سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:57 - یکشنبه 27 بهمن 1392

آش نخورده و دهان سوخته؛

عیدانه کارگرانی که کارمندی پرداخت می‌شود/ ۳ میلیون کارگر در کشور عیدی دریافت نمی‌کنند

در حالی که هیات دولت حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران را اعلام کرد اما عده‌ای از کارگران که ۳۰ درصد از فعالان کارگری کشور را تشکیل می‌دهند ، عیدی ۵۰۳ هزار تومانی کارمندان را به عنوان عیدی آخر سال دریافت می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، مطابق با مصوبات هیات دولت، عیدی کارمندان برای امسال ۵۰۳ هزار تومان و عیدی کارگران بین ۹۷۴ هزارتومان تا ۱ میلیون و ۴۶۱ هزارتومان اعلام شد.
براساس آمارهای موجود در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون در کشور تحت پوشش قانون کار فعالیت می کنند که بیش از ۵۰ درصد کل نیروی کار کشور را شامل می شوند.
از این میزان، برخی از کارگران در کارگاه‌های کوچک مشغول به کار هستند و از مزایای کارگری بهره مند می شوند اما در زمان پرداخت عیدی به آنها کارمند محسوب می شوند.
برخی دیگر نیز که در واحدهای دولتی و نظامی به صورت قراردادی جذب می شوند حقوق و مزایای قانونی خود را دریافت نمی کنند.
هم اکنون در هر ماه برای ۱۰.۵ تا ۱۲.۵ میلیون نفر لیست بیمه به شعبات تامین اجتماعی ارسال می شود اما اگر ۳۰ درصد از ۵۰ درصد کارگران در کشور نتوانند از عیدی پایان سال برخوردار شوند، به این معنا خواهد بود که حداقل ۳ میلیون نیروی بیمه شده کشور امکان دریافت عیدی پایان سال را نمی یابند و یا به صورت ناقص به آنها پرداخت می‌شود.
تمام کارگران مشمول قانون کار عیدی دریافت می‌کنند
با توجه به مصوبه مجلس، هر کارگر مشمول قانون کار در ماه پایانی سال باید حداقل ۲ برابر و تا ۳ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در آن سال را به عنوان عیدی دریافت کند که پرداخت ۲ برابر مورد تاکید قانون مصوب مجلس و پرداخت بیشتر از آن تا ۳ برابر البته به شرطی که بالاتر از ۳ برابر حداقل دستمزد سالیانه نشود، با نظر کارفرما انجام می شود.
این در حالی است که نه تنها در استان اصفهان بلکه در دیگر نقاط کشور این مصوبه در حق تمام کارگران اجرایی نشده و عیدی آنها مانند عیدی کارمندان پرداخت می‌شود.
یکی از کارگران که در یک شرکت وابسته به یک ارگان دولتی مشغول به کار است در تائید این مطلب می‌گوید از زمانی که در این شرکت مشغول به فعالیت هستم مشمول بیمه کارگری بوده و از تمام خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنم اما زمانی که زمان پرداخت عیدی به ما می‌شود همان عیدی مصوب کارمندان را آن هم بعد از عید به ما پرداخت می‌کنند که این اقدام کارفرمایان ناشی از عدم رعایت عدالت در کشور است.
کارگر دیگری که در یک کارخانه در اصفهان مشغول به کار است عنوان می‌کند پرداخت حقوق و دستمزد ما در طول سال با تاخیر بسیار زیادی از سوی کارفرما صورت می‌گیرد و زمانی هم که موقع پرداخت عیدی می‌شود کمتر از آن مبلغ مصوب دولت و در چند مرحله به ما پرداخت می‌شود تا جایی که تا ماه های اردیبهشت و خرداد سال بعد ادامه می یابد.
بنابراین می‌توان گفت زمانی که کارگران دارای قرار داد کار هستند باید در راستای قانون مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس، عیدی و پاداش دریافت کنند. که این قانون می‌گوید «کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارکنان نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
حداقل عیدی امسال کارگران ۷۷۹ هزار و ۴۰۰ تومان است
البته بر اساس تبصره یک این ماده واحده، مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه شود و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.
بر این اساس با توجه به اینکه حداقل دستمزد سال جاری مشمولان قانون کار و کارگران، معادل ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان برای یک ماه است، حداقل عیدی پایان سال کارگران حداقل ۹۷۴ هزار و ۲۵۰ تومان و حداکثر ۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۵ تومان خواهد بود که با شروع بهمن ماه پرداخت عیدی پایان سال کارگران و مشمولان قانون کار آغاز خواهد شد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “عیدانه کارگرانی که کارمندی پرداخت می‌شود/ ۳ میلیون کارگر در کشور عیدی دریافت نمی‌کنند”

  1. کارگر کارمند میراث اصفهان گفت:

    ما ناظرین و بخشی از کارگران میراث اصفهان هنوز عیدی خود را در یافت نکرده ایم و این در حالی هست که تمام کارمندان و کارگران رسمی و پیمانی و جاری عیدی خود را گرفته اند و این بخاطر این موضوع است که نمیدونند عیدی مارا کارگری بدن یا کارمندی و این در حالی هست که نوع قرارداد ما کارگری هست و لفظ کارگر صراحتا در قرارداد تک برگی ما ذکر شده است.ببخشید که ایمیل خودم را نتونستم بدم. چون میفهمیدن کیم. این متن هم یه درد دل هست و میدونم هیچ فایده ای نداره و ما همون 503 راهم زورکی میگیریم.

  2. کارگر کارمند میراث اصفهان گفت:

    ای کاش بجای اینکه این همه نامه نگاری و پیغام و پسغام بدن یه نظارت درت و حسابی روی دستگاهای دولتی میکردن. من ناظر که مهندس این کارم با حقوق 850 میگن خیلی میگیری و اضافه کار 8 ماه را بهمون ندادن اونوقت یه کارمند حسابداری که بخدا خودم اون موقع که دانشجو بودم و توی اداره میرفتم میومدم آبدارچی بود و حالا شده کارمند حسابداری برای من شاخو شونه میکشه که با این حقوق بالا اضافه کار هم میخوان! واقعا که عجب اداره ای هست این میراث اصفهان. توی مملکتی که یه عده سوار ماشین 1.5 میلیلردی میشن حقوق یه مهندس 850 هزار خیلی زیاده ، حالا اگه جمع حقوق و مزایای همون کارمند حسابداری را بگیری میره روی 1.7 میلیون اگه همو کارمند این متن را میخونه حاضرم بیام و ای جمع حقوق و مزایای هر دو تامون را بگیریم ببینیم کدام بیشتره. تازه من ناظرم و حق نظارت هم نمیگیرم و مسئولیت کارم هم خیلی بیشتر از اونه. واین متن درد دل خیلی از مهندسین شاغل در دستگاهای دولتی هست و جالبه که تمامی این حق و حقوق در قرارداد ما ذکر شده!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.