سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:02 - شنبه 14 اسفند 1395

دکترای فیزیولوژی عنوان کرد

کمردرد شایع‌ترین مشکل خانه‌تکانی شب‌عید/ شوینده‌های خطرناک را بشناسید

دکترای فیزیولوژی ورزش، شایع‌ترین اتفاق در خانه تکانی شب عید را بروز کمر درد به ویژه در خانم‌ها دانست و گفت: شیوه صحیح انجام کار در جابجایی و بلند کردن وسایل باعث می‌شود به عضلات فرد آسیب وارد نشود.

به گزارش اصفهان شرق، افشار جعفری شایع‌ترین اتفاق در خانه تکانی شب عید را بروز کمردرد به ویژه در خانم‌ها برشمرد و اظهارداشت: اکثر کارهایی که در بخش خانه تکانی انجام می‌شود با راست و خم کردن بدن به ویژه کمر همراه است که به دلیل بی‌توجهی افراد شیوع کمر درد مخصوصاً در ماه اسفند و فروردین بالا می‌رود.

جعفری، راه حل این مسئله را انجام دادن درست کار برشمرد و گفت: شیوه صحیح انجام کار در جابجایی و بلند کردن وسایل باعث می‌شود تا فرد عضلات خود را به طرز صحیح به کار گرفته و از آسیب به آن جلوگیری کند.

این دانشیار دانشگاه افزود: اصولاً کمر را نباید خم کرد بلکه باید زانوها را خم کنیم و کمر باید صاف بوده و با خم کردن زانوها وسیله‌ای را که قصد جابجایی داریم بلند کنیم از طرفی تا جایی که امکان دارد وسیله را به تنه یعنی به سینه و شکم چسبانده و به ستون فقرات نزدیک‌تر کنیم که در این صورت فشار وارده به ستون فقرات کمتر خواهد بود.

جعفری ضمن اشاره به نکات مهم در شستن پتو و قالی گفت: در بعضی موارد این وسایل در ابتدا سبک به نظر می‌آید اما وقتی شسته می‌شود آب را در خود نگه داشته و سنگین‌تر خواهد شد و در صورت بی اطلاعی، فرد عضلات کمتری را بکار می‌گیرد که باعث می‌شود بدن آماده نیروی وارده نباشد و متحمل فشار زیادی شود.

وی افزود: در اثر فشار وارده احتمالا مشکلات دیسک یا بیرون زدگی دیسک را برای فرد به همراه خواهد داشت که برای جلوگیری از این اتفاق ابتدا باید اجازه دهیم وسیله شسته شده روی آب چکان سبک شده و بعد سپس با کمک افراد دیگر جابجا شود.

این دکترای فیزیولوژی ورزش اذعان داشت: بهتر است قبل از شروع کار سنگین بدن را به مدت 10 ثانیه با حرکات کششی روی قسمت پشت ران و پشت کمر آماده کنیم، توجه داشته باشیم در برداشتن اجسام حرکت انفجاری انجام ندهیم چرا که با حرکت آرام و یکنواخت اجسام، هیچ وقت مشکلی برایمان پیش نخواهد آمد.

این دانشیار دانشگاه تأکید کرد: نباید به صورت دائم کار کنیم، بلکه بهتر است با تأخیر و تناوب کارهای خانه را آهسته انجام دهیم، نیازی نیست که به عنوان مثال چند پتو با هم شسته شود، هر چقدر بین کارِ خانه‌تکانی و جابجایی استراحت بیشتری باشد دچار گرفتگی نمی‌شویم.

جعفری، با بیان اینکه بسیاری از دردها به خاطر گرفتگی عضلات است و به دیسک و جابجایی آن مربوط نیست، ادامه داد: گاهی فرد در حین کار عرق می‌کند و اگر بدون پوشش مناسب در معرض سرما قرار بگیرد دچار چاییدگی می‌شود که باعث گرفتگی عضلات خواهد شد و اغلب بدون درد شروع می‌شود، بهتر است افراد برای پیشگیری از گرفتگی عضلات به این نکته توجه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر شخص دچار کمردرد شد چه اقدامی انجام دهد؟ اظهار کرد: به فرض اینکه فرد دچار گرفتگی عضلات شده باشد در اولین اقدام توصیه می‌شود استراحت کند، یعنی به صورت دراز کش جای گرمی رفته و یک بالش کوچک 10 الی 15 سانتی را زیر زانوهایش قرار دهد به طوری که قوس کمر از زمین فاصله نداشته باشد.

این دکترای فیزیولوژی ورزش گفت: در این حالت فرد بهتر است حرکات کششی سبک انجام دهد اما اگر با استراحت 10 دقیقه‌ای این درد برطرف نشد باید سریع به پزشک مراجعه کند چرا که احتمال دارد دچار جابجایی مفصل شده باشد.

این دانشیار دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از کیسه آب گرم در این مواقع به صلاح است؟ بیان کرد: بنده کیسه آب گرم را توصیه نمی‌کنم زیرا احتمال پارگی در عضلات وجود دارد و کیسه آب گرم باعث افزایش خونریزی و آسیب بیشتر خواهد شد.

جعفری، در ادامه با اشاره به خطر شوینده‌ها بیان داشت: اکثر خانم‌ها با استفاده از وایتکس و شوینده‌های مختلف در یک محفظه بسته قرار می‌گیرند و بدون رقیق سازی از وایتکس استفاده می‌کنند در حالیکه نمی‌دانند این مواد برای ریه چه خطراتی دارد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه فیزیولوژی، وایتکس می‌تواند تمام سلول‌های درون ریه را از بین ببرد ادامه داد: بهتر است افراد شوینده‌ها را رقیق، تهویه‌ها را روشن و درها را باز کنند و حتماً ماسک داشته باشند.

این دکترای فیزیولوژی ورزش در پایان متذکر شد: بهتر است افراد بیشتر از 5 الی 10 دقیقه در فضای آکنده از مواد شوینده قرار نداشته باشند و اگر کار طولانی می‌شود شستشو را 5 دقیقه انجام داده به فضای باز بروند و سپس به کار ادامه دهند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.