سرویس: اجتماعی » علمی 18:40 - شنبه 26 بهمن 1392

استفاده مكرر از شامپوهاى قليايى منجر به ریزش مو می‌شود

روزانه تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو به طور طبيعى مى‌ريزد. چنانچه تعداد ريزش از اين مقدار بيشتر شود مى‌تواند به علت وجود اختلالات هورمونى، عصبى، استرس، مصرف بعضى از داروها و استفاده مكرر از شامپوهاى قليايى باشد.

به گزارش اصفهان شرقیکی از اختلالاتی که اغلب دچار آن هستند، ریزش مو است اما باید گفت؛ روزانه تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو به طور طبيعى مى‌ريزد. چنانچه تعداد ريزش از اين مقدار بيشتر شود.
مى‌تواند ‌نوعی اختلال در رشد باشد که نیاز به پیگیری دارد. در این باره به گفتگویی پرداختیم با دكتر گيتى صادقيان، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمى مركز تحقيقات بيمارى‌هاى پوست و سالك. 

چه عواملى منجر به بيمارى و يا اختلال در رشد مو مى‌شود و چگونه مى‌توان در پيشگيرى و يا درمان آن اقدام کرد؟

روزانه تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو به طور طبيعى مى‌ريزد. چنانچه تعداد ريزش از اين مقدار بيشتر شود مى‌تواند به علت وجود اختلالات هورمونى، عصبى، استرس، مصرف بعضى از داروها به دنبال اعمال خارجى و يا زايمان و همچنين در اثر اختلال در رژيم غذايى و كمبود بعضى از مواد مورد نياز جهت رشد موها باشد و همين‌طور ريزش موى ارثى را هم بايد در نظر داشت.

 از طرف ديگر در بسيارى از موارد ساقه مو به علل مختلف دچار آسيب و شكنندگى و در پى آن دچار ريزش مى‌ شود كه از جمله اين موارد استفاده مكرر از شامپوهاى قليايى يا رنگ مو و يا استفاده از مواد شيميايى جهت فر كردن و يا صاف کردن موها را مى‌توان نام برد.
هواى آلوده و غبار، گذاشتن كلاه، كم‌خوابى، فشارهاى روحى و مصرف دخانيات مى‌توانند موجب بيمار شدن موها شوند كه شانه‌زدن آن‌ها به صورت روزانه به مدت چند دقيقه نه تنها موجب تسريع گردش خون زير پوست مى شود بلكه بسيارى از ذرات غبار و آلوده كننده‌ها را برطرف مى‌كند.

 هنگام شامپو زدن هم بايد گفت افرادى كه داراى پوست چرب و يا دچار شوره سر هستند استفاده از شامپو‌هاى قليايى كه چربى كف سر را بهتر پاك مى‌كند و يك روز در ميان و يا حتى هر روز با شامپوهاى PS ‌توصيه مى‌شود و شست‌وشوى موهاى نرمال هفته‌اى دوبار و در كسانى كه موى خشك دارند استفاده از شامپوهاى با PH ‌پايين‌تر و همچنين استفاده از نرم‌كننده‌هاى مو كه در واقع موجب تقويت ساقه مو مى‌شوند.

 توصيه مى شود و روغن‌هاى طبيعى نظير روغن كرچك يا بادام يا زيتون و نيز محصولات مدرن‌تر كه شامل مواد مرطوب كننده مو، ويتامين‌ها و پروتئين‌هاى هيدروليز شده هستند مى‌توانند در ساقه مو نفوذ كرده و باعث استحكام مو شوند.

از ديگر ناراحتى‌ها، خارش پوست سر است كه ممكن است هنگام خارش سبب ايجاد زخم و ورود ميكروب‌ها شوند كه در اين موارد بايد از محلول‌ها و تركيبات ضد شوره و يا شامپوهاى مناسب كه توسط پزشك تجويز مى‌گردد استفاده کرد و در بسيارى از موارد اختلال در رشـد موها و ريزش موها مى‌توانند به علت اختلال هورمونى از جمله كم كارى تيروييد و تخمدان‌ها باشد كه در اين صورت نيز درمان جايگزينى با هورمون‌هاى لازم توسط پزشك مربوطه توصيه می شود.

عناصر و مواد غذايى كه در تقويت مو موثرند اشاره كنيد؟

تغذيه اصلى مو از داخل به وسيله مويرگ‌هاى اطراف پياز مو صورت مى‌گيرد كه عناصرى از جمله: گوگرد، آهن، سيليس، كلسيم و يد نقش مهمى در سلامت و جلوگيرى از ريزش مو دارند و اين عناصر به وفور در ميوه‌جات و سبزيجات تازه وجود دارد و غذاهايى نظير جگر، شير، ماهى، سبوس برنج و همچنين سبزيجات تازه سرشار از ويتامين‌هاى گروه B ‌هستند كه مى‌توانند مواد مورد نياز موى سر را تامين نمايند. 

‌چه زمان نياز به مكمل‌هاى دارويى و يا موضعى است؟

معمولاً در مواردى كه كمبود آهن يا روى و يا عناصر ديگر موجب تضعيـف مـوها گرديده اين مكمل‌ها به صورت خوراكى تجويز مى‌گردند و از تركيبات شيميايى موضعى كه جهت تقويت مو استفاده مى‌شود مى‌توان محلول مونوكسيدكربن با غلظت‌هاى ۲ تا ۵ درصد را نام برد. تونيك‌هاى موكه حاوى فاكتورهاى رشد و همچنين مواد گشاد كننده عروق مثل كافئين هستند مى‌توانند در بهبود و تقويت موها موثر واقع شوند كه البته اين مواد به صورت لوسيون‌ها و شامپو در داروخانه‌ها موجود بوده و بايستى توسط پزشك بر حسب نياز هر كس تجويز شود.‌

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.