سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:55 - سه شنبه 17 اسفند 1395

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:

در حال حاضر 9 درصد جامعه جهانی به بیماری‌های کلیه مبتلا هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:در حال حاضر 9 درصد جامعه جهانی به بیماری‌های کلیه مبتلا هستند که نسبت به آمار بیماری‌های کلیه احساس خطر نمی‌کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، شهرام طاهری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کلیه اظهار کرد: از طریق آموزش‌های مختلف و متفاوت می‌توان آمار مبتلایان به بیماری‌های کلیه را کاهش داد.

وی با بیان اینکه کاهش وزن در پیشگیری از ابتلا به بیمارهای کلیه مؤثر است، افزود: بیماری کلیه یک بیماری خاموش است که بدون سر و صدا کار خود را آغاز می‌کند، به گونه‌ای که فرد مبتلا زمانی متوجه می‌شود که کارکرد کلیه‌های او به 15 درصد رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آگاه سازی جامعه نسبت به علائم اول بیماری و نشانه‌های آن بسیار ضروری است، تصریح کرد: این امر در کاهش دادن ریزفاکتورهای ابتلا به بیماری‌های کلیوی بسیار نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: بیماران روماتولوژی و بیماری‌های مزمن جزو گروه‌های پرخطر هستند که به صورت دوره‌ای و ماهیانه باید میزان قند و چربی و فشار خون آن‌ها مورد غربالگری قرار گیرد.

طاهری تأکید کرد: همیشه از طرف جامعه پزشکی به عموم گوشزد می‌شود که با قندخون و فشارخون مرتب هر چند مدت یکبار مورد غربالگری و آزمایش قرار گیرند اما هنوز مردم به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند که نیاز به آموزش و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر 9 درصد جامعه جهانی به بیماری‌های کلیه مبتلا هستند که نسبت به آمار بیماری‌های کلیه احساس خطر نمی‌کنیم، اما این بیماری‌ها در ملت‌ها پیشرفته روز افزونی داشته‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیماران دیالیزی یا پیوند کلیه همانند کوه یخ هستند که بیماری‌شان بیرون زده است، اضافه کرد: بیشتر بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی افرادی هستند که در زمان اول از ابتلا به بیماری از ابتلای خودآگاه نیستند.

وی در خصوص برخی از صحبت‌ها پیرامون خاصیت افزایش امکان تولید سنگ کلیه از آشامیدن آب اصفهان ابراز کرد: این موضوع به لحاظ علمی پذیرفته نیست و پشتوانه‌ای علمی ندارد.

طاهری در پایان با تأکید بر اینکه آب اصفهان سنگ‌ساز نیست، گفت: کمبود کلسیم و منیزیم میزان امکان تشکیل سنگ در کلیه را افزایش می‌دهند که کلسیم و منیزیم در آب اصفهان وجود دارد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.