سرویس: سیاسی 09:45 - سه شنبه 17 اسفند 1395

لاریجانی در اصفهان:

آمریکا بدعهدی می‌کرد و آقایان می‌گفتند این اقدام با روح برجام در تعارض است/ دیپلماسی فالوده خوردن با دشمن و لبخند زدن به او نیست

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: سند برجام نباید قابل تفسیر باشد، آمریکا بدعهدی می‌کرد و آقایان می‌گفتند این اقدام با روح برجام در تعارض است و کاری با خود برجام ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، محمدجواد لاریجانی  در جمع مردم اصفهان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهارداشت: پیامبر اکرم می‌فرمایند«غضب حضرت زهرا(س) سبب غضب الهی و خشنودی حضرت زهرا(س) رضایت و خشنودی الهی را در پی دارد»؛ حضرت تنها به واسطه دختر پیامبر بودن دارای چنین فضیلت و مقامی نیست بلکه یکی از دلایل آن بنا بر گفته پیغمبر(ص)، یقین و ایمان قلبی بالای ایشان بوده است.

* پایین بودن سطح اندیشه انسان را در تشخیص حق و باطل به گمراهی می‌کشاند

وی افزود: عایشه همسر پیامبر(ص) می‌گوید که حضرت زهرا(س) شبیه‌ترین افراد به پیامبر(ص) از نظر فن کلام و سخنوری است؛ حضرت فاطمه(س) علت خشم و غضب خود از مردم مدینه را وجود 3 خصلت در مردان آن‌ها توصیف کردند که خصلت اول پایین بودن سطح فکر و اندیشه آن‌هاست و سبب می‌شود تا در تشخیص حق و باطل دچار اشتباه و گمراهی شوند؛ خصلت دوم این است که حرف و کلامشان بر مبنا و اساس منطق و اصول نیست و خصلت سوم آن است که اعتماد به نفس ندارند و احساس ضعف و خواری می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نتیجه این 3 خصلت را درگیری و هرج و مرج در همه جنبه‌های زندگی و حاکم شدن ظلم بر آن‌ها دانست و عنوان کرد: کلید پیروی از اهل بیت(ع)، بصیرت در دین است؛ کار علما، احیای دین است همان‌طور که امام خمینی(ره) بحث ولایت فقیه را که یک بحث ریشه‌دار و تاریخی بود زنده کردند؛ مقام معظم رهبری نیز بحث بصیرت را که یک مفهوم قرآنی و روایی است را زنده کردند و این اکسیر را به طور عمومی برای دفاع در برابر دشمن در اختیار عموم قرار دادند.

وی درک مفهوم توحید را به عنوان اصلی‌ترین مقوله دین بر اساس بصیرت دانست و یادآور شد: بصیرت در مکتب اهل بیت(ع) از فقه حاصل می‌شود، فقاهت در دین و تمسک به سنت پیامبر(ص) و ثقلین سبب بصیرت می‌شود؛ امام رضا(ع) پایه‌های دین را در نماز، روزه، حج، زکات و ولایت مطرح کردند و ولایت را از همه مهم‌تر دانستند به نحوی که 4 عمل دیگر بدون ولایت هیچ جایگاه و ارزشی ندارد.

* اگر به ولی فقیه شناخت نداشته باشیم به مرگ جاهلیت از دنیا رفته‌ایم

لاریجانی 4 عمل را ولایی توصیف کرد و گفت: دغدغه داشتن در مورد مشروعیت ولی، شناخت ویژگی‌های ولی، شناخت مصداق ولی و تولی و تبری نسبت به ولی این 4 عمل هستند؛ یکی از خطرناک‌ترین امراض در طول تاریخ مسلمین بی‌تفاوتی نسبت به حاکمان بوده است؛ اگر نسبت به مصداق ولی شناخت نداشته باشیم به مرگ جاهلیت از دنیا رفته‌ایم، در مورد حب به ولی و بغض نسبت به دشمنان ولی باید موقعیت‌شناسی داشته باشیم و در زمان مناسب خودش حمایت از ولی را انجام دهیم.

وی یکی از توطئه‌های دشمنان را القای ناکارآمدی اسلام معرفی کرد و اذعان داشت: وقتی روحیه «ما نمی‌توانیم» به مسؤولان القا شود فکر می‌کنند که اگر جلوی کدخدا بایستند جنگ می‌شود پس باید از باب دوستی و خنده با آمریکا وارد شد؛ این که کسی بگوید آمریکا اگر اراده کند ظرف 2 دقیقه توان دفاعی ما نابود خواهد شد ناشی از عدم فهم او از وضعیت فعلی ایران است؛ باید بدانیم که خانه کفار، خانه عنکبوت است و می‌توانیم روی پای خود بایستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در همین خصوص خاطرنشان کرد: شاید افراد متدین در جریان اصلاحات باشند اما تئوریسین‌های آن منحرف هستند چراکه معتقدند زندگی مدنی تنها با جدایی از دین امکان‌پذیر است.

* هرکس رأی می‌آورد باید در جهت ولایت فقیه باشد نه اینکه خانه‌نشینی کند

وی با اشاره به رفتار امیرالمؤمنین(ع) با خوارج تصریح کرد: حضرت تا زمانی با خوارج مدارا کرد که آن‌ها مباحثه می‌کردند اما هشدار داد که اگر از امکانات عمومی برای خود استفاده کنند، از مراسمات دینی برای تبلیغات خود استفاده کنند، جان و مال مردم را مورد تهدید قرار دهند و علیه امام مشروع خروج کنند، با آن‌ها به سختی رفتار خواهد کرد؛ اگر شأن خود را بدانیم و وظایف آن را بازشناسیم می‌توانیم به موقع و متناسب قیام کنیم.

لاریجانی با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات ابراز کرد: انتخابات در نظام اسلامی به این معناست که هرکس رأی می‌آورد باید در جهت ولایت فقیه باشد نه اینکه در برابر کلام ولی تکه‌اندازی یا خانه‌نشینی کند یا اصلاً حرف گوش ندهند؛ بنابراین وظیفه رأی‌دهندگان خیلی مهم است تا فرد شایسته انتخاب شود؛ یکی از بدبخت‌ترین ملت‌ها آمریکایی ها هستند که فساد اخلاقی رئیس جمهور و همسر این کشور آشکار و عیان است.

وی در ادامه افزود: غربی‌ها هیچ‌گاه در کشور ما سرمایه‌گذاری بلندمدت نخواهند داشت مگر آن که حکومت تابع آن‌ها باشد؛ اقتصاد مدنظر ولی فقیه آن اقتصادی است که با هر تحریم قوی‌تر شود، نیاز به واردات کالای اساسی نباشد و دست از خام‌فروشی نفت برداشته شود؛ خام‌فروشی نفت هنر نیست.

*دیپلماسی فالوده خوردن با دشمن و لبخند زدن به او نیست

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برجام مطرح کرد: می‌گویند حق غنی‌سازی برای ایران محفوظ است، این چه حق محفوظی است که کیک زرد بسازیم و غربی‌ها از آن استفاده کنند؟ می‌گویند برجام برای ما مشروعیت آورد! مگر باید مشروعیت خود را از غرب کسب کنیم؟ عده‌ای هیچ‌گاه حوصله نکردند تمام اسناد مذاکرات را بخوانند؛ نخستین اشتباه برجام پیش‌فرض مذاکرات بود که چرخیدن چرخ صنعت را با چرخش سانتریفیوژها یکی دانستند نتیجه این شد که در حال حاضر هیچ‌کدام نمی‌چرخد؛ دزد به خانه آمده است و اسباب را بار کرده است به او بگوییم یخچال مال من تلویزیون مال تو، آیا این مذاکره برد-برد است؟ دشمنی که کارش مدام حیله و مکر است باید قدم قدم به سمتش رفت نه این که همه تعهدات را انجام دهیم و طرف مقابل کاری نکند.

وی در پایان بیان داشت: سند برجام نباید قابل تفسیر باشد، آمریکا بدعهدی می‌کرد و آقایان می‌گفتند این اقدام با روح برجام در تعارض است و کاری با خود برجام ندارد؛ دیپلماسی فعال فالوده خوردن با دشمن و لبخند زدن به او نیست؛ دیپلماسی فعال یعنی حفظ منافع ملی؛ تفکر جمهوری اسلامی باعث عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از جنوب لبنان و جلوگیری از تکه‌تکه شدن سوریه در برابر همه دنیا شد؛ اما 2 هزار و 500  تفاهم‌نامه‌ها با اروپایی‌ها امضا شده است که هیچ حسابی روی این تفاهم‌نامه‌ها نیست.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.