سرویس: اقتصادی 10:35 - یکشنبه 08 اسفند 1395

مدیر امور دام جهاد کشاورزی اصفهان:

قیمت‌ها در بازار گوشت اصفهان متعادل می‌شود

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با پایان یافتن فصل زمستان و در بهار سال آینده میزان عرضه و فروش بره‌های سبک (دام سبک) در بازار همزمان با عرضه دام سبک عشایری افزایش می‌یابد و نرخ گوشت قرمز در بازار متعادل خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، احمدرضا اسماعیلی اظهار داشت: استان اصفهان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است، به طوری‌که علی رغم خشکسالی سال‌های اخیر با همت و تلاش مضاعف تولیدکنندگان و اقدامات کارشناسی متخصصان، رتبه نخست تولید شیر و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید گوشت قرمز استان حدود 67 هزار و 500 تن است، ادامه داد: سهم بیشتری از این میزان تولید در نیمه اول سال انجام می‌شود، از طرفی با توجه این‌که هر ساله به دلیل فصلی بودن جفت‌گیری و زایش گوسفند، میزان عرضه بره در فصل زمستان به بازار کاهش می‌یابد و از طرفی در سال جاری به دلیل وقوع بیماری تب برفکی در ماه‌های اول سال و تلفات میش و بره‌های شیری شاهد کاهش بیشتر عرضه دام سبک در بازار کشور بودیم.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این موضوع سبب افزایش نرخ گوشت قرمز شد که خوشبختانه با ورود ستاد تنظیم بازار و صدور مجوز واردات گوشت قرمز(لاشه گوسفندی و گاوی) و ممنوعیت صادرات دام زنده تلاش شد که بازار عرضه و تقاضا کنترل و متعادل گردد.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل دیگر تشدید کننده کاهش عرضه دام سبک در بازار داخلی بحث قاچاق دام زنده از مرزهای جنوبی و غربی کشور است، در واقع تغییرات نرخ ارز و اختلاف زیاد قیمت دام زنده در کشور با کشورهای همسایه موجب ایجاد انگیزه برای افراد سودجو و قاچاق‌چی می‌شود تا دام زنده را از بازار داخلی خریداری و قاچاق کنند که نیاز است با این موضوع به شدت برخورد شود.

اسماعیلی گفت: یکی از مشکلات فرهنگ مصرف گوشت قرمز در جامعه ما، مصرف گوشت بره‌های سبک وزن است که این امر موجب می‌شود سالیانه بخش اعظمی از ظرفیت‌های تولید گوشت را از دست بدهیم، برای مثال چنانچه به جای کشتار بره‌های با میانگین وزن لاشه 12 تا 15 کیلوگرم، آنها پروار شوند تا به وزن لاشه 25 تا 30 کیلوگرم برسند، میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی تا حدود دو برابر افزایش می‌یابد و به طور قطع عرضه گوشت قرمز در بازار بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها، تلاش در جهت تغییر ذائقه مصرفی مردم است تا بتوان از اتلاف بخشی از ظرفیت‌های تولید و منابع جامعه جلوگیری کرد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: به طور قطع با پایان یافتن فصل زمستان و در بهار سال آینده میزان عرضه و فروش بره‌های سبک (دام سبک) در بازار همزمان با عرضه دام سبک عشایری افزایش می‌یابد و نرخ گوشت قرمز در بازار متعادل خواهد شد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.