سرویس: اجتماعی 13:16 - پنجشنبه 12 اسفند 1395

نگاهی به کتاب «این سنگر خالی نمی ماند»/

شهیدی که برای خود صورت قبر درست کرد

کتاب «این سنگر خالی نمی ماند» برگرفته از زندگی نامه و خاطرات شفاهی سردار رشید اسلام شهید قاسمعلی میراحمدی است که توسط نشر ستارگان درخشان استان اصفهان منتشر شده است.

اصفهان شرق؛ شهیدی که برای خود صورت قبر درست کرد و به همرزمان گفت که بر سر مزارش فاتحه بخوانند…

کتاب «این سنگر خالی نمی ماند» برگرفته از زندگی نامه و خاطرات شفاهی سردار رشید اسلام شهید قاسمعلی میراحمدی است که توسط نشر ستارگان درخشان استان اصفهان منتشر شده است. این اثر ارزمند دربر دارنده خاطرات متنوع و زیبا از زندگی شهید قاسمعلی میراحمدی از کودکی، دوران مبارزات انقلابی، مبارزه با سوداگران مرگ در زاهدان و مرز میرجاوه تا کردستان هویزه، دب هردان، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان و درنهایت عملیات محرم در سال 1361 است.

سردار رشید اسلام شهید قاسمعلی میراحمدی در سال 1331 در شهر ورزنه اصفهان چشم به جهان گشود، از همان کودکی و نوجوانی به مکتب رفته و قرآن را فرا گرفت و تا سال 1349 که به استخدام راه آهن درآمد در کنار پدر بزرگوارش به کار کشاورزی پرداخت. او که از یک تصادف شدید قطار جان سالم به در برده بود به کمک مجروحین آن حادثه شتافته و صحنه ای بی نظیر از ایثار و شجاعت آفرید. همگام با گسترش نهضت اسلامی ملت ایران ایشان نیز به این حرکت انقلابی پیوست و با حضور در راهپیمایی های تهران و اصفهان آغاز گر حرکت های انقلابی و توزیع اعلامیه های حضرت امام (ره) در شهر ورزنه بود.

علاقه ایشان به امام خمینی (ره) او را به تهران کشاند تا با همراهی برخی دیگر از اهالی شهر شهید پرور ورزنه در روز های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در درگیری با بازماندگان رژیم پهلوی شرکت کرده، مجروح شود و به کمیته استقبال از امام بپیوندد.

?شهید میراحمدی یک انقلابی به تمام معنا بود؛?

?- در برابر انحرافات بنی صدر و وابستگان به او با تمام توان به روشنگری در بین مردم می پرداخت.

?- به عضویت سپاه پاسداران در آمده و هرجا که احساس نیاز می کرد می رفت؛ زمانی در دب هردان و هویزه، زمانی در نوار مرزی میرجاوه و در مبارزه با سوداگران مرگ، زمانی در کردستان و پس از آن در عملیات های مختلف در میدان های نبرد علیه متجاوزان بعثی.

?- او مفهوم ازدواج آسان و ساده و الهی را به مردم یاد داد، آری «ازدواج صلواتی» در مراسم عروسی به همه می گفت: فقط صلوات بفرستید.

?- با رفتار و اعمال خویش و در گفتار بارها و بارها می گفت: جبهه دانشگاه است و چه خوب درس آموز و الگویی برای نسل های آینده شد.

?- در سیره این شهید بزرگوار «ما میتوانیم» حرف اول را می زد. هر جا تکلیف بود حضور داشت و از نظر او کار نشد وجود نداشت، خالصانه می گفت که: سعی کنیم همه کارهایمان برای خدا بوده و برای خدا کار کنیم.

?- هنگامی که برخی از او می پرسیدند: آخر، جنگ چه می شود؟ به یک عبارت اکتفا می کرد. « ما یک خون داریم، یا جنوب ایران ریخته می شود یا جنوب لبنان» و به همه ی رزمندگان و جوانتر ها می گفتند: شما آینده سازان این انقلاب هستید.

?- انقلابی بود زیرا قانونگرا بود و به همین دلیل مورد تحسین و تشویق بزرگانی چون شهید حجت الاسلام ردانی پور قرار می گرفت.

?- خالصانه می گفت: « خدایا من به خاطر رفتن به بهشت نیست که در جبهه مانده ام تا بجنگم و شهید بشوم، بلکه بخاطر فرمان تو و وظیفه ایست که به عهده دارم» برای همین بود که همواره آرزوی شهادت داشت و این دلتنگی را گاه به زبان می آورد و می گفت که دوست دارد به دوستان شهیدش بپیوندد. و چه زیبا وقتی از شهاداتش آگاهی یافت در گلزار شهدای شهر ورزنه برای خود صورت قبری آماده کرد و از همرزمان خواست که بر سر مزار او نیز فاتحه ای بخوانند.

آری، شهید میراحمدی الگوی اخلاص، ایثار و شجاعت بود و همواره با شوخ طبعی خاص خود به رزمندگان روحیه داده و می گفت که اسلحه رزمندگان نباید برروی زمین بماند؛ « اگر یه نفر شهید شد و از بین ما رفت چند نفر دیگر اسلحه او را به دست بگیرند. من، از کسانی بودم که اسلحه دیگری را برداشتم حالا هم انتظار دارم وقتی شهید شدم دیگران اسلحه مرا بردارند» و اینگونه نیز شد، دو برادر او به فاصله کوتاهی به خیل رزمندگان پیوسته و شهید شدند و پس از تشییع پیکر مطهر ایشان جوانان زیادی از دیار او به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند.

«این سنگر خالی نمی ماند» شرح رشادت های بی نظیر شهید قاسمعلی میراحمدی است که از «شهر ورزنه، شهر عاشقان شهادت» به جنگ با کفر و استکبار رفت. بخشی که با وجود آنکه در آن زمان جمعیت کمی داشت حدود 180 شهید و صدها آزاده و جانباز تقدیم به اسلام و انقلاب کرد و اکنون نیز علیرضا معصومی جوان 22 ساله ورزنه ای که خود از نسل جدید انقلابیون بوده به همت یادگاران دفاع مقدس روایتگر این داستان پر شور و حماسه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.