سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 18:06 - پنجشنبه 19 اسفند 1395

هشدار جدی به بانوان؛

دزد خاموش بینایی در خانه تکانی‌های نوروزی/ مراقب شوینده‌های مرگبار باشید

با رعایت نکاتی که در مطلب زیر گردآوری شده است می توانید با کمترین خطر به خانه تکانی پرداخته و در کمال سلامت به استقبال سال نو بروید.

به گزارش اصفهان شرق، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مراکز درمانی و بیمارستان ها شاهد مراجعه افراد به ویژه خانم هایی است که در حین خانه تکانی و نظافت دچار آسیب های جسمی شده اند. یکی از این آسیب‌ها که بسیار جدی است مشکلات چشمی شامل ضربه، کبودی، سوختگی، عفونت، پارگی قرنیه و خونریزی ازچشم است.

در حین خانه تکانی و برای حفظ سلامت بدن به ویژه چشم‌ها اقدامات زیر را انجام دهید:
در گام اول همیشه موارد احتیاطی را رعایت کنید، تا حد امکان از شوینده‌ها و پاک کننده‌های اسیدی به ویژه در محیط های بسته استفاده نکنید زیرا باعث آلودگی محیط و انتشار گازهای سمی می شود که می تواند چشم‌ها را به شدت تحریک و ملتهب کند.
پاشیده شدن مواد پاک کننده اسیدی یا قلیایی به چشم نیز می تواند باعث سوختگی شدید چشم شود که باید سریعاٌ چشم با آب سرد شسته شود و فرد به مراکز درمانی مراجعه کند، حتی اگر به طور موقت احساس سوزش و سوختگی در چشم برطرف شده باشد، بعد از مدت زمانی در صورت آسیب مجدداً چشم تحریک می شود که اگر محلول شوینده وارد چشم شد، باید سریع آن را با آب شست و به پزشک مراجعه کرد.
افتادن اشیاء بر روی چشم یا برخورد اجسام نوک تیز مانند لبه پنجره یا درب کمد و کشو با چشم نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث آسیب به چشم می شود و حتی امکان خراش یا پارگی قرنیه در این موارد وجود دارد که در صورت این اتفاق سریعاً فرد باید به مراکز درمانی مراجعه کند.
برخورد اشیاء آلوده، قرارگرفتن در معرض گرد و خاک و دوده، تماس دست آلوده با چشم یا پاشیده شدن مایعات آلوده به چشم نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث سرایت آلودگی به چشم و بروز مشکلاتی مانند تحریک، عفونت و التهاب چشم می شود.
باغبانی، چیدن گل و گیاه ها و هرس کردن درختها نیز می تواند در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی باعث فرو رفتن شاخه ها در چشم یا عفونت چشمی به علت خاک و آلودگی های محیطی شود.
داشتن حساسیت و آلرژی به انواع شوینده‌ها، رنگ دیوارها، کفپوش خانه و هر نوع وسیله دیگر نیز می تواند باعث تحریک چشم و بروز التهاب، ریزش اشک، خارش و حتی تورم چشم ها شود.
کارشناسان برای جلوگیری از مشکلات فوق توصیه می کنند افراد به هنگام خانه تکانی حتماً از دستکش، ماسک و حتی عینک ایمنی استفاده کنند، هرگز دستان کثیف خود را به چشم‌ها نزنند، هنگام خانه تکانی درها و پنجره ها را باز کنند و در محیط باز خانه تکانی انجام دهند تا چشمان آنها کمتر در معرض التهاب و حساسیت قرار گیرد، شست و شوی منظم چشم با شوینده‌های مناسب و آب سرد بعد از اتمام خانه تکانی می تواند آلودگی‌ها را از روی مژه‌ها و قشر خارجی چشم پاک کند.
هنگام بلند کردن اشیاء دقت در شیوه حمل و نقل و بررسی زاویه و جهت بازشدن لولاها نیز می تواند خطر برخورد شیء نوک تیز با چشم را کم کند.
در صورت بروز هرگونه اتفاق حفظ خونسردی، شست و شوی چشم با آب فراوان در صورت امکان و مراجعه سریع به مراکز درمانی اهمیت بسیار دارد.
با رعایت این نکات می توانید با کمترین خطر به خانه تکانی پرداخته و در کمال سلامت به استقبال سال نو بروید.
مسمومیت تنفسی با شوینده‌ها نیز یکی از شایع‌ترین خطرات خانه‌تکانی است. خصوصا زمانی که شست‌وشو در محیط‌های بسته مانند حمام و سرویس‌های بهداشتی انجام شود و افراد جوهرنمک و وایتکس را با هم ترکیب می‌کنند. شوینده‌های شیمیایی و اسیدی پاک‌کننده، جرم‌گیرها و سفیدکننده‌ها می‌توانند باعث خفگی، آسیب دیدن چشم‌ها و پوست شوند.
شست‌وشو در فضای باز، استفاده از ماسک، پوشیدن دستکش و خودداری از تماس این مواد به چشم‌ها هنگام استفاده از شوینده‌ها ضروری است، ترکیب جوهرنمک، وایتکس و استفاده آن با آب گرم نیز بسیار خطرناک است که سرعت انتشار ذرات مسموم در هوا را افزایشمی‌دهد.
وجود هواکش، بازکردن پنجره‌ها و قرار گرفتن مداوم در معرض هوای آزاد نیز از مهمترین مواردی است که باید رعایت شود، در صورت مسمومیت، بهترین اقدام قرار گرفتن در معرض هوای تازه است و نوشیدن شیر نیز در این مواقع توصیه می‌شود.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.