سرویس: اقتصادی 14:43 - یکشنبه 29 اسفند 1395

کارمند کارگروه اشتغال شهرستان اصفهان:

مشاغل خانگی در شرق اصفهان به خوبی جوابگو بوده است

قاسمی گفت: طبق مصوبه کارگروه اشتغال شهرستان اصفهان، تمامی افراد شرق اصفهانی که در حوزه مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات به ما مراجعه می کنند در اولویت قرار می دهیم.

به گزارش اصفهان شرق، مهم ترین و محوری ترین موضوعی که در سال های اخیر مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قرار گرفته بحث اشتغال به ویژه در مناطق محروم است.

کارمند کار گروه اشتغال شهرستان اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق در تعریف مشاغل خانگی گفت: مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

مریم قاسمی ادامه داد: رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات است که انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارائه گردیده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکور در سایت تعاون کار و امور اجتماعی قسمت مشاغل خانگی قابل مشاهده است.

وی در رابطه با نحوه فعالیت در مشاغل خانگی تصریح کرد: فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به سه صورت امکان پذیر است؛ انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی یا همان متقاضی تحت پوشش، دوم انجام فعالیت مستقل اعم از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی یا متقاضی مستقل و سوم انجام فعالیت به صورت تعاونی، و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تأمین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ترجیحاً به صورت کسب و کار خوشه ای.

* حمایت از شاغلین خانگی

این مسئول بیان کرد: نرخ تسهیلات در این گروه ها متفاوت است؛ افرادی که مجوز مستقل داشته باشند تا سقف پنج میلیون تومان و افراد پشتیبان تا مبلغ 75 میلیون تومان هم دریافت کرده اند که به نوع و شرایط طرح بستگی داشته است، شناسایی این افراد و این که واقعاً استحقاق دریافت مجوز و تسهیلات را دارند یا خیر، با کارشناسی دستگاه مربوطه بسیج به عنوان دستگاه حمایتی بر عهده گرفته است.

کارمند کار گروه اشتغال شهرستان اصفهان با اشاره به حمایت از شاغلین خانگی اظهار کرد: متقاضیان مشاغل خانگی در صورت واجد شرایط بودن از انواع گوناگون حمایت ها نظیر حق بیمه مشاغل خانگی، تسهیلات و  بازار های محلی جهت عرضه محصولات خانگی و غیره به برخوردار خواهند شد.

قاسمی به شیوه های نظارتی بر مشاغل خانگی اشاره و تصریح کرد: نظارت در حوزه مشاغل خانگی به سه مرحله قبل از پرداخت، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات تقسیم بندی می شود.

* شرق اصفهان در اولویت مشاغل خانگی

وی بیان کرد: طبق مصوبه کارگروه اشتغال شهرستان اصفهان، تمامی افراد شرق اصفهانی که در حوزه مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات به ما مراجعه می کنند در اولویت قرار می دهیم، همچنین به دلیل مشکلات عدیده ایی که به خاطر خشکسالی در شرق اصفهان به وجود آمده است، به دستگاه های اجرایی اعلام شده است که تماماً مباحث مربوط به شرق اصفهان را در اولویت قرار دهند.

کارمند کار گروه اشتغال شهرستان اصفهان ادامه داد: از کاریابی هایی که به عنوان بازوان کاری ما هستند و در حوزه اشتغال همکاری می کنند خواسته شده، کسانی را که از شرق اصفهان به آن ها مراجعه می کند در به کار گماری و دریافت هزینه به صورت ویژه مد نظر قرار دهند.

قاسمی افزود: تشکیل کمیته ای برای نظارت طرح های مشاغل خانگی که متشکل از نماینده فرمانداری، نماینده تعاون کار و رفاه اجتماعی و نماینده دستگاه اجرایی نیاز است که قبل از واگذاری مجوز و بعد از دریافت تسهیلات این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به میزان مثبت بودن طرح های مشاغل خانگی گفت: طبق اعتبار سنجی هایی که به صورت رندم هر ساله انجام می شود بازدیدهایی انجام می شود تا مقدار مثبت بودن طرح های مشاغل خانگی بررسی شود که خوشبختانه در شرق اصفهان این موضوع، آمار خوبی داشته است.

* قالی بافی جزء مشاغل خانگی پر طرفدار در شرق اصفهان

کارمند کار گروه اشتغال شهرستان اصفهان تصریح کرد: مردم در شرق اصفهان طبق آمار ما به سمت مشاغل خانگی و کارآفرینی روی آورده اند که در این زمینه نیازمند حمایت جدی هستند،  قالی بافی جزء مشاغل خانگی پر طرفدار در شرق اصفهان است و بعد از آن خیاطی و کامپیوتر هم دیده می شود. در رشته های کشاورزی هم پرورش دام خانگی و بسته بندی ها به خوبی جواب می دهد.

قاسمی با اشاره به همکاری مثبت بسیج سازندگی در بحث مشاغل خانگی، گفت: ناحیه مقاومت بسیج امام علی(ع) در بحث اشتغال به خوبی وارد عمل شده است و پیگیری های خوبی انجام می دهد، تا زمانی که ارتباط و تعامل وجود داشته باشد کارها بهتر انجام خواهد شد.

وی افزود: افرادی که تسهیلات دریافت کرده اند و سال ها مشغول به فعالیت در عرصه خود بوده اند، به عنوان تثبیت اشتغال یا برای دریافت تسهیلات مجدد به بانک و یا به صندوق کارآفرین معرفی می شوند، در بعضی موارد افراد مستقل با بررسی می توانند به مرحله پشتیبان و یا حتی بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط ارتقا پیدا کنند، مشاغل خانگی کم کم به صنایع تبدیل شده که جای خوشحالی دارد.

* گسترش بازارچه های مشاغل خانگی هدف ماست

کارمند کار گروه اشتغال شهرستان اصفهان اظهار کرد: در صورتی که مجوزی برای دریافت تسهیلات خانگی گرفته شده و بازار هدف خوبی شناسایی کرده باشد، اقتصاد مقاومتی به خوبی عمل کرده است که نیازمند حمایت های بیشتری است. گسترش بازارچه های مشاغل خانگی هدف ماست، اگر بسیج بتواند با شهرداری ها تعاملی داشته باشد و در بحث بازارچه های مشاغل خانگی وارد شود می تواند مثمر ثمر واقع شود.

قاسمی ادامه داد: ایجاد یک بانک اطلاعاتی است که اهلیت و استحقاق افراد در آن مشخص شود از مواردی است که در این زمینه در شرق اصفهان وجود دارد و بسیج به نوان یک نهاد حمایتی می تواند وارد شود، مورد بعدی نداشتن بازار هدف در مشاغل خانگی شرق اصفهان است، محصول را تولید می کنند ولی نمی توانند تبلیغات و بازاریابی خوبی داشه باشند که این موضوع نیازمند آموزش است.

کارمند کار گروه اشتغال شهرستان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: باید همایش ها و دوره های آموزشی برگزار شود و سطح اطلاعات و آگاهی مردم بالا رود تا افراد به صورت کلی با مشاغل خانگی و رشته های آن آشنا شوند تا بتوان در این زمینه بهتر وارد عمل شد، مردم شرق اصفهان بسیار کاری و قانع هستند و فقط نیازمند آموزش، حمایت و بستر سازی اشتغال زایی هستند.

انتهای پیام/ پروانه شریفی

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.