سرویس: اجتماعی 10:37 - یکشنبه 29 اسفند 1395

نمایند ولی فقیه در حج و زیارت

عربستان سعودی امنیت حجاج بیت‌الله الحرام را تضمین کرد/ اعزام جمعی از خانواده‌های شهدای مسجد‌الحرام و منا به حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از اعزام بیش از ۸۶ هزار نفر به حج تمتع ۹۶ خبر داد و گفت: زائران ایرانی در سایه عزت،‌کرامت و امنیت عازم حج می‌شوند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در تشریح جزئیات تفاهم‌نامه حج 96 میان تهران و ریاض اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه انجام شده بیش از 86 هزار نفر از زائران ایرانی به سفر حج تمتع 96 اعزام می‌شوند.

وی افزود: براساس مفاد این تفاهم‌نامه این سفر در سایه عزت، کرامت و امنیت انجام می‌گیرد و عربستان سعودی صراحتا موضوع امنیت تمام حجاج به ویژه حجاج ایرانی را پذیرفته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: فریضه حج در روایات ما به عنوان رکن دین محسوب می‌شود و تمامی مسلمانان اعم از شیعیان و اهل سنت به آن اهتمام ویژه‌ای دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: اما به دلیل مشکلاتی که سال گذشته به‌وجود آمد و حوادثی که در مسجدالحرام و منا در حج گذشته داشتیم متاسفانه سال گذشته مردم ما از حج محروم شدند اما تمام تلاش خود را برای تعطیل نشدن حج انجام دادیم ؛ آنچه که امروز اتفاق افتاده اگر در سال گذشته انجام می‌گرفت فریضه حج را انجام می‌دادیم .

وی به چند دور مذاکراتی که امسال انجام گرفت اشاره کرد و افزود: امسال گفت‌وگوهای صریحی  با وزیر حج عربستان انجام گرفت که نتیجه این مذاکرات منطقی به توافق نهایی برای تمتع 96 منجر شد.

نمایند ولی فقیه در حج و زیارت تصریح کرد: امسال با توجه به توافقات انجام شده بیش از 86 هزار نفر زائران کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند و از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه تمامی خواسته‌های مردم، رهبر معظم انقلاب و مسئولان در این مذاکرات مورد توجه قرار گرفت، گفت: اکثر قریب به اتفاق خواسته‌ها محقق شده و خوشحالیم از اینکه طرفین به توافق لازم رسیده‌اند و این موافقت برای حج تمتع 96 با استدلال و منطق همراه بوده است.

وی تاکید کرد: موضوع عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی به همراه مشکلاتی که در سالهای گذشته وجود داشته مورد توجه قرار گرفت؛ دقیقاً عربستانیها در این توافقنامه تاکید کرده‌اند که در زمان حضور حجاج تمام کشورهای اسلامی به‌ویژه زائران ایرانی در عربستان سعودی امنیت، عزت و کرامت آنها را در نظر می‌گیریم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره اینکه آیا مراسمهایی همانند دعای کمیل یا برائت از مشرکین هم در این دوره از حج انجام می‌گیرد یا خیر اظهار کرد: در توافقنامه دو کشور تاکید شده که برگزاری تجمعات و یا مراسمها در مکانهایی که متعلق به حجاج ایرانی است بلامانع محسوب می‌شود؛ در هر حال در دور بعدی مذاکرات به صورت ریزتر مسائل را بررسی خواهیم کرد و احساس می‌کنیم با توافق صورت گرفته مشکلات در آینده برداشته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره دیه شهدای منا و مسجد الحرام نیز تصریح کرد:‌ در مورد شهدای مسجد الحرام با توجه به قول پادشاه عربستان به‌زودی هدیه‌ای از طرف سعودیها پرداخت خواهد شد و یک دیه‌ای هم از طرف شرکت بن لادن به حادثه‌دیدگان مسجد الحرام داده می‌شود.

وی افزود: در مورد شهدای منا هم به دلیل قطع روابط پیگیریهای لازم امکان پذیر نبوده و اگر هم می‌خواستیم پیگیری کنیم پروسه‌ها بسیار طولانی می‌شد اما در هر حال وزارت امور خارجه و دادستانی به همراه سازمان حج کارهای گسترده‌ای را انجام داده‌اند و در دو ماه گذشته نیز با وکیلی سعودی قرارداد امضا شده تا کارهای را پیگیری کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: ما نیز تمامی اسناد و مدارک اعم از مصاحبه با شاهدان فاجعه منا را جمع‌آوری کرده و در اختیار کمیته حقیقت یاب ارائه می‌کنیم تا پیگیریها بیشتر و زودتر حاصل شود.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: از طرفی طبق نظریه فقهی این زائران قتیل الزحام محسوب می‌شوند و طبق دین اسلام و نظر فقها باید دیه این افراد در صورت نیافتن مقصر توسط بیت المال پرداخت شود.

وی با بیان اینکه مدارک مربوط به شهدای منا و گزارشات شاهدان بعد از تعطیلات ارسال می‌شود، گفت: امسال با تلاش تیم مذاکره کننده سازمان حج و زیارت از هر خانواده شهدای مسجد الحرام و شهدای منا دو نفر به حج تمتع مشرف می‌شوند و آنجا به اعمال فریضه حج می‌پردازند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره این پرسش که چه تضمینی برای امنیت حجاج وجود دارد، گفت: بخشی از برنامه‌ها همچون کارهای زیرساختی همانند تعریض خیابانها و یا تغییرات در زمانبندی برای اعمال و سایر تمهیدات اندیشیده شده و از طرفی در داخل نیز ما ستاد بحرانی را تشکیل خواهیم داد و آیین نامه‌های مربوطه تدوین می‌شود که بخشی از کارها و آموزشهای امداد و نجات برای مواقع ضروری داده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: عربستان سعودی در این دور از مذاکرات پذیرفته  تا به مقوله امنیت، عزت و کرامت تمامی حجاج به ویژه حجاج ایرانی توجه داشته باشد؛ سعودیها به غیر از حوادث معمولی همچون تصادفات و یا سایر حوادث غیر مترقبه سایر حادثه‌های قابل پیشگیبری را مورد لحاظ قرار داده‌اند که امیدواریم شاهد هیچگونه مشکلی هم نباشیم.

وی درباره محکومیت دو پلیس خاطی سعودی نیز اظهار کرد: قبلا هیچگونه سندی راجع به محکومیت این دو فرد خاطی نداشتیم اما در حال حاضر سعودیها تاکید کرده‌اند که این دو نفر به چهار سال زندان، 100 ضربه شلاق و اخراج از محل کار  محکوم شده‌اند و طبق تاکید سعودیها حکم در حال اجرا است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره موضوع دستبند الکترونیکی زائران ایرانی برای امنیت بیشتر گفت: این دستبند طرح کشورمان برای امنیت و جلوگیری از مشکلات زائران بوده است و پیشنهاد آن را ما ارائه کرده بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: این دستبندها اگر مورد موافقت قرار بگیرد برای امنیت بیشتر زائران است چرا که راحت تر می‌توان مشخصات آنها را ذخیره کرد؛البته این موضوع الزامی نیست و کسانی که تمایلی به استفاده ندارند دستبند را دریافت نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که توافق در مورد موضوعات هواپیمایی به کجا انجامید نیز گفت: همانند سالهای گذشته نیمی از زائران از هواپیمای داخلی و نیمی دیگر از هواپیمایی سعودی اعزام می‌شوند که در هر حال در مورد جزییات بیشتر نیز تیم کارشناسی ما در آینده به مذاکره می‌پردازند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز درباره موضوعات کنسولی خاطرنشان کرد: خدمات کنسولی بسیار حائز اهمیت است و نزدیک به 10 نفر از کارشناسان کنسولی ما در ایام اول ماه شوال تا 10 محرم استقرار می‌یابند و به خدمات دهی می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد: تمامی توافقات انجام شده و مذاکرات کشورمان برای حج تمتع 96 در سایه کارهای کارشناسی انجام شد و امیدواریم  توافقات موجب حجی عزتمند و آبرومند شود.

وی درباره اینکه آیا سفر عمره نیز انجام می‌گیرد یا خیر گفت: توافق امضا شده در تمتع را برای عمره نیز ملاک قرار می‌دهیم و اگر این موارد عملیاتی شود زمینه لازم برای عمره هم فراهم می‌شود البته مشکل اصلی ما در عمره محاکمه پلیسهای خاطی بود که در حال دوران محکومیت هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در رابطه با هزینه‌ها و افزایش آن نیز اظهار کرد: امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و سازمان تاکید دارند که در سفرهای زیارتی نباید دنبال سود باشیم بنابراین ما نیز این مهم را سرلوحه خود قرار داده‌ایم اما باید به هزینه‌های ارزی و حتی تورم نسبی عربستان نیز توجه شود که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا قیمتهای تمام شده فشاری به زائران وارد نکند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره اینکه آیا اعزام حج می‌تواند به روابط دو کشور کمک کند یا خیر گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که حج از روابط سیاسی دو کشور جدا است و واجب دینی محسوب می‌شود ؛ البته ما بر این باوریم که می‌توان از دیپلماسی حج برای دیپلماسی عمومی هم بهره گرفته شود.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.