سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:35 - دوشنبه 07 فروردین 1396

معاون وزیر جهاد کشاورزی

اجرای عملیات آبخیز داری امری مهم در تقویت سفره‌های زیر زمینی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی‌های پی در پی ناشی از تغییر اقلیم است که اجرای عملیات آبخیز داری غنی شدن سفره‌های زیر زمینی را به همراه دارد.

به گزارش اصفهان شرق،خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر عملیات آبخیز داری بر بهبود منابع آبی و خاکی اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری بر بهبود منابع آب و خاک و توسعه پایدار فرآیند پوشش گیاهی تاثیر گذار است.
وی افزود: خشکسالی‌های پی در پی، فرسایش خاک، افزایش سیلاب، منفی شدن بیلان سفره‌های زیر زمینی و فرونشست زمین ناشی از تغییر اقلیم سال‌های اخیر است که می توان با اجرای عملیات آبخیز داری غنی شدن سفره‌های زیر زمینی را شاهد باشیم.
جلالی با اشاره به برداشت ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب از سفره‌های زیر زمینی گفت:به منظور جلوگیری از پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی، خشک شدن چاه‌ها و فرونشست زمین باید گفت که اجرای این عملیات نقش بسیار ارزشمندی در حفظ منابع آب دارد چرا که اجرای هر هکتار عملیات آبخیز داری بیش از ۵۰۰ متر مکعب آب را به سفره‌های زیرزمینی اضافه می‌کند.
به گفته وی هزینه آب استحصالی از آبخیزداری یک پنجم هزینه سد سازی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای دو روش آبخیز داری و آبخوان داری سخت و دشوار نیست واز طرفی طی بررسی‌های به عمل آمده اجرای عملیات آبخیز داری کاهش ۹ تنی فرسایش خاک در هر هکتار را در بر دارد.
جلالی با اشاره به مشکلات افزایش دما در ایران عنوان کرد: اگرچه گرمایش زمین پدیده جهانی است، اما شدت گرم شدن در ایران بیشتر است که در نهایت افزایش روز افزون گرم شدن زمین در پی گازهای گلخانه‌ای منجر به کاهش منابع آب شیرین و توسعه بیابانزایی شده است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به دیگر مزایای اجرای این عملیات بیان کرد: اجرای این عملیات توسعه و تقویت پوشش گیاهی، تعادل اکو سیستم، بهبود معیشت مردم آن منطقه و پایداری منابع آبی و خاکی را همراه دارد.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.