کشور بود

کدخبر: 129976
1396/01/11 در ساعت 16:04

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه های نماز  جمعه این هفته در ادامه مباحث ازدواج به یکی دیگر از معیار‌های انتخاب همسر پرداخت و گفت: انسان می‌خواهد به عنوان همسر و یاور کانونی سعادتمند تشکیل دهند و تا پایان عمر در کنار هم با صمیمیت و محبت زندگی کند و در این رابطه لازم است یکدیگر را از هر جهت دوست داشته باشند.

حجت الاسلام سید حسین هاشمی با بیان اینکه زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: زیبایی بدون تدین، عفت و اخلاق نه تنها امتیازی محسوب نمی‌‌شود، بلکه آفتی خطرناک است و اگر کسی دین، عفت، اخلاق، شرافت خانوادگی و عقل نداشته باشد، آنگاه زیبایی برایش کمال، ارزش و امتیاز به حساب می‌آید.

وی افزود: متأسفانه این صفت، گاهی چشم و عقل بعضی از جوانان را کور می‌کند و بسیاری از ارزش ها را در پای آن قربانی خواهد کرد اما کسی که تدین و ارزش های اصیل و حقیقی را زیربنای زندگی قرار داد و زیبایی را به عنوان یک امتیاز تکمیلی به حساب آورد، گذشت زمان نمی‌تواند آن را فرسوده کند.

امام جمعه شهر محمد آباد با اشاره به فرار رسیدن ماه رجب به روایتی از پیامبر اکرم پرداخت و بیان کرد: حضرت می‌فرمایند: «خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای را منصوب فرموده که به او «داعی» گویند. چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته از آغاز شب تا صبح ندا سر می‌دهد: خوشا به حال ذاکران و یادآوران خدا و خوشا به حال مطیعان.

وی با تسلیت شهادت امام علی النقی علیه السلام و با اشاره به 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، به بیان مراحل انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداخت و بیان کرد: اولین مرحله انقلاب اسلامی است و ملت، با اراده‏ راسخ عمومى در صدد بود نظامی مطابق با ايمان و اعتقاد خود را در اين كشور سر كار بياورد و براى اين كه اين كار تحقق پيدا كند، در درجه‏ اول ما يك حركت انقلابى لازم داشتيم که اين كار را ملت با كمال قدرت و با موفقيتِ كامل انجام داد.

حجت الاسلام هاشمی نظام اسلامی را مرحله دوم از بیان مراحل انقلاب عنوان کرد و گفت: مرحله بعدى اين بود كه يك نظام اسلامى يعنى ترتيب اداره‏ كشور، همان‏طورى كه اسلام گفته است در اين كشور به وجود بیاید و اين كار را هم ملت ما با موفقيت انجام داده و قانون اساسى تنظيم شد.

وی تشکیل دولت اسلامی، کشور اسلامی و تشکیل دنیای اسلامی را جزئی از مراحل سوم، چهارم و پنجم انقلاب عنوان کرد و افزود: اگر دولت به معناى واقعى كلمه اسلامى شد، آن‌گاه كشور به معناى واقعى كلمه اسلامى رسیده و عدالت مستقر خواهد شد.

امام جمعه شهر محمدآباد خاطرنشان کرد: ریشه کن شدن فقر، یافتن عزت حقیقی برای مردم، ارتقاء روابط بین الملل، سیطره و تسلط علمی به دنبال عزت سیاسی، رفاه اقتصادی و همچنین به وجود آمدن کشور اسلامی از جمله نتایج رسیدن به انقلاب اسلامی است که به درستی در کشور ما تحقق پیدا کرد.

وی در پایان تاکید کرد: از كشور اسلامى مى‌شود دنياى اسلامى درست كرد زیرا الگو كه درست شد، نظايرش در دنيا به وجود مى‌آيد و وقتى كشور اسلامى پديد آمد، تمدن اسلامى به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام هاشمی با تاکید بر تقوای الهی در بین مردم، افزود: فرا گرفتن فرهنگ اسلامى بر فضاى عمومى بشريت، نتیجه مراقبت و به کار بردن تقوای عملی و فردی در جامعه است.

مشروح خطبه های جمعه 11 فرودین 95 شهر محمد آباد

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه اول نماز جمعه پس از دعوت مردم به رعایت تقوای الهی، در ادامه مباحث ازدواج به یکی دیگر از معیار‌های انتخاب همسر پرداختند و بیان داشتند: از معیار‌های انتخاب همسر زیبایی است. زیبایی یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت زندگی زناشویی تأثیر بسزایی دارد.

دو که انسان می‌خواهند به عنوان همسر و یاور کانونی سعادتمند تشکیل دهند و تا پایان عمر در کنار هم با صفا و صمیمیت و عشق و محبت زندگی کنند، لازم است یکدیگر ار از هر حجت دوست داشته باشند و از اندام و چهره و شکل هم خوششان بیاید.

زیبایی همسر در حفط و تقویت عفت و ایمان همسرش تأثیر دارد. اگر همسر، از زیبایی همسرش راضی باشد، چشم و فکر و عملش متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت زیبایی بیگانه را نخواهد خورد و به دنبال دیگران نخواهد رفت و دچار خیانت به همر نمی‌‌شود، مگر اینکه از فطرت انسانی خارج شده و از ایمان و عفت بی‌بهر باشد.

هاشمی ادامه داد، زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، نه به طور مستقل. یعنی زیبایی بدون تدین و عفت و اخلاق نه تنها امتیازی محسوب  نمی‌‌شود، بلکه آفتی است خطرناک. اگر کسی دین، عفت، اخلاق، شرافت خانوادگی و عقل نداشته باشد، آنگاه زیبایی برایش کمال و ارزش و امتیاز به حساب می‌آید و گرنه بلایی است رسواگر.

خطیب جمعه شهر محمدآباد افزود: متأسفانه این صفت، گاهی چشم عقل بعضی از جوانان را کور  می‌کند و بسیاری از ارزشها را درپای آن قربانی می‌کنند. جاذبه‌های ظاهری فرد، دور اندیشی را از آنان میگیرد و شیفته می‌شوند و معیارهای اصلی را فراموش کرده یا نادید می‌انگارند. آنگاه پایه‌های را بر مبنایی سست و متزلزل قرار می‌دهند و در نتیجه پس از مدتی، آن طراوت و جاذبه‌های ظاهری افت می‌کند، شور و شهوت اولیه نیز فروکش می‌نماید و آن تنها امتیازی که به خاطر آن ازدواج صورت گرفته بود کم رنگ می‌شود. آن‌گاه دلسردی‌ها و ناگواری‌ها سربر می‌آورد.

اما کسی که تدین و ایمان و عفت و ارزشهای اصیل و حقیقی را زیربنای زندگی قرار داد و زیبایی را به عنوان یک امتیاز تکمیلی به حساب آورد، گذشت زمان نمی‌تواند آن را فرسوده کند؛ زیرا: «الذین آمنو و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» (خداوند محبت مومنان نیکوکار را در قلب‌های دیگران قرار می‌دهد). خدای مهربان به پاداش همسران با ایمان، چنان محبت و اشتیاق شدیدی در قلب‌های پاک آنان قرار می‌دهد که هیچ عاملی حتی سپری شدن دوران جوانی و شادابی نمی‌تواند آن را سرد کرده و از بین ببرد.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی در خطبه دوم بعد از دعوت نمازگزاران به تقوی الهی با اشاره به فرار رسیدن ماه رجب به روایتی از پیامبر اکرم پرداختند. حضرت می‌فرمایند: «خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای را منصوب فرموده که به او «داعی» گویند. چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته از آغاز شب تا صبح ندا سر می‌دهد: خوشا به حال ذاکران و یادآوران خدا، خوشا به حال مطیعان. و خداوند تعالی می‌فرماید: من هم‏نشین کسی هستم که هم‏نشین من است، من مطیع کسی هستم که مطیع من است، من بخشنده‏ی کسی هستم که تقاضای بخشش کند. این ماه، ماه من و بنده، بنده‏ی من، و رحمت، رحمت من است. پس هر کس مرا در این ماه بخواند اجابتش می‌کنم، و هرکس از من چیزی طلب کند به او عطا کنم و هر کس از من طلب هدایت کند، او را هدایت می‏نمایم. و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، پس هرکس بدان چنگ زند به من می‌رسد».

هاشمی در ادامه با تسلیت شهادت امام علی النقی علیه السلام را تسلیت گفتند و با اشاره به 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، به بیان مراحل انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداختند و بیان داشتند: اولین مرحله، انقلاب اسلامی است. ما ملت مسلمانى هستيم. اين ملت، با اراده‏ راسخ عمومى در صدد بود نظامی مطابق با ايمان و اعتقاد خود را در اين كشور سر كار بياورد. براى اين كه اين كار تحقق پيدا كند، در درجه‏ اول ما يك حركت انقلابى لازم داشتيم؛ براى اين‏كه بناى ضايع و پوسيده و كج و بدبنيان رژيم‏هاى استبدادى را از بين ببريم. اين كار را ملت با كمال قدرت و با موفقيتِ كامل انجام داد.

مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی است. بعد از آن كه اين حركت عظيم را ملت عزيز ما انجام داد، مرحله بعدى اين بود كه يك نظام اسلامى يعنى ترتيب اداره‏ كشور، همان‏طورى كه اسلام گفته است در اين كشور به وجود بياورد. اين كار را هم ملت ما با موفقيت انجام داد. قانون اساسى تنظيم شد؛ آرايش و چينش سياسى به وجود آمد؛ مردم‏سالارى دينى بر اين مملكت حاكم شد و مردم مسؤولان كشور را از رهبرى گرفته تا رياست جمهورى تا ديگر مسؤولان مستقيم يا غير مستقيم انتخاب مى‏كنند. دين، مايه و پايه و محور قانون و اجرا در اين كشور است.

بعد از آن كه نظام اسلامى پيش آمد، نوبت به مرحله سوم یعنی تشكيل دولت اسلامى به معناى حقيقى مى‌رسد؛ يا به تعبير روشن‌تر، تشكيل منش و روش دولتمردان به گونه اسلامى؛ چون اين در وهله‌ى اول فراهم نيست؛ بتدريج و با تلاش بايد به وجود آيد. مسؤولان و دولتمردان بايد خودشان را با ضوابط و شرايطى كه متعلق به يك مسؤول دولت اسلامى است، تطبيق كنند. يا چنان افرادى اگر هستند سر كار بيايند؛ يا اگر ناقصند، خودشان را به سمت كمال در آن جهت حركت دهند و پيش ببرند.

مرحله‌ چهارم،كشورِ اسلامى است. اگر دولت به معناى واقعى كلمه اسلامى شد، آن‌گاه كشور به معناى واقعى كلمه اسلامى خواهد شد؛ عدالت مستقر خواهد شد؛ تبعيض از بين خواهد رفت؛ فقر به تدريج ريشه‌كن مى‌شود؛ عزّت حقيقى براى مردم به وجود مى‌آيد؛ جايگاهش در روابط بين‌الملل ارتقاء پيدا مى‌كند؛ اين مى‌شود كشور اسلامى. كشور اسلامى يعنى كشورى كه اسلامِ حيات‏بخش، اسلامِ نشاط آور، اسلامِ تحرك‏آفرين، اسلامِ بدون كج‏انديشى و تحجر و انحراف، اسلامِ بدون التقاط، اسلامِ شجاعت‏بخش به انسانها، و اسلامِ هدايت كننده‏ى انسانها به سوى علم و دانش بر آن حاكم است؛ اسلامى كه با همان شكلى كه در قرن اولِ اسلامى به آن عمل شد، توانست يك مجموعه‏ پراكنده را به اوج تمدن تاريخى و جهانى برساند و تمدن و دانش او بر دنيا سيطره پيدا كند. سيطره و تسلط علمى به دنبال خود عزت سياسى هم مى‏آورد؛ رفاه اقتصادى هم مى‏آورد؛ فضايل اخلاقى هم مى‏آورد؛ اگر كشور به معناى واقعى كلمه اسلامى شود.

مرحله پنجم تشکیل دنیای اسلامی. از اين مرحله كه عبور كنيم، بعد از آن، دنياى اسلامى است. از كشور اسلامى مى‌شود دنياى اسلامى درست كرد. الگو كه درست شد، نظايرش در دنيا به وجود مى‌آيد. وقتى كشور اسلامى پديد آمد، تمدن اسلامى به وجود خواهد آمد؛ آن وقت فرهنگ اسلامى فضاى عمومى بشريت را فرا خواهد گرفت. اينها همه‏اش با مراقبت و با تقوا عملى است؛ تقواى فردى و تقواى جماعت و امت.