سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 08:00 - پنجشنبه 05 اسفند 1395

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد:

سیاست مهم بخش کشاورزی اصفهان،توسعه کشت گلخانه‌ای است/مشکل کشاورزی، کمبود منابع آب

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه سیاست این سازمان کاهش سطح كشت سبزي و صيفي در فضاي باز و انتقال آن به گلخانه هاست، گفت: یکی از مشکلات جدی کشاورزان در بازار کامل نبودن زنجیره های تولید کشاورزی از ابتدا تا انتهاست که این موضوع موجب نوسانات قیمت و نارضایتی کشاورزان می شود.

به گزارش اصفهان شرق، اصغر محسن‌ زاده کرمانی با اشاره به اینکه به طور قطع اولین و بزرگترین مشکل کشاورزی اصفهان به لحاظ کمیت و کیفیت، موضوع آب است، اظهار داشت: متاسفانه استان با کمبود منابع آب های زیرزمینی و سطحي مواجه است که تاثیر مستقیمی بر بخش کشاورزی دارد.
وی بیان داشت: در این راستا باید با تامین منابع آبی جدید و همچنین محدود کردن استفاده بی رویه آب های زیرزمینی، مسدود کردن چاه های غیر مجاز

و افزايش بهره وري از آب قدم برداریم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان کمبود سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و دولتی را دومین مشکل کشاورزی استان دانست و تاکید کرد: برای اینکه توسعه بخش کشاورزی با سرعت پیش رود، روند سرمایه گذاری باید تسریع شود یابد.
وی با اشاره به بهره وری پایین آب در بخش کشاورزی اصفهان، گفت: ما باید به سمتی پیش رویم که به ازای هر متر مکعب بتوانیم حدود 700 گرم محصول تولید کنیم.
محسن زاده کرمانی ادامه داد: مشکل جدی دیگر در بازار کامل نبودن زنجیره های تولید کشاورزی از ابتدا تا انتها است که این موضوع موجب نوسانات قیمت و نارضایتی کشاورزان می شود.
وی تصریح کرد: اگر زنجیره های تولید با حمایت دولت و دستگاه های مسئول تکمیل و تقویت شود، اقتصاد کشاورزان از رونق بیشتری برخوردار و تا حدود زیادی از مشکلات آنان کاسته خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه با وجود تنگناهاي آبی در استان و كاهش توليد دربخش زراعي، در مجموع تولیدات کشاورزی اصفهان کاهش نیافته است، اظهار داشت: چرا که بخشي از آن از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و بقیه از طريق افزايش توليدات در بخش باغی و دامی جبران شده است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه میزان صادرات ما در استان کاهش نيافته و در صادرات محصولاتی همچون سیب، پسته، عرقيات و گیاهان دارویی و تولیدات گلخانه ای حتی افزایش صادرات نیز داشته ایم.
محسن زاده کرمانی در ادامه با تاکید بر اینکه ‎یکی از سیاست های استان توسعه کشت گلخانه ای است، بیان داشت: تا پایان سال 94 بيش از 1400 هکتار گلخانه در استان ايجاد شده است همچنین از ابتداي سال جاری تاکنون نیز حدود 60 هکتار گلخانه در استان اصفهان توسعه یافته است.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در مجموع سیاست ما کاهش سطح كشت سبزي و صيفي در فضاي باز و انتقال آن به گلخانه هاست؛ به گونه ای که با احداث یک هکتار گلخانه معادل 10 هکتار کشت در فضای باز كاهش يابد كه اين ناشی از مصرف آب كمتر و توليد بيشتر در واحد سطح است.
وی افزود: ما اکنون از طریق تامین تسهیلات محدودیتی برای توسعه کشت گلخانه ای نداریم و  تسهيلات مناسب با کارمزد 15 درصد برای کشت سبزی و صیفی، گل و گیاه و حتی واحدهای قارچ های خوراکی پرداخت می کنیم.
محسن زاده کرمانی همچنین در خصوص وضعیت ماشین آلات کشاورزی در اصفهان، گفت: از 22 هزار دستگاه تراکتور موجود در استان حدود 14 هزار دستگاه عمر بالای 13 سال دارند و از دیدگاه ما جزو ماشين آلات فرسوده محسوب می شوند. با این وجود اکنون با توجه به خط اعتباری مکانیزاسیون در استان زمینه برای گرفتن تسهیلات کشاورزان فراهم شده است.
وی یادآور شد: امسال نیز برای چهارمین سال متوالي این اعتبارات از طريق بانك كشاورزي به کشاورزان پرداخت می شود و آنها می توانند ادوات و ماشین آلات مورد نیاز خود را تامین کنند و اين موضوع می تواند تا حدود زيادي وضعيت مكانيزاسيون استان را نوسازي کند اما در این زمینه باید تمهيدات بیشتری در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.