اصفهان شرق

حمایت از مشاغل خانگی به عنوان درآمدزایی مطلوب بانوان در شرق اصفهان مطرح می شود

کدخبر: 126790
1395/12/05 در ساعت 11:28

به گزارش اصفهان شرق، چندین ماه از نارضایتی قالی بافان جرقویه علیا در مورد بیمه قالی بافی می گذرد و در این مدت بانوان منتظر تدابیر مسئولان در رفع مشکلات این مسیر هستند.
خانم قالی باف مسنی که از بیماری در رنج بود، مدتی قبل طی تماس تلفنی با پایگاه خبری گفت: ما تا جوان بودیم عمر خود را در این حرفه گذراندیم و امیدوار بودیم که در روزهای پیری بیمه قالی بافی به دردمان بخورد ولی با این قوانین سخت گیرانه همه آرزوها به باد رفت.

قطعا حمایت از قالی بافی به عنوان حرفه ای مناسب برای بانوان شرق اصفهان به شمار می رود و درآمد حاصل از آن می تواند به معیشت خانوارها کمک شایانی کند ولی باید دید نظر دیگر مسئولان در این رابطه چیست.

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس به سوالاتی در این خصوص پاسخ داد.

*پیگیری بیمه بانوان قالیباف جرقویه ای به کجا رسید؟

طی جلسات حضوری که به منظور بررسی مطالبات قالی بافان زحمت کش شرق اصفهان داشتیم، مشکلات و مطالبات قالی بافان که عمدتا در حوزه بیمه بود بررسی و جمع بندی شد که با پیگیری های صورت گرفته از طریق سازمان تامین اجتماعی استان و نهایتا برگزاری جلسه با حضور مدیران محلی منطقه و قالیبافان تحت پوشش، نسبت به مساعدت ویژه و تسریع در حل مشکلات قالی بافان به ویژه برقراری مجدد خدمات بیمه قالیبافانی که دچار مشکل شده بودند، تصمیمات خوب و اجرایی اتخاذ شد.
امیدواریم با رویکرد مثبت مسئولان و با توجه به شرایط خاص اقتصادی و معیشتی این مناطق محروم، مطالبات و انتظارات قالیبافان برآورده شود  و علاوه بر این طی مذاکراتی که با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی کشور داشته ایم تاکید بر این شده که تسهیلات ویژه و مساعدت های خاصی به منطقه محروم شرق اصفهان اختصاص یابد.

* قالی بافی حرفه ای مورد توجه در شرق اصفهان بوده که امروزه از رونق افتاده است. آیا نباید کارگاه هایی با رویکرد بلند مدت برای عموم بانوان قالی باف راه اندازی شود؟

به منظور ارتقا و پایداری این نمونه صنایع و جلوگیری از افول آن، باید از طریق ایجاد شرکت های تعاونی یا سایر نهادهای مردمی که با محوریت فعالان این صنایع شکل می گیرد، وارد شد و از این طریق نسبت به جذب تسهیلات و حمایت های دولتی که پایداری و استمرار این صنایع را به دنبال داشته باشد اقدام کرد. لذا نهاد سازی به منظور ایجاد هم افزایی فعالان این عرصه و تشویق بانوان قالیباف جهت حرکت در این مسیر می تواند پایداری و رونق این صنعت دستی را رقم زد.

*به نظر شما افزایش سطح تحصیلات زنان می تواند دلیلی بر کاهش بهره برداری از مشاغل خانگی شود؟ گاها زنان با بالا رفتن تحصیلات از برخی مشاغل خانگی و سنتی خود داری می کنند.

بله اساسا الگوی های شغلی و شیوه تحرک اجتماعی هم در میان زنان و هم در میان مردان بواسطه افزایش سطح تحصیلات تغییر کرده  و آنها در کنار منفعت، خواهان رسیدن به منزلت مکفی در کنار شغل خود هستند و در زنان بخاطر آنکه اغلب مسئولیت درآمد زايي خانواده بر دوششان نیست حتی منزلت بر منفعت در الگوهای شغلی ارجحیت دارد و به جهت رفتارهای شغلی آنان متفاوت شده است.

امروز انتخاب شغل در جامعه زنان بخاطر مرتفع نمودن حس مفید بودن اتفاق می افتد و این حس مفید بودن در جامعه و با مشارکت اجتماعی بیشتر به آنان دست می دهد و متاسفانه شاهد افول مشاغل خانگی هستیم. در همین خصوص با پیگیری فراکسیون زنان مجلس، پیش بینی های خوبی در برنامه ششم توسعه در ارتباط با حمایت از مشاغل خانگی و تعاونی های تولیدی خانواده محور صورت گرفته است.

*راهکار شما در خصوص درامد زایی برای زنان زحمت کش روستایی چیست؟ خصوصا شرق اصفهان و اوضاع اسف ناک برخی خانواده ها که به راحتی قابل لمس است.

درآمد زايي برای زنان روستایی در شرق اصفهان با توجه به بحران خشکسالی و افول کشاورزی باید بر اساس مشاغل خانگی اتفاق بیافتد، بخصوص در اصفهان با توجه به ظرفیت های فراوان هنر برای بازاریابی بین‌المللی می توان سایر مشاغل خانگی را در کنار قالیبافی و مدل های رایج به سمت ارتقا صنایع دستی و هنرهای تجسمی برد که هم روح زنان شرق صیقل پیدا می کند و هم می تواند برای آنها درآمد زايي کند و هم وضع اقتصاد هنر را در اصفهان ارتقا می دهد.

انتهای پیام/ ش