سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:45 - دوشنبه 07 فروردین 1396

غذاهاي بي‌نظير اصفهاني؛

گردشگري اصفهان مديون غذاهاي سنتي

غذاهای محلی و سنتی از مهمترین جاذبه‌های اجتماعی به شمار می‌روند. تقريبا همه انواع خوراک‌ها در اين استان تهيه و طبخ می‌شود ولی برخی از آنها خاص خود مردم استان است كه در همه شهرها، بخش‌ها و دهستان‌ها تهيه شده و طرز استفاده آن از اين خطه به نقاط ديگر ايران رفته است.

به گزارش اصفهان شرق، غذاهايي چون برياني، گوشت و لوبيا، خورش ماست، كله جوش، حليم بادمجان، كوفته شويد و باقالا، از جمله غذاهاي معروفي است كه هنوز هم خاطرخواهان فراوان علي‌الخصوص از ميان  گردشگران چه ايراني و چه خارجي دارد. اگرچه اصفهان غذاهاي بسياري دارد اما بسياري از آنها ديگر در اين شهر پخت نمي‌شود اما دسته‌اي از معروفترين غذاهاي در حال پخت را در زير برايتان مطرح مي‌كنيم.

بریان
مشهورترین غذای سنتی اصفهان بریونی است. مواد بكار رفته در اين غذا گوشت گردن گوسفند، جگر سفيد،‌ گوسفند پخته وچرخ شده زيره و زردچوبه، دارچين، نعناي خشك پياز و نمك وفلفل است. گوشت و جگر پخته را در يك تابه كوچك و يا كفگير مخصوص برياني اصفهان، كمي دارچين و روغن ريخته بطوريكه كف آن چرب وداغ شود. هر برياني را به اندازه همبرگر يا به شكل بيضي كف ظرف پهن مي‌كنيم و روي حرارت مي‌گيريم كمي كه داغ شد روي يك تكه نان سنگگ يك قاشق از آب غليظ گوشت مي‌ريزيم كه فقط نان كمي مرطوب شود. بعد دارچين روي نان مرطوب ريخته و برياني را روي نان برمي‌گردانيم و مقداري سبزي معطر مانند ريحان، نعناع وترخان خشك و پودر شده روي آن مي‌ريزيم. در پايان مقداري جگرپخته وسرخ شده كنار برياني مي‌ريزيم. سطح روی بریانی را با خلال بادام آغشته به زعفران تزیین می‌کنیم. اين غذا را با سبزی تازه و دوغ ميل می‌كنند.

کوفته سبزی،کاله جوش، اماج، آب گوشت و سیب‌زمینی (گوشت و لوبیا)، کاچی هفت دختر (کاچی بی‌بی حور) و آش سماق از دیگر غذاهای سنتی استان اصفهان به شمار می آیند.

حليم بادمجان اصفهان
مواد بكار رفته در اين غذا برنج و گوشت، بادمجان،‌ پياز داغ و نعناع داغ وكشك و نمك و فلفل است. برنج را با آب و كمي نمك مي‌پزيم به حدي كه وا برود.گوشت كه بهتره گوشت گردن باشه رو هم مي‌پزيم. بادمجانها را سرخ و كمي مي‌پزيم و بعد برنج و بادمجانها را با هم كوبيده تا به خورد هم رود و سپس گوشت را افزوده و دوباره مي‌كوبيم و در آخر كشك را افزوده و حدود نيم ساعت مي‌گذاريم بجوشد با حرارت ملايم و بعد با پياز و نعناع داغ تزيين مي‌كنيم.

خورش ماست
اگر برای ضیافتی بزرگ مانند جشن عروسی، میهمان اصفهانی‌ها باشید، میان انواع دسرهایی که سرو می شود، خورش ماست یکی از گزینه‌های حتمی است البته اشتباه نکنید این غذا اصلا شباهتی به خورش‌های ما ندارد و اجزای اصلی‌اش را گوشت و البته ماست چکیده تشکیل می‌دهند و نشانه‌ای از یک میهمانی اصیل اصفهانی است. تهيه آن نيازمند موادي چون گوشت بدون استخوان گردن گوسفند، پیاز متوسط، شکر،  ماست چکیده،  زرده تخم مرغ، زردچوبه و زعفران وگلاب است.
بدين شكل كه ابتدا گوشت با پیاز وکمی زردچوبه کاملا بپزد. بعد در ظرف تفلون با دست آن را ورز دهید (این کار ممکن است یک ساعت وقت بگیرد). نصف استکان از آب گوشت را نیز کم‌کم به گوشت در حال ورز دادن اضافه کنید تا جایی که گوشت به صورت خمیری یکنواخت شود که به راحتی کش می‌آید. در ظرفی دیگر، زرده تخم‌مرغ، ماست و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا یک جوش بزند سپس آن را از روی حرارت بردارید و این مخلوط را به گوشت اضافه کنید. آنگاه زعفران و گلاب را افزوده و دسر را در ظرف مورد نظرتان بکشید. به مدت ۲۴ ساعت دسر را در یخچال بگذارید و بعد آن را سرو کنید.
یادتان باشد که ورز دادن در این دسر اهمیت بسیاری دارد زیرا در این صورت مایه‌ای با خاصیت کشسانی فراوان به دست خواهد آمد. جالب است بدانید که اصفهانی‌ها در اصطلاح به این عمل کف زدن می‌گویند و استفاده از دستگاهی مانند گوشت‌کوب‌برقی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند.
این دسر با مغزهایی مانند خلال پسته و بادام و البته زرشک سرخ شده سرو می‌شود که بهتر است از مخلوط مغزها استفاده شود. به این ترتیب مواد مغذی متنوع‌تری به بدن مصرف کننده خواهد رسید. در ضمن، این دسر اصلا نمک ندارد و از ماست چکیده شور یا ترش نیز استفاده نمی‌شود.

قیمه‌ریزه نخودچی
اين غذا تركيبي از گوشت چرخ كرده، پياز و رب گوجه‌فرنگي، ادويه و نمك و فلفل است گوشت را داخل دستگاه غذا ساز بریزید تا کامل له شود. پیاز رنده شده (رنده ریز) را به همراه نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کرده ورز داده سپس آرد نخودچی را اضافه کرده و بقیه آب را کم‌کم به آن اضافه کرده کاملاً ورز داده تا خمیر یک دستی درست شود.
نعنا خشک پودر شده را اضافه کرده با مواد مخلوط نمایید. سپس دست را خیس کرده و به اندازه توپ‌های اندازه گردو برداشته کامل گرد کرده و در سس‌آماده شده انداخته و اجازه می‌دهیم کاملاً پخته و جا افتاده شود. این مرحله حدود یک ساعت زمان خواهد برد. این خوراک باید کمی آب داشته باشد تا زمان سرو زیر کوفته‌ریزه‌ها ریخته شود.

گوشت و لوبيا
گوشت و لوبياي اصفهاني آبگوشتي است لذيذ با تركيبات گوشت گوسفند و پياز به همراه لوبيا سفيد و سبزي (‌تره، جعفري، شنبليله )،‌خرده برنج لنجان و ليموعماني و ادويه‌هاي آبگوشتي اين غذا بسيار خوشمزه است. در اين آبگوشت رب استفاده نمي‌شود و رنگ آن سبز است كه آبگوشت آن جدا و گوشت و حبوبات آن بصورت جداگانه كوبيده مي‌شود.
کله‌جوش
اين خوراک که به ايلات قشقايي و منطقه اصفهان منسوب است بسيار ساده بوده و به سرعت قابل آماده‌سازي است. لذا مي‌توان آنرا در دسته غذاهاي حاضري محسوب نمود. با وجود سادگي بسيار خوشمزه و اشتهاآور است. نيم‌کيلوکشک پاستوريزه و يا خانگي ساييده شده، نعناخشک، پياز خرد شده،گردو خرد شده و روغن براي سرخ کردن و نمک و فلفل براي اين غذا لازم است.

فرنی
نوعی کرم کارامل سنتی اصفهان، اما به سفیدی برف یکی از غذاها يا دسرهاي سنتی اصفهان که مورد علاقه اکثریت میهمانان قرار می‌گیرد فرنی است که با شیره خرما یا انگور و گاهی با اختلاطی از آن دو و یا گاهی با شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد .مواد مصرفي آن یک لیتر شیر، یک لیوان آرد برنج و یک قاشق نشاسته است.

 

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.