سرویس: غیر تولیدی 09:24 - جمعه 20 اسفند 1395

انتقال پساب برای آبیاری بیابان های شرق اصفهان آغاز شد

طرح انتقال پساب تصفیه خانه شمال اصفهان بمنظور آبیاری نهال های شرق اصفهان روز پنجشنبه به بهره برداری رسید

به گزارش اصفهان شرق، در قالب این طرح مشتمل بر احداث کانال به طول 48 کیلومتر و ایجاد شبکه آبیاری، قرار است 200 لیتر بر ثانیه پساب از تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان به دشت سجزی بمنظور آبیاری نهال های تاغ و قره داغ در طرح بیابانزدایی شرق اصفهان انتقال یابد.
میزان اعتبار انجام این طرح 330 میلیون تومان اعلام شده است.
طرح بیابانزدایی 10 هزار هکتاری شرق اصفهان شامل فعالیت هایی نظیر نهالکاری، آبیاری و حفاظت، آبان سال گذشته در منطقه سجزی اصفهان آغاز شد.
این طرح با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، بسیج سازندگی سپاه صاحب الزمان(ع) و اداره کل محیط زیست استان اصفهان و سازمان های مردم نهاد اجرا می شود.
این طرح قرار است تا پایان سال 96 منطقه وسیعی از شرق اصفهان را پوشش دهد و از فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار جلوگیری کند.
پیش از این از تانکر برای آبیاری این منطقه استفاده می شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این باره گفت: 10 هزار هکتار از دشت سجزی باید نهالکاری شود و در حال حاضر برای پنج هزار هکتار آن برنامه ریزی شده است که با انتقال پساب به دشت سجزی، نهالکاری در پنج هزار هکتار دیگر نیز در سال های 96 و 97 محقق خواهد شد.
محمدحسین شاملی با اشاره به اینکه از 90 کوره گچ در شرق اصفهان تاکنون 38 کوره بمنظور کاهش ریزگردها، تعطیل شده است، افزود: امیدواریم روند تعطیلی کوره ها و معادن گچ در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان، استمرار داشته باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: بیابانزایی در شرق اصفهان سالانه بیش از 35 میلیارد تومان به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این خطه خسارت وارد می کند.
به گفته وی، عمده خسارات به پایگاه های نظامی اطراف، زمین های کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرهای اطراف دشت سجزی وارد می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز گفت: یک میلیون و 90هکتار کانوان بحرانی انتشار ریزگردها در استان وجود دارد که در بیش از 300 هزار هکتار آن در 40 سال گذشته، بیابانزدایی و کاشت نهال صورت گرفته است.
عبدالرضا مهاجر ادامه داد: احیا و توسعه منابع طبیعی از عهده یک یا چند اداره خارج است و برای حفظ منابع طبیعی باید تمام اقشار جامعه مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: این اداره کل به حمایت و کمک همه سازمان های مردم نهاد دوستدار طبیعت و محیط زیست نیاز دارد تا بتوان شاهد پیشتازی استان در امر حفظ منابع طبیعی بود.
همچنین مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان بعنوان یکی از مجریان این طرح نیز در این مراسم از اجرای یکهزار و 770 طرح اقتصاد مقاومتی با تسهیلات و 500 طرح بدون تسهیلات در شهرستان های استان در سالجاری خبر داد.
سرهنگ دوم پاسدار ‘ احسان الله رضا پور’، میزان اعتبار طرح های دارای تسهیلات بانکی را 36 میلیارد تومان اعلام کرد.
وی بخش هایی نظیر بیابانزدایی، تولیدی و کشاورزی با محوریت محرومیت زدایی را از اهداف اصلی اجرای این طرح ها بیان کرد.
دشت سجزی در 20 کیلومتری اصفهان و منطقه نایین تا انارک در 180 کیلومتری شرق این شهرستان از جمله کانون های ریزگردها در استان اصفهان به شمار می رود.
در صورت بی توجهی به مقابله با ریزگردهای شرق اصفهان، سلامت ساکنان فلات مرکزی ایران تا پایتخت تهدید خواهد شد.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.