سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 16:07 - چهارشنبه 09 فروردین 1396

با نگاه به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب؛

تمرکز زُدایی؛ راهکاری بنیادین برای تولید و اشتغال بیشتر

مدیریت درست، ساماندهی منابع مالی، پایین آوردن میزان ریسک برای سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران واقعی و کاهش سود بانکی می تواند گام های موثری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش اصفهان شرق، «اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است. من علاج را در این می بینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم و از مسئولان و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند.
به اعتقاد من نقطه‌ی کلیدی امسال عبارت است از تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است.

اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّت های چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد.»

این بخشی از بیانات رهبرانقلاب، در پیام نورزوی سال۹۶ بود.

کارشناسان می گویند حل ریشه ای این دغدغه ها به کار جدی و جهادی نیاز دارد و باید به جای تشویق مردم به سپرده گذاری در بانک ها آنها را به سمت سرمایه گذاری در صنعت سوق داد.

رشد سرمایه گذاری ما منفی بوده است و این بدان معنا است که نیاز به تحول بنیادین وجود دارد و مقدمه اشتغال نیز سرمایه گذاری است.
باید سرمایه گذاری گسترده ای صورت گیرد و دولت نیز آمادگی خود را برای ریل گذاری تولید و اشتغال اعلام کرده است. باید به تولید داخلی به صورت ویژه پرداخت و باید روی فرهنگ مردم درباره استفاده از کالاهای ایرانی کار شود.

برای اشتغال یک میلیون نفر در سال باید میزان سرمایه گذاری هر سال 20 درصد افزایش یابد و به صورت مستمر ادامه یابد.

مدیریت درست، ساماندهی منابع مالی، پایین آوردن میزان ریسک برای سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران واقعی و کاهش سودهای بانکی می تواند گام های موثری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

در ادامه باید به این موضوع نیز فکر کنیم که چه مسئله ای باید در زندگی ما تغییر کند و راه علاج تحریم ها و گره کور مشکلات کجا قرار دارد؟
قلب تپنده اقتصاد هر کشور صنعت آن کشور است، رکود و ضعف اقتصادی افزایش هزینه های تولید، مشکل تامین مواد اولیه، کاهش قدرت خرید و واردات بی رویه، تراز اقتصادی را نامتعادل و نبض تولید را به شماره انداخته است.

به دلیل عدم تخصیص منابع در گردش به ویژه در بخش سرمایه و فروش واحد های تولیدی با رکود و تعطیلی مواجه شده اند.
اینجا است که باید برای مستحکم کردن ساختارها و مقاوم سازی اقتصاد نسخه ای پیچید تا به صنعت رکودزده جانی تازه بخشید.

نسخه شفا در اقتصاد جهادی است که باید زیر ساخت های لازم برای این مسئله ایجاد شود، مقررات زدایی و از بین بردن قوانین سخت گیرانه و وضع قوانین جدید بخشی از اقداماتی است که در این راه باید انجام شود، اما علاوه بر این دست سخنان حلواگونه که تنها در حرف کام را شیرین می کند و آثار آن در زندگی مردم ناملموس است، زمان آن رسیده است که به جای خوش بینی های مفرط به فکر پادزهر باشیم.
ضرورت دارد از همه تجاربمان برای رسیدن به این اهداف و برای دستیابی به تولید مطمئن که نتیجه آن اشتغال پایدار است استفاده کنیم.

داشتن نگاه فرایندی به موضوع اقتصاد مقاومتی تنها راهی است که می توان حلاوت رفع مشکلات را به کام مردم نشاند.
اگر می خواهیم به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اشتغال و تولید را در سال 96 شاهد باشیم باید همه ما و با همه ظرفیت های خود به میدان بیاییم.

از طرف دیگر منابع زیرزمینی در اقصا نقاط کشور پشتوانه خوبی برای تولید و اشتغال است. علاوه بر آن کشور ما با توجه به توسعه علمی آموزشی از نیروی کار متخصص خوبی برخوردار است. اما یکی از آفت های اقتصادی این است که از فرصت ها و ظرفیت های بومی کشور استفاده نشود، در طول سال های گذشته تنها به پایتخت و شهرهای بزرگ توجه شده است و تمام خدمات، فرصت های شغلی و امکانات رفاهی در این مناطق متمرکز شده، این مسئله مهاجرت گسترده ای را از روستاها به سمت شهرها به همراه داشته، این موضوع موجب گسترش حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ، ایجاد مشاغل کاذب و رها شدن ظرفیت های اقتصادی در دیگر نقاط کشور منجر شد.
این مسئله باعث می شود ظرفیت های ارزشمند اقتصادی در گوشه و کنار ایران بدون استفاده باقی بماند.

اما یکی از اصول مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی همین است که با تمرکززدایی از اقتصاد و امکان بهره مندی از همه ظرفیت های بالقوه کشور فراهم شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.