سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:37 - پنجشنبه 19 اسفند 1395

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز ایران:

کم‌توجهی به بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه/دولت هنوز خود را ارباب کشاورزان می‌داند

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز ایران با انتقاد از اینکه در برنامه ششم توسعه بخش کشاورزی به خوبی دیده نشده است، گفت: متاسفانه تصدی گری دولت دست از سر کشاورزان بر نمی دارد و هنوز دولت خود را ارباب کشاورزان می داند.

به گزارش اصفهان شرق، عنایت اله بیابانی در سیزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: توسعه بخش کشاورزی در شرایط کنونی که کمبود آب تمدن ما را تهدید می کند جایز نیست.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی بیست سال از دنیا عقب مانده و باید در این رابطه تجدید نظر شود، تصریح کرد: متاسفانه تصدی گری دولت دست از سر کشاورزان بر نمی دارد و هنوز دولت خود را ارباب کشاورزان می داند و با اجرای بعضی از طرح آسیب های زیادی به کشاورزان وارد می شود.
قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز ایران با انتقاد از اینکه در برنامه ششم توسعه بخش کشاورزی به خوبی دیده نشده است، افزود: حفاظت از محیط تولیدی بر عهده دولت بوده و نقش کشاورزان شرق اصفهان در تولیدات کشاورزی آینده کشور چه میزان خواهد بود؟
بیابانی عدم مدیریت صحیح در بخش کشاورزی را یکی از بزرگترین مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: با مدیریت درست می توان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را افزایش داده و دولت موظف است طبق دستور العمل مقام معظم رهبری سیاست اداره مردم را به خود آنها واگذار نموده و تنها نظاره گر و حامی آنها باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: با رعایت این اصول و مطالبه گری منطقی و تفکر جدید در بخش کشاورزی بتوان با کشاورزان دنیا رقابت کرد.
فرار سرمایه بزرگ ترین چالش بخش کشاورزی است
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: یکی از چالش های اصلی بخش کشاورزی فرار سرمایه از این بخش بوده که بحران مدیریت آب نیز بر این امر دامن زده است.
امین اله معصومی با بیان اینکه در شرایط کنونی برای برون رفت از این مشکلات راهی به جز کاهش هزینه تولیدات کشاورزی و ارتقا کیفیت خروجی این بخش نیست، افزود: این امر فقط از طریق همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی، بخش اجرا و دانشگاه ها امکان پذیر است.
معصومی تصریح کرد: این همکاری سه جانبه موجب بالا رفتن سوددهی بخش کشاورزی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیر طرح ملی کشت گندم با روش آبیاری قطره ای نیز با تشریح این طرح، گفت: طرح نظام نوین کاشت و بهره وری تولید گندم آبی در کشور از پاییز سال زراعی 96-95 تا انتهای سال 1401 به مدت 6 سال در ایران اجرا خواهد شد.
حمیدرضا عشقی زاده کاهش آب آبیاری مصرفی، افزایش عملکرد دانه و کاه، افزایش بهره وری مصرف کود شیمیایی و کاهش عملیات خاک ورزی را از اهداف این طرح عنوان کرد.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف غیرمستقیم گندم در کشورمان 220 کیلو گرم است، افزود: متاسفانه نقش استان اصفهان در تولید گندم به دلیل کمبود آب و دلایل دیگر کمرنگ شده که اجرای این طرح با کاهش آب مصرفی به میزان 50 درصد می تواند حضور استان را در تولید گندم پررنگ تر کند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با تشریح فعالیت های ثمربخش اتاق بازرگانی اصفهان در دو سال اخیر، گفت: در سالی که گذشت بیش از 32 درصد سهم شرکت نمایشگاه ها توسط اتاق بازرگانی خریداری شده و امیدواریم تا اوایل سال آینده این سهم به بالای 50 درصد افزایش برسد.
عبدالوهاب سهل آبادی افزود: زمینی به متراژه 17 هزار متر نیز به منظور ایجاد یک بیزینس سنتر برای فعالان اقتصادی استان همچنین زمینی 1000 متری برای استقرار و فعالیت تشکل های اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان خریداری شده است.
وی با بیان اینکه در شورای گفتگو از دو سال پیش تاکنون اصفهان، نخستین استانی بوده که با حضور استاندار و مدیران کل وقت برای پیگیری مسایل اقتصادی استان 12 جلسه تشکیل داده است، تصریح کرد: جلسات کمیته حمایت قضایی استان نیز به ریاست رییس دادگستری و دبیری اتاق اصفهان هر 45 روز تشکیل می شود.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: تاکنون به عنوان نماینده بخش خصوصی و صنعت و معدن کشور برای دفاع از حق اعضای اتاق بازرگانی اصفهان از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده ام.
سهل آبادی با تشکر از فعالیت های کمیسیون کشاورزی به خصوص پیگیری های ثمر بخش کمیته آب، گفت: در بخش توسعه صادرات استان و جرایم مالیاتی فعالان اقتصادی استان نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.
گفتمان بحث زاینده رود را به گوش تمامی مسئولین رسانده ایم
مسئول کمیته آب این کمیسیون و هیات اجرایی ستاد نجات زاینده رود نیز، گفت: خوشبختانه کمیته آب بسیاری از خبرگان حوزه آب را گرد هم آورده و در مدت دو سال فضایی ایجاد شد تا تمام متخصصین حوزه آب، دیدگاه های خود را در رابطه با احیای زاینده رود بیان کنند.
رسول رنجبران با بیان اینکه کمیته آب، چهار مصوبه را به مصوبات9 ماده ای شورای عالی آب افزوده، تصریح کرد: نتیجه فعالیت ما استخراج دلایل کم آبی و بی آبی زاینده رود به همراه راهکارهای اجرایی و عملی برای برون رفت از این بحران است.
وی مساله امروز را پیگیری عدم اجرای این راهکارها توسط مسوولین استانی و کشوری بیان کرد.
مسئول کمیته آب با انتقاد از بی تفاوتی بسیاری از مسئولان استانی و کشوری به ادامه حیات و بقا زاینده رود که حیات یک تمدن به آن وابسته است، گفت: لازم است در سطح بین المللی به این موضوع پرداخته شود.
رنجبران با تاکید بر اینکه مساله زاینده رود حل شدنی و تنها 20 درصد آن به دلیل کمبود بارش است، تصریح کرد: ما میراث دار آیندگان بوده و باید پاسخگوی آنها باشیم.
وی با تقدیر از تلاش های آیت ا… مظاهری برای پیگیری حیات زاینده رود توسط مسئولین کشوری گفت: این کمیته گفتمان بحث زاینده رود را به گوش تمامی مسوولین رسانده است.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست  اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با تقدیر از هیات رییسه این کمیسیون و بالاخص هیات رییسه کمیته آب، گفت: ستاد نجات زاینده رود تمام گلایه های خود را به گوش وزارت نیرو رسانده و امروز لازم است همگی با ایجاد کارگروه ملی ستاد نجات زاینده رود و با الگو برداری از دریاچه ارومیه بر بحران زاینده رود غلبه کنیم.
حمیدرضا قلمکاری در ادامه اظهار داشت: ستاد نجات زاینده رود به دور از هرگونه تعصب قومی منطقه ای بحث زاینده رود را در قالب یک کارگروه ملی  دنبال خواهد کرد.
با مشارکت بخش خصوصی از بیابان زدایی بهره برداری اقتصادی شود
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی 540 هزار اصله نهال در مناطق مختلف استان به ویژه در کانون های فرسایش باد کاشته و در میان مردم نیز توزیع شد، ابراز امیدواری کرد این نشست، آغاز فعالیت های مشترک اتاق بازرگانی و منابع طبیعی باشد.
محمد حسین شاملی افزود: وظیفه منابع طبیعی با سبقه 110 ساله در مرحله اول تثبیت مالکیت دولت و در مرحله بعدی تفکیک اراضی از مستثنیات مردم است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: از سال 1341 که بحث ملی شدن اراضی به تصویب دولت وقت رسید تاکنون از 10 میلیون و 700 هزار هکتار از پهنه استان، 9.5 میلیون هکتار از این اراضی نقشه برداری و سند آن به نام دولت ثبت شده است که مالکیت وزارت  راه و شهر سازی از این پهنه، 300 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه تثبیت مالکیت دولت بستر توسعه استان را فراهم کرد، گفت: در طول یکسال گذشته این اداره کل درخواست 30 واحد نیروگاه خورشیدی داشته، حدود 840 معدن نیز در اختیار فعالان این بخش قرار گرفته است.
شاملی افزود: وسعت مراتع استان 6 میلیون و 300 هزار هکتار است که اگر با وضعیت شکننده ای که بر اکو سیستم استان حاکم است، از این مراتع به درستی نگهداری نشود به کانون های بحران فرسایش باد تبدیل خواهند شد.
وی تصریح کرد: در این مراتع 300 گونه گیاه دارویی از قبیل کتیرا، آویشن کوهی و شیرازی و… با سطحی معادل 840 هزار هکتار وجود دارد که در سال جاری 22 میلیارد تومان ارزش این گیاهان بوده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اظهار تاسف از اینکه با وجودی که 20 درصد عرصه ها در کشورمان بیابانی است، استان اصفهان حدود 3 میلیون و 200 هزار هکتار عرصه بیابانی دارد، افزود: 30 درصد استان بیابان بوده و 16 کانون فرسایش بادی در آن شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: عملیات بیابان زدایی دراستان از سال 1349 آغاز شده و تاکنون بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار در ارتباط با بیابان زدایی فعالیت شده است.
شاملی ابراز امیدواری کرد تا این اداره کل با مشارکت بخش خصوصی بتواند از بیابان زدایی بهره برداری اقتصادی نماید.
وی با اشاره به اینکه آینده توسعه پایدار منوط به حفظ منابع طبیعی کشور است، گفت: این اداره کل آماده امضا تفاهم نامه همکاری با اتاق بازرگانی و انجام فعالیت های مشترک در خصوص مسایل فنی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه حفاظت منابع طبیعی، حفظ گونه ها وغلبه بر مشکلات زیست محیطی قرن 21 است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.