سرویس: خواندنی 16:00 - یکشنبه 29 اسفند 1395

محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت:

نکات مهم غذای سبزی پلو با ماهی شب عید 96+ طرز تهیه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد برای بهره‌مندی کامل از خواص سبزی‌پلو با ماهی و جلوگیری از بروز بیماری‌ها باید این غذا را حتما همراه مصلحا‌ت آن میل کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حیدر عظما‌یی محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: از دیرباز و طبق رسوم قدیمی مصرف سبزی پلو با ماهی در شب عید در بین مردم رواج زیادی داشته است، ولی افراد باید توجه داشته باشند که برای بهره‌مندی از خواص این غذا به طور کامل رعایت نکاتی در طرز تهیه و پختن آن ضروری است.

 

وی بیان کرد: برنج سبوس‌دار حاوی انواع گروه ویتامین‌های (ب) است که باعث جلوگیری از بیماری‌های بری‌بری و ریزش مو می‌شود.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: برنج سبوس‌دار سرشار از ویتامین‌های (ب ۱)، (ب ۶)، منگنز، فسفر، آهن، سلنیو‌م و منیزیم است، همچنین چربی که در ماهی وجود دارد شبیه چربی موجود در گیاهان است و سبب افزایش چربی خون نمی‌شود و چربی مفید محسوب می‌شود. ماهی همچنین حاوی فسفر، امگا ۳ و آهن بالایی است، از ویتامین‌های موجود در ماهی می‌توان به ویتامین‌های گروه (ب) اشاره کرد که در سلامتی دستگاه عصبی و پوست نقش موثری دارد.

 

عظمایی‌توصیه کرد: افراد باید از مصرف برنج سفید آب‌کش شده، ماهی بدون ادویه به همراه دوغ، ماست و سالاد جدا خودداری کنند، زیرا تمامی مواد غذایی ذکر شده دارای طبع بسیار سرد هستند بنابراین استفاده از آن‌ها در افراد سالم و حتی اشخاصی که مزاج گرم دارند می‌تواند سبب تغییر مزاج، کسلی، خواب‌آلودگی، بی حالی و سستی شود، همچنین مصرف این ترکیبات در اشخاص بیمار باعث افزایش بلغم، رطوبت، ضعف سیستم ایمنی بدن و بروز بیماری‌هایی مانند لک و پیس، ام اس، سردرد‌های میگرنی، چاقی و دردهای استخوانی شود.
وی در خصوص بهترین شیوه مصرف سبزی پلو با ماهی یادآور شد: اشخاص باید از برنج سبوس‌دار استفاده کنند و در صورتیکه به برنج سبوس‌دار دسترسی ندارند می‌توانند سبوس برنج را بجوشا‌نند و برنج را داخل آب سبوس دار به صورت کته بپزند که مصرف برنج به این صورت مانع از چاقی افراد می‌شود.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: اشخاص باید سبزی‌هایی مانند شوید، زیره سبز، تره و جعفری را به عنوان مصلح به داخل برنج اضافه کنند و از آب‌کش کردن برنج به طور اکید خودداری کنند، زیرا آب‌کش کردن برنج سبب می‌شود که مواد غذایی آن در داخل آب حل شود و ارزش غذایی خود را از دست بدهد.
عظما‌یی یادآور شد: افراد باید به ماهی ادویه‌های مناسب و گرم مانند زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و جوز هندی بیا‌فزایند و در صورت مصرف ماست حتما از گیاهانی مانند کاکوتی، زنیان، شوید، گل سرخ و نعناع استفاده کنند.
وی تأکید کرد: استفاده از مصلحا‌ت در سبزی پلو با ماهی موجب متعادل شدن غذا می‌شود همچنین بکار بردن مصلحا‌ت در این غذا علاوه بر رفع عوارض ناشی از سردی موجب جذب بهتر آن نیز می‌شود. اشخاص باید حتما از برنج ایرانی استفاده کنند و از مصرف برنج‌های خارجی که دستکاری ژنتیکی شده‌اند و فاقد ارزش غذایی هستند امتناع کنند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.