سرویس: دین و اندیشه 16:10 - جمعه 06 اسفند 1395

مردم درباره خمس شبهات زیادی دارند/ خمس به شیعیان قدرت می‌دهد

مردم درباره خمس شبهات زیادی دارند/ خمس به شیعیان قدرت می‌دهد

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه سؤالات و شبهات درباره خمس بسیار است، گفت: ریشه مخالفت‌ها با خمس از بین بردن اقتدار شیعه است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در همایش بین المللی خمس و تعالی فرهنگ جامعه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به اینکه هجمه‌های بسیاری از سوی دشمنان علیه خمس وجود دارد، اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و میزگردهای علمی جواب بسیاری از سؤالات مردم و شبهات دروغین دشمنان را خواهد داد.

وی با اعلام اینکه همه احکام شرع تابع مصالح و مفاسد است، افزود: اینکه برخی از دوستان منکر تبعیت احکام از مصالح و مفاسد هستند، واقعا جای تعجب دارد

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید براینکه برقراری خمس دارای فلسفه است، گفت: اگر فلسفه و علت دریافت خمس تبیین شود بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

تشریح برخی از شبهات خمس
آیت الله مکارم شیرازی با تصریح این مطلب که خدا یک موجود غنی بالذات و بی پایان است، گفت: فلسفه احکام به ویژه خمس و زکات به خدا بر نمی‌گردد و بشر محتاج نتایج و ثمرات احکام است.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه به تبیین برخی شبهات در زمینه خمس و زکات پرداخت و گفت: وجوهات حاصل از خمسی که به سادات نیازمند تعلق می‌گیرد به اندازه نیاز سال آنهاست و مابقی مختص سهم امام است.

وی با تأکید بر اینکه در اسلام هیچ وجه تمایز مالی میان سادات و دیگر مسلمانان وجود ندارد، گفت: خداوند برای حفظ شأن و احترام معنوی سادات صندوق برخورداری مالی آنها را از دیگران جدا کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خمس متعلق به امام نیست به مقام امامت تعلق دارد، گفت: هدایت گری، تبلیغ، حفظ اتحاد و ایجاد آرامش در جامعه هزینه دارد که مقام امامت وظیفه توزیع آن را برعهده دارد.

وی با تأکید براینکه خمس میراث خوار ندارد و متعلق به شخص خاصی نیست، گفت: خمس به شیعیان قدرت می‌دهد و سبب جاری شدن حکومت تشیع می‌شود.

مراجع تقلید باید از دولت مستقل باشند
مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه علما و مراجع تقلید باید یک دولت مستقل و غیر وابسته به حکومت‌ها باشند، گفت: اگر مراجع و در رآس آن حضرت امام خمینی(ره) توانستند حکومت طاغوت را درهم بشکند به دلیل اقتدار و استقلالشان بود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: خمس پشتوانه اقتدار نظام اسلامی و تداوم حکومت شیعه است.

وی با بیان اینکه باید به سؤالات و شبهات مردم پاسخ دهیم افزود: دشمنان اسلام و وهابیت از قدرت یابی و اقتدار حکومت شیعه می‌ترسند بنابراین شبهه افکنی و دروغ پردازی‌های بسیاری علیه خمس و زکات دارند.

از طریق حق التألیف‌ها امرار معاش می‌کنم
آیت الله مکارم شیرازی با تصریح این نکته که اکثر علما و مراجع تقلید از گذدشته تا به امروز خمس را صرف خود نکرده‌اند، گفت: بنده خودم از طریق حق التألیف‌ها امرار معاش می‌کنم و نیاز به خمس ندارم.

وی با اعلام اینکه دفترچه پرداخت خمس دارم، گفت: به همه فرزندانم تکلیف کرده‌ام که از همان دوران کودکی سال مالی داشته و برای کمترین درآمد و داشته خود خمس بدهند.

این مرجع تفلید شیعیان با اشاره به اینکه خمس محل مصارف بسیاری در سراسر کشور دارد، گفت: اگر مردم تعهد و وظیفه خود را در قبال پرداخت خمس انجام دهند صدای اهل بیت(ع) به اقصی نقاط دنیا می‌رسد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.