اصفهان شرق

خطرناک‌ترین جانوران گزنده

کدخبر: 12853
1392/11/27 در ساعت 13:51

 عروس دریایی

 سم این آبزی ماهیچه‌ها را و کارکردهای حیاتی بدن را فلج می‌کند و درجریان‌های عصبی اختلال بوجود می‌آورد. نخستین تماس، فرد را در برابر واکنش آلرژیایی کشنده طی دومین تماس قرار می‌دهد. باید جای سوزش زخم را باآب شور شست. اگر سوختگی وسیع باشد باید به پزشک مراجعه کرد که برای پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

 عروس دریایی

ماهی زرغانه

این ماهی که در سواحل اروپا به وفور یافت می‌شود در زیر ماسه‌ها زندگی می‌کند. باله‌های این ماهی خاردارند و سم آنها بسیار دردناک، زود اثر و فلج کننده است و به تشکیل هماتوم می‌انجامد (هماتوم: تراوش و تجمع موضعی خون است که به زودی منعقد می‌شود) در بیماریهای قلبی ممکن است بحران‌های قلبی ایجاد کند. برای آرام کردن درد، باید بقیه خار را از محل گزیدگی بیرون آورد و زخم را با آب گرم و مواد ضد عفونی شستشو داد. توکسین‌های زهر را حرارت از بین می‌برد.

بیوه سیاه

بعضی از انواع این عنکبوت لکه های سرخ مشخصه گونه ان را ندارند ولی در بقیه گونه‌ها دیده می‌شود. پس ازگزیدگی مراجعه به پزشک ضرورت دارد زیرا سم آن اگر چه کشنده نیست اما تزریق کلسیم به فرد گزیده شده الزامی است. سم این عنکبوت دردهای منقبض کننده‌ای دربالا تنه و شکم ایجاد می‌کند و درروزهای بعد با کاهش شدید وزن و خستگی بسیار همراه است.

زنبور

سم آن می‌تواند مسموم کننده باشد همراه با خواب رفت دست و پا و احساس خفگی و ممکن است آلرژی‌هایی همراه با کهیر، ورم و مشکلات تنفسیی به بار بیاورد. برای گزیدگی در مورد افرادی که حساسیت ندارند، فقط ضد عفونی کردن کفایت می‌کند. اگر فرد گزیده شده از جمله افراد آلرژیک باشد، او را با سر در پایین و پاها رو به هوا بخوابانید تا پزشک برسد.

Zanboor-Asalزنبور

افعی

این مار از گرما گریزان است. بنابراین بیشتر در صبح و شب نمایان می‌شود. سم آن التهاب، ورم، نکروز(مرگ موضعی نسج)، افزایش بزاق دهان و اختلال در انعقاد خون پدید  می‌آورد. تا رسیدن پزشک باید بیمار را بی‌حرکت نگهداشت و به او آشامیدنی زیاد نوشاند.

مار کبری 1

عقرب

عقرب روزها زیر سنگها پنهان می‌شود و شبها برای شکار بیرون می‌آید. عقرب در رنگ‌های زرد  و سیاه وجود دارد. زهرش بسیار دردناک است. همراه با تب و اختلال‌هایی در آهنگ ضربان قلب، اما این سم معمولا بزرگسالان را نمی‌کشد. معمولا پس از عفونت‌زدایی از زخم یک آرامبخش ساده کفایت می‌کند. واکنش سم در بدن به ندرت جدی و وخیم می‌شود. اما اگر کودکی را بگزد باید به پزشک مراجعه کرد.

SCORPION

مجله دانستنیها –مترجم :چکاوک – بهمن سال ۱۳۷۳

بزرگترین پروانه جهان

پروانه هااز خانواده بزرگ حشرات هستند و انواع متعدد دارند. اما از میان  آنها نوعی پروانه که حشره‌شناسان‌‌ آن را « اتاکوس اطلس » نامیده‌اند. بزرگترین جثه را دارد. بطوری‌که وقتی بال می‌گشاید، پهنای جثه‌اش از یک سر تا سر دیگر بالها به ۲۵تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد. و این رکورد نه فقط در میان پروانه‌ها بلکه در عالم حشرات بی‌همتاست.

 اتاکوس اطلس پروانه

پروانه اطلس اغلب در نواحی گرمسیرو بویژه در جنگلهای انبوه استوایی زندگی می‌کند ‌و بزرگترین نمونه‌های آن درمنطقه آمازون (امریکای جنوبی) و جنگلهای اسیای جنوب شرقی شناسایی شده است. لاروهای این حشره یعنی نوزادانی کرم مانند که پس از دگردیسی به پروانه مبدل می‌شوند نیز در میان لاروهای انواع حشرات رکورد دار درشتی جثه را در اختیار دارند و بعلاوه در سراسر مدت رشد که ماهها به طول می‌انجامد. تنها کاری که انجام می‌دهند خوردن و انباشتن شکم است. و چون از برگ درختان تغذیه می‌کنند چنانچه تعدادشان زیاد باشد. در منطقه‌ی از جنگل درختان را از برگ عاری می‌کنند درعوض وقتی که این کرمها بصورت پروانه در می‌آیند عملا از هرگونه تغذیه بی‌نیاز می‌شوند و انرژی اندوخته شده در بدن انها منحصرا صرف پرواز و جستجوی جفت می‌شود. زیرا در این مرحله از زندگی وظیفه‌ای به جز تولید مثل و بقای نسل ندارند. بهمین جهت عمر انواع پروانه‌ها و از جمله پروانه اطلس بسیار کوتاه است و در اوج زیبایی و کمال به آخر می‌رسد.

مجله دانستنیها – بهمن سال ۱۳۷۳