اصفهان شرق

محمدآباد دروازه تاریخ باستان شرق اصفهان/ گزارش

کدخبر: 129014
1396/12/29 در ساعت 10:10

به گزارش اصفهان شرق، شهر محمدآباد در 65 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در بخش جرقویه سفلی واقع گردیده است، قدمت این شهر به سده های اولیه اسلام می گردد که وجود کوشک سنگی صحرای رحمت آباد متعلق به دوره ساسانی در 5 کیلومتری شمال شرقی شهر محمدآباد نیز شاهد این مدعا است.

شهر محمدآباد از آنجا که بر کرانه های کویر مرکزی ایران قرار گرفته دارای آب و هوای خشک و نیمه بیابانی با تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک است.

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان انجیر، بادام کوهی ، پسته کوهی در ارتفاعات و درختچه های پراکنده گز و غیچ در سرتاسر بیابان و بوته های تیغ، اشنان، آغنه و اسپند بوده و از جانوران موجود در منطقه می توان به کل بز، آهو، پلنگ، گرگ، کفتار نام برد. این شهر در حدود 6 هزار نفر جمعیت دارد. و دارای یک هسته قدیمی شهری می باشد که یک قطعه قدیمی دارد و در کنار این قلعه قدیمی عمارتی به نام باغ میر می باشد که دارای دو بادگیر بلند است که در نوع خود در استان اصفهان بی نظیر است. جاذبه های فراوان گردشگری محمدآباد آن را برای گردشگران و بازدیدکنندگان بیاد ماندنی نموده است.

منطقه حفاظت شده کلاه قاضی محمدآباد

این منطقه از 2 کیلومتری شمال غربی شهر آغاز شده و تا گردنه لاشتر و پلیس راه اصفهان ـ شهرضا ادامه دارد. پوشش گیاهی آن شامل درختچه های انجیر، بادام، پسته، آویشن کوهی است.

از جمله جانورانی که در این منطقه زندگی می کنند عبارتند از: بز، غوچ، میش، پلنگ، گرگ، عقاب می باشد.

کوشک سنگی

این بنای تاریخی واقع در صحرای رحمت آباد در 5 کیلومتری شمال شهر واقع شده. این بنا تماماً از سنگ و ساروج بوده و دارای ایوان رویه جنوب شرقی می باشد که در حال حاضر سقف ایوان فرو ریخته است و تنها یکی از اتاقها باقیمانده است. طی بازدیدکارشناسان باستانشناسی از این بنا قدمت ساخت آن را بع دوره ساسانی مربوط می دانند که از این بنا در سطح استان کمتر از تعداد انگشتان یک دست وجود دارد. از این بنا در مواقع شکار استفاده می شده و با توجه به وجود آهو، بز کوهی، و… در منطقه این فرضیه به اثبات می رسید که شاهان ساسانی از جمله بهرام گور که از شکارچیان متبحر بوده اند این بنا را احداث نموده اند تا در مواقع شکار از آن به عنوان استراحتگاه استفاده نمایند.

ارگ تاریخی (موزه مردم شناسی )

قلعه قدیمی شهر محمدآباد به مساحت حدود7000 متر مربع در بافت قدیمی شهر دارای ساختمانهای بجای مانده از دوران زندیه و قاجاریه که بوسیله راهروهای باریکی به یکدیگر مرتبط گردیده می باشد.. حصار قلعه از نوع گلی با ارتفاعی در حدود 7 متر و 8 برجدیده بانی به منظور  حفظ و و حراست و نگهبانی از قلعه در نظر گرفته شده است. داخل قلعه شامل 8 خانه ، یک اصطبل و جلوخان و دارای دو درب ورودی در شمال و جنوب می باشد. در اطراف قلعه نیز خندقی به عمق 3 متر وجود داشته که در سالهای اخیر به منظوراحداث خیابان پر شده است. خانه های داخل قلعه با معماری خشتی و طاقهای ضربی مخصوص مناطق کویری و اطاقهای سه دری ، پنج دری و ارسی با مشبکهای گچی و گچبریها و نقاشی ها بنا گردیده است. یکی از خانه های داخل قلعه معروف به خانه سرهنگ توسط اداره کل میراث فرهنگی و با مشارکت شهرداری و با حضور معاون محترم رئیس جمهور  در تاریخ 3 تیر 1393 پس از مرمت کامل به عنوان موزه مردم شناسی شهر محمدآباد افتتاح گردید و یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. این اثر ماندگار با شماره 14221 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کبوتر خانه

این بنا با قدمتی نزدیک به 150 سال در قسمت شرق شهر و در میان اراضی کشاورزی واقع شده است. سبک و معماری ان یک قلو  و از نظر فضای داخلی همانند تمام کبوترخانه ها دارای حجره هایی برای کبوتران می باشد. ارتفاع آن در حدود 17 متر و قطر قاعده آن 10 متر می باشد. در قسمت بالای برج گچبریهای زیبایی به چشم می خورد که بدلیل عدم رسیدگی مناسب در حال تخریب می باشد.همچنین در ارتفاع میانی برج شال گچی بچشم می خورد که بمنظور جلوگیری از صعود مار به داخل برج ایجاد شده است. این بنا با شماره 14218 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمام قدیمی

حمام قدیمی شهر محمد آباددر بافت مسکونی قدیمی ودر مرکز شهر در مجاورت راه ارتباطی مسجد جامع شهر واقع گردیده است ،قدمت آن مربوط به اواسط دوران قاجاروسبک معماری آن همانند سبک حمامهای قدیمی شهر اصفهان بوده ،دارای رختکن به مساحت 100متر مربع وگرمخانه به مساحت 200متر مربع می باشد سقف های بنا از نوع طاق وچشمه ودر سالهای قبل بصورت خزینه ای وآب آن از طریق چاه حفرشده در مجاورت آن تامین می گردید،با تامین آب بهداشتی حمام مذکور نیز به حمام دارای دوش تبدیل گردید.این اثر با شماره 14222در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد جامع

مسجد جامع محمد آباد درمرکز شهر در مجاورت حسینیه شهر قرارداردکه نام مسجد میر پنج نیز معروف می باشد ،قدمت این مسجد به150سال قبل ودر مساحتی نزدیک به 2500متر مربع که سبک معماری آن همانند سبک معماری مسجد حکیم اصفهان ودر نوع خود بی نظیر می باشداین مسجد دارای دوشبستان زمستانه وتابستانه وفضای زیر گنبد می باشد .ارتفاع گنبد آن به 13متر می رسد که در زیر آن دوکتیبه سنگی به چشم می خورد که مقتضیات مسجد وشرایط ونحوه اجرای آن بیان شده ،گنبد زیبای این مسجد در کنار بادگیر های باغ میر شهر به عنوان دونماد زیبای مذهبی وسیاسی خود نمایی می کنند. شبستان های این بنا دارای 24ستون سنگی می باشد که سقف برآن قرار گرفته ودر ساخت این بنا تماما از اجراستفاده شده است.

خانه تاریخی ریاحی

خانه تاریخی ریاحی دربافت قدیم ومرکز شهر محمد آباد واقع گردیده است .قدمت ساختمان مربوط به اواسط قاجاریه و در حدود 120 سال می باشد. این بنا در زمینی به مساحت 1500 متر مربع احداث شده و دارای سر در ورودی با طاق هشتی و شامل دو حیاط کوچک و بزرگ می باشد. حیاط کوچک دارای دو اطاق و پستو خانه با دیوارهای کاه گلی ، سقف گچبری شده پنجره های گچی مشبک و خورشیدیها می باشد. پس از آن وارد حیاط بزرگ شده که شامل تعدادی اتاقهای پنج دری و سه دری است که در زیر تمام آنها زیر زمین بزرگی احداث شده است. در قسمت زیرزمین مطبخ و محل نگهداری دام و طیور بوده است. درهای اتاقها چوبی و با شیشه های رنگی تزیین شده است.

عمارت باغ میر

این باغ در بافت قدیمی شهر واقع گردیده، دارای مساحتی معادل 18000 متر مربع بوده مربوط به اواسط دوران قاجار و ساختمانی در ضلع جنوبی آن با بادگیرهای بلند به سبک معماری بادگیرهای شهر یزد که حتی ارتفاع آن از گنبد مسجد جامع شهر نیز بیشتر می باشد. این بادگیرها نماد و مشخصه باغ هستند و از فاصله 2 کیلومتری شهر نیز قابل دیدن می باشد. این بنا به وسیله دیوارهای بلند قلعه نو و کهنه شهر احاطه و محصور می باشد . در داخل دیوارهای باغ روزنه هایی مورب وجود دارد که سکنه باغ از داخل باغ به راحتی به بیرون دیوار حصار دید داشته و به منظور تیراندازی از آن استفاده می گردیده است . در اطراف باغ 7 برج با ارتفاع زیاد به منظور نگهبانی از باغ احداث گردیده که یکی از برجها در قسمت شمال شرقی بنای کبوتر خانه می باشد، است. بنای باغ دارای یک درب چوبی اصلی در جنوب باغ و یک درب سنگی فرعی در قسمت شمال به خارج مرتبط می گردد. ساختمان دارای اطاقهای پنج دری با درب های چوبی و شیشه های تزئینی و مشکبهای گچی می باشد که بوسیله 6 راهرو در طرفین اطاقها با یکدیگر ارتباط دارند.

انتهای پیام/ معتمدی