سرویس: تولیدی 08:15 - چهارشنبه 18 اسفند 1395

چیستی و چرایی یک اصل؛

حقیقت التزام عملی به ولایت فقیه و رسالت شورای نگهبان در انتخابات۹۶

مردم ولایت مدار ایران منتظر خواهند ماند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، رویکرد انقلابی شورای نگهبان به مانند همیشه سره از ناسره را از هم تمیز دهد.

اصفهان شرق، مهدی نجفی/ در عصر غیبت امام زمان(عج) که عصر فقاهت است علاوه بر اصول مسلم اسلامی، تداوم رسالت و امامت و استمرار شعاع ولایت خدا و رسول خدا و امام معصوم(ع) بر مبنای ولایت فقیه استوار شده است.

ولایت فقیه به تعبیر امام خمینی(ره) «یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد بلکه چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است و همان ولایت رسول الله (ص) است».(صحیفه نور،ج10،ص27)

حال از آن جایی که ولایت فقیه شعبه ای از ولایت و حکومت نبی اکرم(ص) و امام معصوم(ع) است لذا همه اختیارات پیامبر(ص) و امامان معصومین(ع)را در امور جامعه داراست، به تعبیر امام (ره) «این توهم که اختیارات حکومتی رسول خدا(ص) بیشتر از حضرت امیر(ع) بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر(ع) بیش از فقیه است باطل و غلط است»(اسلام ناب در کلام و پیام امام خمینی(ره)؛ص137-138)

لذا بهتر می توان به چیستی مفهوم التزام عملی به ولایت فقیه پی برد، با مراجعه به آموزه های روایی «شناخت»،«تعهد» و «دلدادگی» از جمله ویژگی های مهم در  التزام عملی است، تسلیم قلبی، پذیرش مجموعی رهنمودهای ولی فقیه و اجتناب از تبعیت گزینشی تدابیر و فرامین ولی فقیه جامعه اسلامی، پرهیز از توجیه گری و همراهی کامل با منویات رهبری از طریق اندیشه، افکار،سخنان و جهت گیری ها از جمله ویژگی های بنیادین در التزام عملی به ولایت فقیه به شمار می آید.

این گونه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص«التزام به ولایت فقیه» می فرماید؛ «خدشه‌ در التزام‌ به‌ ولایت‌ فقیه‌ و تبعیت‌ از رهبری‌، خدشه‌ در کلیه‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و این‌جانب‌ این‌ را از هیچ‌ کس‌ و هیچ‌ دسته‌ و گروهی‌ تحمل‌ نخواهم‌ کرد»(حدیث ولایت؛ج3،ص125).

بررسی سخنان روحانی در روزهای اخیر نشان می دهد مخالفت های پی در پی رئیس جمهوری با مواضع مقام معظم رهبری و عدم تبعیت از سیاست های کلان مقام معظم رهبری در مولفه های راهبردی به ویژه مخالفت آشکار با حکم حکومتی رهبرمعظم انقلاب در موضوع برجام ، به عینه عدم التزام عملی به ولایت فقیه را در اندیشه،سخنان و کلام وی آشکار کرده است.

حسن روحانی هفتم اسفند در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 96 اعلام کرد: برخی فکر می کردند منقلی هست و می توانند قطعنامه ها را در آتش بیندازند.

این در حالی است که رهبرمعظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام  در تاریخ 26 خرداد سال جاری با اشاره به تهدید تلویحی ترامپ مبنی بر پاره کردن برجام  عنوان کردند : اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در همان همایش اعلام کرد: هیچ کشوری نبوده که او را به فصل 7 منشور سازمان ملل بکشانند مگر آن که آن نظام را سرنگون کرده و جنگ را بر آن تحمیل کنند.

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در جمع مردم آذربایجان، القاء دوگانه جنگ یا برجام را القاء دشمنان کشور به مسئولان ایرانی عنوان کرده و فرموده بودند: آن مسئول اروپایی هم، به مسئولین ما می گوید که جنگ در ایران حتمی بود؛ اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض!.

اخیراً نیز حسن روحانی در مجمع ملی سلامت گفت: اگر از آن زمان بگویی، به ما می‌گویند چرا به قبل از این دولت رفته‌اید و چه‌کار دارید به قبل از این دولت؟

این در حالی بود که مقام معظم رهبری در جلسه خارج فقه خود فرمودند: این حرف که وضعیت فعلی نتیجه به فکر نبودن گذشتگان است، کافی نیست و مشکلی را حل نمی‌کند و چند صباح دیگر نیز دیگران همین قضاوت را درباره ما خواهند کرد که چرا برای علاج مشکل مردم کاری انجام نشد.

با این تفاسیر و از آن جا که اعتقاد و التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه از جمله شرایط الزامی برای کاندیداتوری در عرصه های مختلف سیاسی محسوب می شود، لذا شورای نگهبان وظیفه دارد در راستای صیانت از منافع ملی و در راستای تحقق شایسته سالاری در عرصه های انتخاباتی، این گونه سخنان و گفتارهای رسمی و آشکار آقای روحانی را با الزامات و بایسته های التزام عملی به ولایت فقیه مورد فحص و بررسی قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برساند.

بی شک مردم ولایت مدار ایران منتظر خواهند ماند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، رویکرد انقلابی شورای نگهبان به مانند همیشه سره از ناسره را از هم تمیز دهد و احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری را بر مبنای اصل مترقی التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه به منصۀ ظهور برساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.