سرویس: اجتماعی » گردشگری 08:00 - شنبه 05 فروردین 1396

«حوض مراد» اصفهان؛

«ورتون» جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در شرق اصفهان+تصاویر

آب گرم ورتون از بنای سنگی ساخته شده است و شامل چشمه‌های آبگرم معدنی، حمام‌ها و حوضچه‌های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به «حوض مراد» است.

به گزارش اصفهان شرق، پژوهش در مورد بعضی از ناشناخته‌ها لذتی دو چندان دارد به ویژه وقتی که چشمه آبگرمی که به دستور شاه عباس ساخته شده و روزگاری شاهان صفوی در آن آب‌ تنی می‌کردند را بشناسید و از نزدیک ببینید.

حالا اگر این چشمه آب گرم کنام در پستوی تاریخ آن گوشه‌ها باشد حس کنجکاوری را چند برابر می‌کند در همین نزدیکی اصفهان خودمان یعنی 35 کیلومتری اصفهان به سمت نائین چشمه آب گرمی قدیمی و باستانی وجود دارد که مانند سایر چشمه‌های آب گرم سرزمین پهناورمان ناشناخته و گمنام مانده است.

چشمه جوشان آب گرمی که مانند سایر آب گرم‌ها همراه خود خاصیت‌های درمانی بسیاری دارد و اغلب محلی‌ها از وجود ارزشمند آن آگاه بوده و از آن استفاده می‌کنند. این آب گرم جدای از ویژگی‌های خاصی که دارد قدمت تاریخی داشته و در واقع به دلیل سبک حمام‌های آن در دوره صفوی تاریخی نیز است. این اثر در تاریخ 7 خرداد 1387 با شمارهٔ ثبت 22935 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این آب گرم از بنای سنگی ساخته شده است و شامل چشمه‌های آبگرم معدنی، حمام‌ها و حوضچه‌های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به «حوض مراد» است. معماری سنگی این بناها در نوع خود منحصر به‌فرد است. به گفته اهالی بومی منطقه برخی از چشمه‌های آبگرم این محل به نام‌های مقدس امامان «حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت امام حسن مجتبی (ع)» نامگذاری شده که به همین لحاظ آب این چشمه‌ها مورد تکریم واحترام عموم مردم هستند.

به گفته کارشناسان آب گرم ورتون از دسته آب‌های کلروره بی‌کربناته و سولفاته گرم است خواص درمانی استحمام در این آب عبارت است از تسکین دهندگی دردهای عصبی و رماتیسمی و به سبب وجود سدیم در ترکیب آن خاصیت ملین دارد و در صورت نوشیدن موجب ازدیاد ترشح معده می‌گردد و سرانجام به سبب وجود آهن در ترکیب آن در درمان کم خونی موثر است.

استفاده از گل و لای آب این چشمه‌ها، در درمان برخی بیماری‌ها مانند درد مفاصل، عرق النّسا (سیاتیک)، نقرس، کوفتگی ماهیچه‌ها و بیماری‌های پوستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مراتب تأیید خاصیت درمانی آبگرم چشمه‌های این محل در ماهنامه «طب» دانشگاه تهران در سال 1342 درج شده است.

هم‌چنین احمد ابن رسته اصفهانی یکی از مکتشفان و گیتاشناسان بزرگ در قرن نهم درباره این آبگرم نوشته است که ” آنچه از آب چشمه جاری می‌شود به تدریج به صورت سنگ در می‌آید و همین سنگ هرگاه ساییده و به پوست بدن مالیده می‌شود برای بسیاری از دردها و جوش‌هایی که در صورت و پوست بدن ظاهر می‌شود، مفید و مؤثر است.

نکته جالب اینکه حوالی این چشمه آب گرم دهکده توریستی به نام گل سرخ احداث شده تا به گردشگرانی که قصد سفر به چشمه آب گرم ورتون را دارند خدمات اقامتی و رفاهی می‌دهد با این حساب برای سفر به این منطقه نگرانی از بابت اسکان نداشته باشید.

در این دهکده 20 کلبه با شاخصه‌های رفاهی کامل در اختیار گردشگران است و از آنجایی‌که غذا گردی، بخش مهمی را در گردشگری به خود اختصاص می‌دهد، دهکده گل سرخ با طراحی و تجهیز رستوران، سفره‌خانه و چایخانه، میزبان گردشگران این منطقه است که با انواع خوراک‌ها و نوشیدنی‌های تازه و سالم و محلی لحظات به‌یادماندنی را برای هر مسافری به یادگار می‌گذارد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.