سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:09 - جمعه 11 فروردین 1396

هشدار به والدین؛

زنگ خطر کم‌شنوایی نوزادان با این علایم به صدا در می‌آید

متخصص شنوایی‌شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پدر و مادرها با توجه به برخی علایم مشکوک به کم‌شنوایی، فرزند خود را سریعا نزد متخصص گوش و شنوایی‌شناس ببرند.

به گزارش اصفهان شرق، احمدرضا ناظری شنوایی شناس و استادیار علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و آگاهی عموم مردم در تشخیص و درمان زود هنگام کم‌شنوایی موثر است، گفت: توجه والدین به نشانه‌های کم‌شنوایی بسیار مهم بوده و پدرو مادرها زمانی که در شنوایی فرزند خود دچار تردید می‌شوند، باید سریعا به شنوایی شناس مراجعه کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به برخی نشانه‌ها از بدو تولد برای تشخیص کم‌شنوایی حائز اهمیت است، افزود: در بدو تولد نوزادان سالم به صداهای بلند پاسخ نشان داده و واکنش نشان می دهند؛ به عنوان مثال کودک در زمان خواب با شنیدن صداهای بلند خود را جمع کرده و حرکت‌هایی در بدن نوزاد به چشم می‌خورد.
استادیار علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با افزایش سن کودک پاسخ‌های جهت‌یابی در سیستم شنوایی او شکل می‌گیرد، گفت: به تدریج با رشد کودک، وی می تواند صداها را تعقیب ‌کند و پس از مدتی مهارت‌های زبانی و گفتاری‌اش شکل می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشت که اگر این مهارت‌ها به خوبی شکل نگرفته باشد، بررسی‌های دقیق شنوایی در کودک برای تشخیص اختلال کم شنوایی انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند برای دریافت خدمات شنوایی‌شناسی‌ و توانبخشی‌ در این زمینه فقط به متخصص مراجعه کنند. شنوایی‌شنا‌سان در کنار متخصصان گوش و حلق و بینی اطفال و نوزادان با انجام کار تیمی به تشخیص و انجام امور شنوایی می‌پردازند.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.