سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:07 - جمعه 06 اسفند 1395

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه شهید بهشتی

تولد سالانه بیش از 3 هزار جنین مبتلا به سندرم داون/ ضرورت انجام 3 سونوگرافی در زنان باردار

دبیر سمینار و عضو هیئت برد گروه رادیولوژی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 3 هزار جنین مبتلا به سندرم داون متولد می شوند از ضرورت انجام سه سونوگرافی در طول 9 ماهه بارداری خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، در سمینار دو روزه NT، آنومالی اسکن، آمینیوسنتز تا پزشکی قانونی که صبح امروز در هتل بزرگ ارم برگزار شد، مرتضی صانعی طاهری دبیر سمینار و عضو هیئت برد و مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص این سمینار اظهار داشت: در این سمینار دو روزه مبحثی به عنوان پنل پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد که راجع به مسائل قانونی و حقوقی مرتبط با آنومالی و غربالگری‌های جنین توضیح داده می‌شود. همچنین کارگاهی نیز به آمینیوسنتز اختصاص داده شده است که در مورد عوارض، موارد مورد درخواست آن بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در این سمینار در مورد آخرین تغییرات آنومالی جنین، غربالگری سه ماهه اول و دوم بارداری با حضور متخصصان مجرب رادیولوژی از سراسر کشور مورد بحث قرار می‌گیرد.
دبیر سمینار عنوان کرد: آنومالی ناهنجاری جنین مسئله بسیار مهمی است که در طی دوران حاملگی بر روی آسایش و آرامش مادر تاثیر بسزایی دارد، ما سالانه در کشور حدود یک و نیم موالید داریم که بیشترین ناهنجاری‌ها در خصوص سندرم داون (منگولیسم) است که این میزان به طور متوسط حدود یک به هفتصد است بنابراین از کل یک و نیم میلیون موالید سالانه حدود 3 هزار جنین مبتلا به سندرم داون هستند.
صانعی طاهری افزود: غیر از سندرم دان و آنومالی‌های کروموزومی سلامت جنین و سندرم ژنتیکی که در دوران حاملگی برخی از آنها قابل ارزیابی هستند در این سمینار توضیح داده می‌شود.
وی تصریح کرد: غربالگری اول بارداری بین هفته یازده تا چهارده با سی آر ال 45 تا 85 انجام می‌شود سپس با آزمایش خونی ریسک‌سنجی به عمل می‌آید که اگر این میزان زیر یک به 250 باشد جز گروه ریسک بالا محسوب می‌شود که باید اقدامات لازم در مورد آنها صورت بگیرد.
مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه غربالگری دوم بین حدود هفته 18 که البته بهتر است بین 16 تا 18 انجام شود که در این غربالگری ناهنجاری‌های اندامی جنین تشخیص داده می‌شود همچنین برخی از ناهنجاری‌ها ممکن است در طی هفته 18 تا 20 قابل تشخیص نباشد بنابراین انجام سونوگرافی سوم ضروری است زیرا بیش از یک چهارم از ناهنجاری بعد از هفته 24 قابل بررسی است.
صانعی طاهری یادآور شد: سونوگرافی آنومالی تضمین کننده سلامت کامل جنین نیست و مواردی مانند خطای دستگاه، وضعیت مادر (چاقی یا لاغری زن باردار) و جراحی‌های روی شکم صورت گرفته می‌تواند سبب مخدوش شدن تصاویر حاصل از سونوگرافی شود بنابراین دقت تشخیص کاهش می‌یابد.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.