سرویس: اخبار شهرستان 00:07 - دوشنبه 23 اسفند 1395

همه چیز در رابطه با یار سرمه کشیده گاوخونی؛

کوه سیاه، سرمایه ارزشمند در دل کویر ورزنه/ الویت برداشت از معادن شرق اصفهان با چه کسی است؟

بخشدار بن رود در رابطه با برداشت از کوه سیاه ورزنه گفت: این موضوع در دست پیگیری است تا بتوان تصمیم مناسب اتخاذ کرد.

به گزارش اصفهان شرق، تالاب بین المللی گاوخونی جزئی مناطق نمونه بین المللی گردشگری استان اصفهان محسوب می شود که اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از سرمایه های ارزشمند که در دل گاوخونی سال هاست، چشم به رویدادهای این تالاب دوخته است، کوهی سیاه در دامان طبیعت تالاب است و از خوشی و ناخوشی های تالاب سینه ای پر دارد.

این کوه به خاطر ترکیب شیمیایی خاصی که داراست سرشار از آهن و منیزیوم بوده و به همین دلیل سیاه است و وخروج و محبوس شدن گازهای گدازه از قبیل گوگرد و بخار آب منظره متخلخلی بوجود آورده که همان پوکه معدنی یا سنگ پا نام برده خواهد شد.

به دلیل نقطه ذوب بالای برخی سنگ های این کوه، می توان گفت، ترکیب آن با بعضی مواد اولیه در صنعت می توان به تولید نوعی پشم سنگ در عایق سازی ساختمان دست زد و همین امر باعث شده است که برخی افراد، به طرف برداشت از این کوه حرکت کنند.

*توسعه پایدار به قیمت از دست دادن سرمایه چند هزار ساله

رضا خلیلی ورزنه با اشاره به برداشت از این کوه توسط برخی افراد که دارای مجوز برداشت نیز هستند، گفت: در اردیبهشت سال 1387 مجوز بهره برداری از این کوه صادر شد که طی اعتراضات مردمی و با کمک بخشداری و شورای اسلامی شهر و همچنین حمایت ارگان های مختلف در محل شهرداری ورزنه با حضور نماینده بهره بردار و شورا صورتجلسه ای تنظیم و مقرر شد طی شرایط خاص که با حضور محیط زیست و منابع طبیعی معلوم می گردد برداشت از داخل دهانه کوه به مقدار محدود و مشخص صورت گیرد، مشروط به اینکه  کارخانه فراوری آن که در شهر ورزنه احداث شود.

عضو فعال دوست داران طبیعت و محیط زیست اظهار کرد: مسئله دیگر اینکه کوه سیاه جزئی از اکوسیستم تالاب محسوب می شود و حتی محیط زیست با عبور جاده از آن و شقه و جدا کردن کوه از تالاب، مدتها پروژه جاده را تعطیل کرده بود.

وی افزود: کسی مخالف چرخ صنعت نیست چون بخشی از اقتصاد کشور را تامین می کند و در صورتجلسه هم با کار کارشناسی بین بخش های محیط زیست و صنعت و منابع طبیعی همه موافقند و باید مطابق با توسعه پایدار به هر دو مسئله نگریست ببینیم در قبال چیزی که از دست می دهیم چقدر در اشتغال و معیشت جامعه بومی و محلی تاثیر گذار است.

*اولویت واگذاری معادن شرق اصفهان را به افراد بومی بدهید

استاندار اصفهان نیز در سفر خود به شرق اصفهان در تیرماه 1394 در رابطه با معادن گفته بود: بخش عمده ای از اعتبارات دستگاه های مرتبط با اشتغال برای مردم شرق در نظر گرفته شده و به مسوولان و در رابطه با معادن نیز به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده ام که در واگذاری ها اولویت با افراد بومی باشد.

لینک خبر

*پیگری در خصوص مسائل مرتبط با کوه سیاه ادامه دارد

بخشدار بخش بن رود نیز گفت: تاکید استاندار اصفهان بر استفاده معادن توسط افراد بومی بوده و بهره برداری و عدم اشتغال زایی برای مردم بومی، مغایر با صحبت استاندار در این رابطه است که باید رسیدگی شود.

احمد صادقی اظهار کرد: با توجه به نبود اشتغال مناسب در شرق اصفهان، باید بتوان به صورت مشارکت مردمی و احداث کارخانه در مناطق شرقی، در بهبود بیکاری گام برداشت و قطعا این مهم، مورد توجه همه مسئولان است.

وی در خصوص موضوع برداشت از کوه سیاه ورزنه و در دست داشتن مجوز لازم توسط بهره بردار از صنعت و معدن خاطرنشان کرد: این موضوع در دست پیگیری است تا بتوان تصمیم مناسب اتخاذ کرد.

*طبیعت را باید محافظت کرد

فعال محیط زیست در رابطه با اهمیت کوه سیاه ورزنه گفت: بر فراز تک کوه سیاه می توانیم چشم انداز تالاب را نظاره گر باشیم و درصورت حذف آن چنین تضاد زیبایی را از دست خواهیم داد و در این خصوص باید در حفظ این سرمایه ارزشمند کوشید.

حیدرعلی حیدری با اشاره به حرکت مردم و تشکیل زنجیره انسانی در اطراف کوه سیاه و تالاب، اذعان کرد: در آینده شاهد ورود خیل عظیم گردشگران خارجی به ورزنه هستیم و مسلما برداشت بی رویه از کوه سیاه می تواند به چشم انداز تالاب بین المللی گاوخونی آسیب جدی وارد کند.

وی با اشاره به مسائلی در برداشت سنگ از کوه سیاه، خاطرنشان کرد: کسی مخالف اشتغال نیست ولی باید همه موارد در نظر گرفته شود زیرا هزاران سال به طول کشیده است که طبیعتی بکر نظیر کوه سیاه به وجود آید و همه باید در حفظ آن کوشا باشند.

پیگیری ادامه دارد…

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.