سرویس: اجتماعی 14:00 - چهارشنبه 18 اسفند 1395

مدیر دفتر تبیان اصفهان مطرح کرد؛

اصفهان در جایگاه دوم جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی تبیان قرار دارد/ آموزش در دنیا پژوهش محور است

سید علی حکمت منش گفت: جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی با هدف تربیت دانش آموزان پژوهش محور از سال ۹۳ آغاز به کار کرده و تا به امروز در محورهای هوافضا، سازه های ماکارانی و رباتیک فعالیت دارد.

به گزارش اصفهان شرق، سیدعلی حکمت‌منش مدیر دفتر موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این موسسه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی کشور است که در سال 81 با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تبلیغات اسلامی نیازمند استفاده از روشهای نوین است، آغاز به کار کرد و وظایف ذاتی مختلفی برآن تبیین شد.

وی با بیان اینکه محور فعالیت‌های این موسسه سایت تبیان است افزود: یکی از محورهای فعالیت سایت، تولید محصولات نرم افزاری، اپلیکیشن‌های موبایلی و ایجاد دیتاسنتر قدرتمند فرهنگی و استاندارد است که این امر نیازمند مصرف هزینه های زیادی است اما در این موسسه با کمترین هزینه و امکانات این امکان محقق شده است.

حکمت‌منش در تشریح فعالیت‌های سایت تبیان اشاره کرد: تبیان از بخش مشاوره، کتابخانه دیجیتال، آموزش حوزوی، شبکه های اختصاصی کودک و نوجوان و آموزش قرآن کریم برخوردار است که در بخش‌های مختلف به سیستم آموزش از راه دور(LMS) مجهز است.

وی با بیان اینکه از ضعف‌های سیستم آموزشی در کشور شیوه کلاس و کتاب محور است افزود: در سراسر دنیا آموزش ها به صورت پژوهش محور ارائه می شود، براین اساس بخش آموزشی تبیان برآن شد تا با برگزاری فعالیت‌های مختلفی از جمله جشنواره پروژه های دانش آموزی، کار پژوهشی را در میان دانش‌آموزان نهادینه کند.

رئیس موسسه تبیان اصفهان ضمن اشاره به بخش مشاوره اینترنتی و دبیرهای راهنمای تبیان برای کمک به دانش‌آموزان در جهت انجام پروژه‌ها عنوان کرد: بعد از هر کار پژوهشی، خروجی آن توسط موسسه تبیان در جشنواره 2 روزه ارائه می شود که از سه بخش سمینارهای علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات دانش آموزی برخوردار است.

وی افزود: تا سال 93 این جشنواره به صورت کشوری در تهران برگزار می‌شد و دانش آموزان به طور متمرکز با حضور در تهران خروجی پروژه ها را ارائه می کردند.

حکمت‌منش ادامه داد: باتوجه به اینکه تعداد دانش آموزان درخواست کننده در اصفهان بالا بود و هرساله مشکلات زیادی  را به خاطر بعد مسافت برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد می‌کرد، از سال 93 این جشنواره برای اولین بار در اصفهان به صورت استانی برگزار شد و تا به امروز هرساله این روند ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه در رابطه با برگزاری سومین دوره جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی در اصفهان خاطرنشان کرد: این جشنواره در 19 و 20 اسفندماه سال جاری در دانشکده فنی مهندسی مهاجر اصفهان برگزار و برگزیدگان آن به مسابقات تهران راه پیدا می‌کنند.

رئیس موسسه تبیان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته 20 تیم برگزیده و 20 تیم دعوت شده به جشنواره کشوری راه یافتند اذعان کرد: امسال این تعداد به 25 تیم برگزیده و 25 تیم دعوت شده افزایش یافته است که تعداد 50 تیم در جشنواره کشوری که در اردیبهشت 96 برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

وی در رابطه با تعداد شرکت کنندگان جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی عنوان کرد: در این جشنواره سال گذشته تعداد 300 نفر شرکت‌ کننده و 150 تیم حضور داشتند که این آمار در سال جاری به 163 تیم و تعداد 400 نفر افزایش یافته است.

حکمت‌منش پیرامون چرایی عدم ثبت نام افراد بیشتر برای شرکت در این جشنواره یادآور شد: محدودیت فضایی برای ایجاد غرفه‌ها، کلاس‌ها و مسابقات در اصفهان موجب شد که ظرفیت این جشنواره به این تعداد محدود شود که این امر برنامه های ما را به دانشگاه مهاجر محدود کرده است.

وی با بیان اینکه تمام پروژه های دانش آموزان به صورت محتوایی یا گزارشی روی سایت تبیان منتشر می‌شود افزود: بسیاری از پروژه ها به صورت اختراعی است که برخی از این پروژه‌ها در آستانه جشنواره با بازدید افراد مختلف بعضا به تجاری‌سازی می‌رسد.

رئیس موسسه تبیان اصفهان در ادامه تاکید کرد: بازدید از آثار ارائه شده در این جشنواره برای عموم دانش آموزان، خانواده ها و مردم اصفهان رایگان و آزاد است و همگان می‌توانند از پروژه‌های علمی و حرفه‌ای دانش‌آموزان این شهر بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این موضوع که تعداد پروژه های ارائه شده برابر با تیم های ارائه شده است افزود: از مجموع 163 تیم، 50 تیم در بخش سمینار، 42 تیم در بخش غرفه و 79 تیم در مسابقات شرکت کرده‌اند که این تیم‌ها از 2 تا 5 نفر تعریف شده است.

حکمت‌منش با تاکید بر این مهم که هدف برپایی این جشنواره استفاده مدارس کم برخوردار از امکانات جشنواره بوده بیان کرد: برای تحقق این مهم، جشنواره پژوهش‌های دانش آموزی با ارائه تخفیف  درصدی برای مدارس دولتی آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره در 3 رشته هوافضا، سازه های ماکارانی و رباتیک فعالیت دارد ابراز کرد: در رشته هوافضا گرایش‌های موشک آبی و گلایدر در رشته سازه‌های ماکارانی گرایش سازه‌های فشاری، هدفمند و راندمانی و در رشته رباتیک گرایش‌های آتش نشان، مسیریاب، جنگجو و نمایشی دنبال می‌شوند.

رئیس موسسه تبیان اصفهان در رابطه با گرایش‌های سمینار و غرفه‌ای در نمایشگاه تصریح کرد: گرایش های غرفه گرایش‌های فنی و مهندسی، علوم زیست، ایده های برگرفته از طبیعت و علوم شیمی است، همچنین گرایش های سمیناری به گرایش زیست فناوری، علوم شیمی، علوم اجتماعی، علوم زیست و فنی مهندسی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی پیرامون زمان افتتاحیه این نمایشگاه یادآور شد: این جشنواره در روز پنج شنبه هفته جاری از ساعت 8 صبح افتتاح و شروع به کار کرده که در این روز بازدید از آثار و داوری انجام خواهد شد، همچنین در روز جمعه از ساعت 8 تا 10 صبح با برگزاری غرفه و اختتامیه جشنواره با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن آمفی تئاتر مهاجر کار آن به پایان می‌رسد.

حکمت‌منش با بیان اینکه شهر اصفهان در جشنواره سراسری پژوهش‌های دانش آموزی در تهران رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده افزود: با توجه به اینکه در اصفهان تنها جشنواره استانی برگزار می‌شود و بهترین آثار آن به جشنواره کشوری راه پیدا می‌کند، کیفیت آثار دیگر شهرستان‌ها قابل مقایسه با استان اصفهان نخواهد بود.

وی در رابطه با کمک‌های آموزشی و حمایتی موسسه تبیان به دانش‌آموزان برای شرکت در این جشنواره عنوان کرد: ما در دو حوزه تولید محتوا و ارائه مشاوره با دانش آموزان مرتبط هستیم و آن‌ها را برای ارائه آثار با کیفیت پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس موسسه تبیان اصفهان در ادامه با بیان اینکه بخش مشاوره تبیان به صورت رایگان و قابل استفاده برای همه دانش‌آموزان خواهد بود افزود: یکی از عواملی که باعث شده سازمان آموزش و پرورش همواره از موسسه تبیان تشکر و قدردانی کند، بخش مشاوره تبیان است که در بخش‌های تحصیلی، اخلاقی و خانوادگی به دانش‌آموزان کمک می‌کند.

حکمت‌منش در پایان یادآور شد: به برگزیدگان این جشنواره، کارت هدیه 2.500.000 ریالی و لوح تقدیر اهدا خواهد شد، ضمن اینکه تمامی آثار در سایت تبیان درج شده و این افراد برای شرکت در مرحله کشوری راهی تهران خواهند شد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.