سرویس: تولیدی 16:56 - چهارشنبه 11 اسفند 1395

نَمی از یَم فاطمیه؛

دفاع از ولایت، ترویج تفکر ولایی و تلاش در اتصال جامعه به ولیّ زمان

تفکر ولایت مدارانه، احساس و محبت وصف ناپذیر نسبت به ولیّ جامعه و عمل ایشان در دفاع از ولایت و ترویج تفکر ولایی از جمله نکات بسیار مهم در طول زندگی کوتاه اما پربرکت آن بزرگوار است؛ تا آن جا که جان گرانمایه خود را در این راه عظیم فدا کردند.

اصفهان شرق، سید روح الله رفعتی پور/ سخن درباره حضرت زهرا علیهاالسلام در توان انسان های عادی نیست، چرا که شأن آن عزیز به قدری والاست که افراد از شناخت ایشان عاجزند. پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و اله فرموده اند: « مَن عَرَفها حقَّ معرفتِها أدرکَ لیلةَ القَدر و إنّما سُمّیت فاطمة لأنّ الخلقَ فُطموا عَن کُنه معرفتها»: هرکس فاطمه را آنگونه که شایسته است بشناسد لیله القدر را درک کرده و او فاطمه نامیده شده زیرا خلایق از کُنه معرفت او محروم و بریده شده اند. (1)

اما از آنجا که «ما لایُدرَک کلّه لایُترَک کلّه» برآنیم که در این سطور جان را به نَمی از یَم بی کران فاطمیه صفا دهیم و با قطراتی از دریای آموزه های حیات پربرکت آن حضرت، زندگیمان را طراوتی بی حد بخشیم.

در رفتار نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله نسبت به دختر بزرگوارشان نکات متعدد و قابل توجهی وجود دارد که فقط به یکی از آن ها می پردازیم.

آن گونه که نقل شده، پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله سه موضع از بدن مطهر بی بی عالمین علیهاالسلام را می بوسیده و احترام می کرده اند: پیشانی، سینه و دست؛ و این رفتار در فضای جامعه ای که تا چند سال قبل از آن، فرزند دختر را مایه ننگ و سرافکندگی می دانستند، رفتاری مهم و قابل توجه است؛ اما این تنها بُعد آن کنش نبوده است.

با نگاه دقیق تر می توان دریافت که سر نماد تفکر، سینه نماد احساس و دست نماد عمل است؛ به عبارت دیگر می توان این گونه گفت که پیامبر صلی الله علیه و اله با این عمل خود، به جامعه آموخته اند که احساس، تفکر و عمل فاطمی مورد تأیید، تأکید و احترام آن حضرت بوده است. (خواننده گرامی به این نکته دقت دارد که عمل هر شخص نتیجه تفکر و احساس اوست). در رفتار نبی اسلام صلی الله علیه و اله هر سه (احساس، تفکر و عمل حضرت زهرا علیهاالسلام) مورد توجه قرار گرفته است.

نکته مهمی که لازم است در اینجا بیان شود آن است که در بیان نورانی امام عصر ارواحنا فداه این گونه آمده است: «فی ابنة رسول الله لی اُسوة حسنة»(2) حال اگر ما مدعی محبت و ولایت امام زمان علیه السلام هستیم باید به این نکته و آن الگوی عظیم بیش از پیش توجه نماییم و بررسی کنیم که شیوه زندگی ما در ابعاد مختلف چقدر با سبک زندگی فاطمی مطابق است.

اما آن چه درباره رفتار دشمنان قابل توجه است، جسارت به همین سه موضع از جسم پاک آن حضرت است. صدماتی که به سر، سینه و دست آن بانوی بی همتا وارد شده، نشان از آن دارد که دشمنان به دنبال حذف احساس، اندیشه و عمل فاطمی از جامعه بوده و هستند؛ زیرا تا زمانی که این سه عنصر در جامعه وجود داشته باشد، به هیچ عنوان دشمن نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد.

شاید بتوان مهم ترین شاخص در رفتار اجتماعی و سیاسی بانوی یگانه عالَم را در رویکرد آن حضرت نسبت به ولایت دانست. تفکر ولایت مدارانه، احساس و محبت وصف ناپذیر نسبت به ولیّ جامعه و عمل ایشان در دفاع از ولایت و تبلیغ و ترویج تفکر ولایی و تلاش در اتصال جامعه به ولیّ زمان، از جمله نکات بسیار مهم در طول زندگی کوتاه اما پربرکت آن بزرگوار است؛ تا آن جا که جان گرانمایه خود را در این راه عظیم فدا کردند.

امرورز نیز دشمن در راستای جدا کردن امت از ولیّ و امام جامعه در عرصه های مختلف، بیشترین سرمایه گذاری و تلاش را می کند؛ باید توجه داشت تا زمانی که رابطه مستحکم امام- امت (که همان رابطه ولایی است) وجود داشته باشد، دشمنان در نیل به اهداف خود ناکام خواهند ماند و به همین دلیل است که برای گسستن این پیوند، کوشش بی وقفه می کنند.

امید آنکه با تمسک به سیره ی فاطمی، در راستای ولایتمداری و عمل به دستورات امام جامعه بتوانیم در دستیابی به آرمان های نظام اسلامی روز به روز پیش رفته و زمینه ی حاکمیت ولیّ مطلق حق ارواحنا فداه را فراهم آوریم.

زهرا همه جا یاور و غمخوار علی است    با پهلوی بشکسته طرفدار ولی است

هر دست که حامی ولایت نشود        دستی که نبی بوسه زند یار ولی است

****************************************

پی نوشت:

1) فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة، علامه حسن زاده آملی، ص224

2) بحارالانوار، ج53، ص178

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.