سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:35 - دوشنبه 09 اسفند 1395

راهنمای تفسیر آزمایش خون در خانه؛

چگونه از جواب آزمایش خون سردرآوریم؟

به کمک این راهنما آزمایش‌های خون را قبل از مراجعه به پزشک تفسیر کنید.

به گزارش اصفهان شرق،  شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از مراجعه به پزشک با لیست بلندبالایی از انواع آزمایشات روبرو شوید. آزمایش خون یکی از مهمترین بخش‌های آزمایشی است که هر پزشکی برای تشخیص بیماری افراد تجویز می‌کند.

گاهی دلهره از لحظه تجویز آزمایش تا لحظه تفسیر آن در افراد به وجود می‌آید به همین دلیل در نظر داریم در گزارش برخی کلمات کلیدی در برگه های جواب آزمایش را به صورت ساده تفسیر کنیم؛ البته تشخیص بیماری و علت تغییرات در آزمایش را تنها پزشک تمتخصص شخیص می‌دهد و این اطلاعات فقط در وهله اول کمک کننده است.
آزمایش سلول‌های خون
آزمایش (cbc) شمارش گلبولهای قرمز و سفید خون و پلاکت‌های آن است که در آن اندازه و حجم این سلول‌ها مورد بررسی قرار مى گیرد.

این آزمایش یک ابزار غربالگری بوده که کمک می‌کند که پزشک عفونت‌ها و آلرژی وبسیارى بیماری ها، کم خونی و سرطان خون را تشخیص دهد.

مواردی که معمولا در cbc اندازه گیری شده عبارتند از:  
سلول‌های سفید خون با (wbc) نمایش داده مى شود، اندازه‌گیری مقدار گلبول‌های سفید خون، یکی از راهکارهاى اصلی برای تشخیص عفونت در بدن بوده و به عنوان سیستم دفاعى در بیماری‌ها واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

آزمایش RBC براى شمارش گلبول‌های قرمز استفاده مى شرد، این سلول‌ها اکسیژن را به بافت‌ها در سراسر بدن رسانده و بالا بودن تعداد آن‌ها می‌تواند نتیجه از دست دادن آب بدن، مشکلات کلیوی، ریوى یا قلبى باشد، از طرفى کم بودن گلبول هاى قرمز نشان دهنده کم خونی، سوء تغذیه، بیمارى مغز استخوان، یا خونریزى رخ دهد البته در صورتی که گلبول قرمز می‌تواند بیشتر از تعداد طبیعی باشد که نشان دهنده‌ی بیماری نیست.

 HBG
نشان دهنده هموگلوبین است، این پروتئین به گلبول‌های قرمز، رنگ داده و اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌های بدن انتقال داده و دی‌اکسیدکربن را به ریه‌ها بر می‌گرداند.

HCT
هماتوکریت نشان دهنده درصد سلول‌های قرمز نسبت به کل حجم خون است.

Plt
پلاکت‌ها در انعقاد و لخته شدن خون اهمیت دارند، پلاکت‌ها به التیام زخم کمک کرده و از خونریزی بیش از حد جلوگیری مى کند.

MCV
نشان دهنده میانگین سلول‌های قرمز است.

MCH
نشان‌دهنده میزان هموگلوبین‌های حامل اکسیژن در خون است.

آزمایش‌های تیروئید
تیروئید دو هورمون T۴ و T۳ را ترشح می‌کند. به T۴ تیروکسین گفته شده و به تری-یدوتیرونین (T۳) تبدیل می‌شود. T۳ از نظر بیولوژیکی فعال‌تر بوده و متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند.

اگر سطح هورمون‌ها کمی از حد طبیعی پایین‌تر بیاید، هیپوفیز با ترشح هورمونی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH)، غده تیروئید را برای تولید T۴ بیشتر تحریک کرده و اگر از حد طبیعی بالاتر باشد، ترشح TSH متوقف می‌شود تا تیروئید T۴ کمتری تولید کند، به TSH، تیروتروپین هم گفته می‌شود.

بالا بودن TSH و پایین بودن T۴ نشان دهنده کم‌کاری تیروئید و پایین بودن TSH و بالا بودن T۴ نشان دهنده پرکاری تیروئید است.

FBS

اندازه گیری قند خون فرد ناشتا با این آزمایش صورت می‌گیردو فرد باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا بوده و آزمایش را انجام دهد.
اگر میزان آن بعد از ۱۲ ساعت ناشتا بیشتر از ۱۰۵ باشد، فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت در ده سال آینده قرار دارد. میزان طبیعی قند خون بین ۶۵ تا ۷۰ ودر محدوده بالا بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ است.

آزمایش‌های چربی خون

آزمایش چربی خون شامل اندازه گیری کلسترول Cholestrol، کلسترول خوب HDL، کلسترول بد LDL و تری گلیسرید T.G می‌شود.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.