سرویس: اجتماعی 16:02 - یکشنبه 22 اسفند 1395

معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت:

چای داغ، سرطان مری را افزایش می دهد/فوت سالانه 335 هزار نفر به علت سرطان مری در جهان

معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از چای داغ، سرطان مری را افزایش می دهد.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر رضا ملک زاده در همایش علمی سرطان مری با بیان اینکه سرطان مری از جمله بیماری های شایع در کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد: هر ساله ۳۳۵هزار نفر به خاطر ابتلا به سرطان مری در جهان جان خود را از دست می دهند که ۹۰درصد از این میزان سهم کشورهای در حال توسعه است.
وی با اشاره بر اینکه این نوع از سرطان بیشتر در میان مردان دیده می شود، خاطرنشان کرد: تنها در ایران و چین ، زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
ملک زاده همچنین افزایش سرطان روده بزرگ و کم شدن آمار کلی سرطان مری نسبت به دهه های قبل را نشان از تغییر سبک زندگی دانست و گفت: در آمریکا از سال ۱۹۳۰ به بعد سرطان بدون هیچ برنامه ریزی کاهش پیدا کرد که بعدها با تحقیقات انجام شده متوجه شدند استفاده از یخچال، باعث آن بوده است.
ملک‌زاده اظهار کرد: شیوع بیماری سرطان مری در ایران به‌ویژه در شمال شرق ایران در 30 سال گذشته کاهش یافته است.
وی افزود: علت کاهش بیماری سرطان مری بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه در روستاها بوده است.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه علت 35 درصد سرطان‌ها چاقی است، ادامه داد: 70 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند که باید رعایت لازم را در خصوص سلامتی داشته باشند.
ملک‌زاده با اشاره به 10 عامل اساسی در بروز سرطان مری که باید از کودکی از آن دوری کرد، یادآور شد: مصرف چای داغ، تریاک، قلیان و دخانیات، عدم مصرف سبزیجات و میوه‌جات کافی، مصرف آب آشامیدنی ناسالم، عدم تحرک کافی و چاقی مفرط و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عوامل خطر بروز سرطان مری هستند.
وی با اشاره به اینکه چای با گرمای بیش از ۷۰ درجه می تواند بافت مری را با مشکلات فراوان رو به رو کند، گفت: مردم با تغییر رژیم غذایی خود و نخوردن نوشیدنی های داغ می توانند در جلوگیری از ایجاد این بیماری نقش موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: 50 درصد سرطان‌هایی که تشخیص به‌موقع داده شود با روش‌های ترکیبی قابل درمان است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.