سرویس: تولیدی 14:57 - یکشنبه 29 اسفند 1395

الگویی بی نظیر برای بانوان؛

سیری در «مادرانه های فاطمی»

آموزه های فاطمی به ویژه مادرانه های آن حضرت کاملاً در دسترس بشر است و می تواند الگوی بشر قرار گیرد زیرا طرح خلاف این مدعا، در واقع تأکید قرآن و روایات در ضرورت انتخاب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به عنوان الگو را خدشه دار می سازد.

اصفهان شرق _ مهدی نجفی/ در توصیف ولادت باشکوه حضرت زهرا(س)، نباید آنچنان زمینی، قشری و دور از ذهن و واقعیت باشد که از عظمت و شخصیت وجودی آن حضرت بکاهد بلکه باید حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی بی نظیر برای همه بانوان مطرح شده و همه با بهره گیری از کمالات بانوی دوعالم، آهنگ زندگی خود را بر دین و معرفت بنا نهند.

در این راستان متاسفانه برخی بانوان کماکان برای انتخاب الگو، بعضاً در فضای اینستاگرام برخی هنرپیشگان و بازیگران زن پرسه بزنند و برای از چهره هایی که البته برخی از آنها از کمترین معیارهای لازم برای اطلاق یک زن ایرانی و اسلامی برخوردار نیستند لایک بفرستند و اینچنین در جهل مرکب تا ابدالدهر بمانند و مسئولان باید به این امر توجه لازم داشته باشند.

بدیهی است آموزه های فاطمی به ویژه مادرانه های آن حضرت کاملاً در دسترس بشر است و می تواند الگوی بشر قرار گیرد زیرا طرح خلاف این مدعا، در واقع تأکید قرآن و روایات در ضرورت انتخاب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به عنوان الگو را خدشه دار می سازد.

حال آنکه ایشان به عنوان یک انسان ممتاز دائماً به کارهای روزمره خود می رسد و از برخی خصوصیات و ویژگی های بی بدیل و البته دارای قابلیت الگو پذیری برخوردار است بنابراین فاطمه(س) می‌تواند الگوی زنان ما باشد.

در عصر و زمانه ای به سر می بریم که از سوی رسانه های معاند ضد اسلامی و از طرق مختلف، مقولۀ فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند مورد نکوهش قرار گرفته است، اما در اهمیت فرزندآوری در آموزه های فاطمی و جایگاه بی بدیل مادری نزد آن حضرت همین بس که حاصل پیوند آسمانی فاطمه زهرا(س) با حضرت علی(ع) سه پسر و دو دختر بوده است.

مراقبت و محافظت فرزندان از خطرات، ایجاد امنیت در قلب فرزندان[1] و زندگی توأم با آرامش در خانه و اجتماع از جمله مادرانه های ارزشمند آن حضرت است.

توجه به تغذیه و بهداشت کودک و پرورش فرزندان عزیزش در دامن پر مهرش و تلاش و فعالیت های خستگی ناپذیر آن حضرت[2] برای آرامش کودکان عزیزش و از همه مهمتر چشاندن شیرینی محبت به فرزندان دلبندش، جایگاه بی همتای مادری در آموزه های فاطمی نمایان می سازد.

پرورش بعد ایمانی و اخلاقی فرزندان و آشنایی کودکان با واجبات و حتی مستحبات دینی در مادرانه های حضرت زهرا(س) از جایگاه ویژه برخوردار است و از آنجا که خود وحضرت علی (ع) عالم و عامل به دستورات الهی بود تأثیر پذیری آموزش های دینی به بالاترین حد ممکن رسید، لذا عدم ترک  مستحباتی از قبیل اقامه نماز شب در شب یازدهم عاشورا با همه آن خستگى و رنج و با ديدن آن صحنه هاى دلخراش، توسط حضرت زینب(س)[3] و یا آموزش صحیح انجام وضو در مسجد به یک پیر مر ، از سوی امام حسن(ع) و امام حسین (ع)[4]، حاکی از عمق آموزش محوری و التزام آن حضرت به تبیین احکام دینی و اعتقادی در مادرانه های حضرت فاطمه زهرا(س) است.

هم چنین بهره گیری از مولفه ورزش و بازی در مادرانه های فاطمی از جایگاه ویژه ای برخوردار است به نحوی که فرزندان آن حضرت تا پاسی از شب در خانه جدشان پیامبر اکرم(ص) مشغول بازی بودند[5] و یا بازی  و شعرخوانی توحیدی حضرت صدیقه کبری (س) برای کودکان دلبندش و برگزاری بازی های فکری و مسابقاتی برای ورزیدگی جسم و تن میان امام حسن (ع)و امام حسین(ع) به چشم می خورد. [6]

بی شک لزوم تعمق روز افزون در معارف فاطمی در مولفه های مختلف به ویژه تبیین عینی و واقعی مادرانه های آن حضرت می توان افق روشنی در برابر بانوان جامعۀ اسلامی و جوامع بشری بگشاید. لذا شایسته است به دور از شعار زدگی و انتزاع گرایی،  آثار و کارکردهای ازرشمند آموزه های فاطمی تحت عناوینی از قبیل فاطمه شناسی به نحو مستمر و طی جلسات متعدد  به بانوان این مرزو بوم ارائه شود.

منبع:

[1] ر.ک:بحارالانوار، ج43، ص316.

[2] ر.ک:همان، ج43، ص28.

[3] ر.ک:رياحين الشريعه، ج3، ص62.

[4]ر.ک: بحارالانوار، ج43، ص319.

[5] ر.ک:بحارالانوار، ج43، ص266.

[6] ر.ک:بحارالانوار، ج43، ص309.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.