سرویس: اجتماعی 16:32 - چهارشنبه 04 اسفند 1395

شهردار محمدآباد در نشست خبری مطرح کرد:

موزه مردم شناسی محمد آباد اثری بی نظیر در شرق اصفهان/ نگاه سطحی در حوزه گردشگری، هویت تاریخی کشور را زیر سوال می برد

نصر اصفهانی گفت: شهرهای کوچک، ظرفیت بالقوه دارد و مدیریت شهری و نگاه ویژه مسئولان استانی را در زمینه توسعه و عمران می طلبد.

به گزارش اصفهان شرق، شهردار محمد آباد جرقویه سفلی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه با پیوست فرهنگی و عمرانی به مجموعه مدیریت شهری وارد شدم، گفت: محمدآباد مملو از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است و از این جهت در ابتدای ورود خود به شهر محمدآباد همه ظرفیت های بومی، محلی، مردمی و بافتی این شهر را شناسایی کردم تا بتوانیم نام این شهر را در رده بهترین ها معرفی کنیم.

مهدی نصر اصفهانی با توجه به فعالیت های صورت گرفته در زمینه بناهای تاریخی شهر، اظهار کرد: ارگ تاریخی محمدآباد یکی ازبناهایی بود که پس از سه سال کار جهادی، ظرفیت خوبی برای جذب توریسم به شهر شد و تا چند ماه آینده، فاز سوم این ارگ شامل 11 شب خواب، دالان قدیمی و بازارچه سنتی به بهره برداری خواهد رسید.

*محمد آباد حرفی برای گفتن در حوزه گردشگری دارد

وی افزود: با همکاری میراث فرهنگی و تلاش شبانه روزی شهرداری، امروز شاهد این هستیم که یکی از بی نظیرترین موزه های شرق اصفها ن را در شهر محمد آباد جرقویه به ثبت رساندیم و در این مسیر منتظر کمک های دولتی نماندیم.

شهردار محمد آباد با بیان اینکه بزرگترین جشنواره فرهنگی گردشگری در این شهر کلید زده شد، عنوان کرد: برگزاری جشنواره اینجا سرزمین من است با حضور مسئولان استانی و کشوری، یکی از اقدامات شاخص شهرداری طی سال 95 بود که همزمان با این جشنواره فاز دو ارگ محمدآباد افتتاح شد.

وی با بیان اینکه در شهر محمدآباد بافت فرسوده نداریم، تاکید کرد: با ظرفیت ایجاد شده از سوی شهرداری، هیچ بافت فرسوده در محمد آباد مشاهده نمی شود ولی وجود بافت تاریخی و قدیمی به وفور در شهر مشاهده می شود و به همین منظور 50 درصد تخفیف برای به سازی و مرمت خانه های قدیمی و فرسوده در نظر گرفته شد.

*نگاه سطحی به گردشگری هویت تاریخی را زیر سوال می برد

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه نگاه سطحی به گردشگری موفقیت به دنبال نخواهد داشت، گفت: شهرهای کوچک، ظرفیت بالقوه دارد و مدیریت شهری و نگاه ویژه مسئولان استانی را در زمینه توسعه و عمران می طلبد زیرا نگاه عمقی به ظرفیت های تاریخی شهرهای کوچک، باعث می شود که شهرها در تاریخ ایران حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ظرفیت های شهری را احیا کنیم باعث ایجاد اقتصاد شهری و در نهایت رونق درسطح منطقه شویم و در این صورت مهاجرت از شهرهای حاشیه ای به کلان شهرها را به حد صفر برسانیم.

شهردار محمد آباد با اشاره به اینکه تجربه را باید در مدیریت شهری مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد: کسی باید در بحث گردشگری حرف بزند که کارنامه ای خوب و کوله بار تجربه همراه داشته باشد و شهر را به عنوان گنجینه و میراث ماندگار به همه دنیا معرفی کند و در این خصوص باید گفت؛ ظرفیت گردشگری کلان شهری نظیر اصفهان در زمینه اقتصاد شهری باید بیش از این مد نظر قرار گرفته شود.

نصر اصفهانی گفت: اگر بخش خصوصی در منطقه ورود پیدا نکند، بخش دولتی نیز نمی تواند سرمایه لازم برای هویت بخشی به میراث ملموس و ناملموس شرق اصفهان را فراهم کند و این در حالی است که باید ساختار قدیمی شهرها و هویت اصلی اش برای انتقال به نسل آینده محفوظ بماند.

*به حیات وحش کلاه قاضی بی توجهی شده است

وی با توجه به پتانسیل قوی منطقه حیات وحش کلاه قاضی در شرق اصفهان و گله مندی از محیط زیست استان، افزود: همجواری منطقه حیات وحش کلاه قاضی، پتانسیل خوب شهر محمد آباد است ولی متاسفانه با کوتاهی محیط زیست، مردم از طبیعت بکر این منطقه لذت نبرده اند و مستلزم این است که سازمان محیط زیست استان در قالب تشکل و انجمن یک اقدام جامع را در زمینه حفاظت از حیات وحش به کار گیرد.

نصر با بیان اینکه خشکسالی گریبان شرق اصفهان را گرفته است، تاکید کرد: امروز شهر محمد آباد پایلوتی برای کشت های کم آب نظیر پسته، زعفران و عناب شده است و این در حالی است که قبلا کشت هندوانه و خربزه در این منطقه رواج داشت.

*تعطیلی پیست موتورسواری محمد آباد موجب نارضایتی جوانان شد

شهردار با اشاره به تعطیل شدن پیست موتورسواری در شهر محمد آباد علی رغم ایجاد فرصت مطلوب برای جوانان، خاطرنشان کرد: با توجه به نبود امکانات فرهنگی ورزشی قصد داشتیم تا با ایجاد پیست موتورسواری فرصتی مطلوب برای جوانان منطقه فراهم کنیم ولی از بین بردن گونه های جانوری و آسیب رسانی به میحط زیست، بهانه ای شد تا پیست تعطیل شود ولی خواسته جوانان منطقه احیای این پیست است.

نصر اصفهانی در بخش دیگر گفتگو با اشاره به برگزاری طرح فاطمه شناسی برای سومین سال متوالی توسط شهرداری محمد آباد، افزود: اگر بنیان خانوده ها قوی باشد قطعا می توان از وقوع طلاق عاطفی در بین خانواده ها جلوگیری کرد و بدین منظور سه سال است که با حضور اساتید شاخص استانی و شهرستانی یک کار تخصصی تحت عنوان طرح فاطمه شناسی و سبک زندگی در شهرداری محمد آباد برای استفاده بانوان کلید زده شد.

وی با تاکید بر اینکه باید همه جوانب شهری را در نظر بگیریم، اذعان کرد: امکان سنجی خوبی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی مد نظرم قرار گرفت تا بتوان شهری در خور شان مردم ولایتمدار و هنردوست محمد آباد فراهم آوریم و قاطعانه می گویم که امروز محمد آباد حرفی برای گفتن دارد.

انتهای پیام/ فاطمه معتمدی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.